• Lelle23

god natt sagor på CD och tips om hur dottern ska somna själv...

hej, jag undrar om ni kan ge mig lite förslag på CD skivor med korta godnattsagor eller visor eller något annat jag kan lägga igång då min dotter ska sova. Hon är 3 mån nu och verkar inte på långa vägar vara redo för att somma själv så hon ammas till sömn. Hon somnar alltid vid bröstet och endast en gång har jag kunnat lägga ner henne i vaggan då hon inte riktigt somnat vid bröstet och då somnade hon faktiskt själv. Skulle gärna vilja att hon börjar lära sig somna själv snart men jag vet inte hur jag ska göra. Gärna tips om det oxå??

• Svar på tråden god natt sagor på CD och tips om hur dottern ska somna själv...
  • Miola

Hej Lelle! Jag har en dotter på snart 9 mån. Gjorde misstaget att amma till sömns när hon var liten och fastnade mycket snart i det träsket, som till slut resulterade i att hon vaknade oftare och oftare på natten och ville ha mat, trots att hon inte alls behövde. Olika tips man kan prova;

*Amma till hon nästan sover och lägg sedan ner och låt insomningen ske i vaggan. Lägg tidigare och tidigare varje gång, men var noga med att hon inte somnar vid bröstet.
    *Öva på att få henne att sova på olika ställen, till exempel på promenad i vagnen eller på tur i bilen.
    *Inför en snutte/gosedjur som hon kan sova med. Stoppa in snutten under tröjan någon timme innan läggning så luktar den mami .

Funkar inte detta finns olika läggningsmetoder man kan ta hjälp av, fast de är nog bäst att vänta med till åtminstone 4 mån, helst 6 mån. Lycka till!

Svar på tråden god natt sagor på CD och tips om hur dottern ska somna själv...