• Dag o natt

Behandling av trägolv

Vi köpte ett massivt trägolv i hallen. Behandlade det med vit lut och toppade med trägolvs olja. Ville ha det vitt/ljust men inte en blank yta. De i färghandeln sa att det var bra och det blev verkligen vackert! Det ser ut precis som jag önskade!

Men efter några månader så är det inte lika fint längre. Det ser smutsigt ut och fläckar efter skor sätter sig direkt. Jag vill inte använda för stark rengöringsmedel utan har hållt mig till såpa, men nu sista tiden har jag fått använda starkare medel för det blir inte rent. Kvittar hur mycket jag än skurar. Jag tycker personligen att ett trägolv får lov att se slitet ut, det blir bara vackert, men detta ser skitigt ut! Hur/vad ska man behandla det med för att få samma yta men där smutsen inte träcker ner? Vill helst inte lacka och ge det en glans på ytan.

• Svar på tråden Behandling av trägolv
  • Bisquit

du ska inte använda vanlig grummesåpa. Då tar du bort oljan.
    Det finns "special" såpa att köpa i välsorterade byggvaruhus...

Vi frågade nyss om samma sak och fick träffa en trevlig tjej på coop, jobbade inte där men dom hade någon slags byggutställning.. ? Först rengör man med.. ( herdins?? ) golvsåpa, sen oljar man in golvet med deras golvolja.
    Kostade inte speciellt mycket och var väldigt drygt.

Då får du en yta som tål "vardagsslit". Men så fort du rengör med såpa ( typ grumme ) så tar du bort oljan och därmed det skyddande lagret.

• Dag o natt

Jaha!!! Okej, då har jag troligt vis skurat bort all skyddande olja! Tack för tipset! Vi får nog behandla det på nytt och göra ett nytt försök! Så bra att få veta! Tusen tack!!!

• Pernilla o Ronny

Vi har bara SÅPAT in vårat trägolv. Såpan i sig ger en skyddande hinna. Men du ska ha en "fet blandning" alltså typ 1/3 såpa och resten vatten.

• Bisquit

ja det går ju oxå. Men den ska ju helst skrubbas in. Dvs knästående, skurborste och hink...

Och jag är för lat för det..

• Pernilla o Ronny

Ja var oxå för lat...

Rätt härligt att se sin sambo krypandes på golvet med en skurborste och hink i högsta hugg.... *ha ha ha*

Kan ju skylla på foglossningen eller bara det faktum att jag är gravid...

Men fin fint blev det!!

• Brick Storm

Slipa det och lacka. Det finns lacker som har väldigt snarlikt finish som olja. Jag lackade ca 700 kvm med en sån typ av lack (kommer inte på vad den hette, står helt still). Det var något danskt märke. Lösningsmedelsburen, oljebaserad grundlack med 2-komponents topplack. Den var iofs för offentliga miljöer (otroligt slitstark) och svindyr, men som sagt; väldigt slitstark.

• Dag o natt

Såpa lät ju faktiskt jobbigt. Fast kanske att man kan få fart på mannen..?

Lack är jag lite rädd för eftersom jag inte vill ha något glans på ytan. Blir det glans av lack? Eller kan man välja en matt lack? Förstår att lack säkert ger en mycket tålig yta och kanske hade det var lämpat för en hall.  

• Bisquit

ja lack blir det ju glansigt av och det är nog inte helt nyttigt att slipa golv som är lutade. Lut är ju typ livsfarligt... Iallafall när man stryker på det.

• Brick Storm
    Bisquit skrev 2007-11-16 10:05:04 följande:
    ja lack blir det ju glansigt av och det är nog inte helt nyttigt att slipa golv som är lutade. Lut är ju typ livsfarligt... Iallafall när man stryker på det.
    Ehh... Hur glansigt det blir beror ju helt på vilken lack man väljer. Det blir inte glansigt "automatiskt".
    20-glans = matt
    45-glans = halvmatt/sidenmatt
    80-glans = högblank
    Sen finns det halvblanka och en massa annat. Samtliga ger dock ett lackat utseende. Så det man behöver är en lack där det står att det ska ge ett olje-liknande utseende.

Jag har aldrig lutat golv, men jag har slipat några golv som varit lutade, och jag lever och mår hyffsat. Så om man som privatperson skulle slipa ETT golv så skulle jag inte tro att det är nån fara. Jag tar inget ansvar för vad som kan hända om någon nu gör det pga av att jag sagt det, skall tilläggas.
  • Bisquit

jo fast lack är ju alltid lack och som du skrev ger det ju ett "lackat" utseende oavsett om man väljer matt eller inte.

Det är möjligt att det inte är farligt att slipa bort. Jag vet bara att det är typ månlandningsdräkt på när man lägger på det...

Men sunt förnuft, bra ventilation så kommer kanske det går?

Men som sagt, kolla med en fackman innan...

• Brick Storm
    Bisquit skrev 2007-11-19 09:02:42 följande:
    jo fast lack är ju alltid lack och som du skrev ger det ju ett "lackat" utseende oavsett om man väljer matt eller inte. Det är möjligt att det inte är farligt att slipa bort. Jag vet bara att det är typ månlandningsdräkt på när man lägger på det... Men sunt förnuft, bra ventilation så kommer kanske det går? Men som sagt, kolla med en fackman innan...
    Jo, lack är ju alltid lack, men det jag menade var att det finns lacker som ser nästan precis ut som olja.

Angående slipning av lutat golv. Jag har kollat med tre fackmän och samtliga säger att det borde gå bra om man använder mask. Jag skulle isf satsa på en mask med kombifilter eller två filter (damm- och organiskt filter, sistnämnda mot giftiga gaser). Det är ju den låga ph-halten som är farlig, och den BORDE väl försvinna när den dras in i trädet.
  • majsalotta

Förstår ditt problem. Vi har ett lutat och oljat grangolv på hela bottenvåningen inklusive köket. Dessa golv rengör vi med en speciell golvsåpa som rengör och återinfettar träet och gör det motståndskraftigt. Det funkar i dom andra rummen, men köksgolvet blir hopplöst skitigt. För att det skall hålla sig frächst bör man knäskura golvet med såpa ett par gånger i månaden, och det gör vi inte... När vi kommer att renovera köket i framtiden kommre vi troligen att slipa bort oljan och lacka eller måla om golvet. När vi nyligen slipade delar av golven på övervåningen valde vi att mattlacka golvet där för att slippa jobbet med dom oljade golven i hela huset. Vi valde en matt golvlack och det ser snarlikt ut oljade golv, men har inte samma lena känsla som olja förståss.

Svar på tråden Behandling av trägolv