• Anonym

Lägenhet från socialen?

Vad jag förstår så är lägenheten bunden till socialen och du får bara bo där så länge socialen betalar dig och din hyra...så länge du behöver den alltså. Så fort du får en egen inkomst får du söka dig till en egen bostad där du betalar egen hyra och den lägenheten du bodde i som ägdes eller hyrdes av socialen tillfallen en ny behövande. Det kan nog ta ganska lång tid att få tillgång till en lägenhet men det beror såklart på hur akut det är..

• Anonym

Till oss så sa de att vi själva fick fixa en lägenhet och sedan betalade de hyran.
    Det var aslätt att hitta lägenhet när man sa att det var socialen som skulle betala. NOT.
    Vi var en hårsmån från att hamna på gatan men lyckats i sista sekund hitta ett boende som vi även själva fixade att betala utan socialens inblandning.

• Anonym

Fixar du hyran själv såsmåningom så får du ju söka upp ett eget nytt boende.

• Anonym

Socialen kan visst bistå med en lägenhet under en period om det skulle vara akut!

• Anonym

TS: Hur gammal är du?
    Du nämner att någon annan sköter din ekonomi, och är det så att du har någon typ av förmyndare så är det den personen som fixar lägenheten åt dig. Normalt sett så är det bara på orter med gott om lägenheter som Soc fixar fram läganheten.

• Anonym

har precis fått en lägenhet i sthlm via soc. Tog ca 3 månader innan jag fick den och dom har sagt att efter 2 år om jag har skött mig så får jag överta kontraktet.
    Man får skynda på soc lite med sådana saker för att de ska gå lite snabbare. dom kan vara rätt sega i bland..

Lycka till ts

• Anonym

... Kan tillägga att kontraktet skrivits över på mig när jag blivit självförsörjande.. Nu flyttade jag ju till en annan och större lägenhet när jag blev självförsörjande. Alltså blev det aldrig aktuellt att skriva över kontraktet på mig.

Men hade jag velat bo kvar hade man skrivit över kontraktet på mig, alltså hade jag fått bo kvar. Såklart.

Svar på tråden Lägenhet från socialen?