Inlägg från: Brick Storm |Visa alla inlägg
  • Brick Storm

Behandling av trägolv

Slipa det och lacka. Det finns lacker som har väldigt snarlikt finish som olja. Jag lackade ca 700 kvm med en sån typ av lack (kommer inte på vad den hette, står helt still). Det var något danskt märke. Lösningsmedelsburen, oljebaserad grundlack med 2-komponents topplack. Den var iofs för offentliga miljöer (otroligt slitstark) och svindyr, men som sagt; väldigt slitstark.

• Brick Storm
    Bisquit skrev 2007-11-16 10:05:04 följande:
    ja lack blir det ju glansigt av och det är nog inte helt nyttigt att slipa golv som är lutade. Lut är ju typ livsfarligt... Iallafall när man stryker på det.
    Ehh... Hur glansigt det blir beror ju helt på vilken lack man väljer. Det blir inte glansigt "automatiskt".
    20-glans = matt
    45-glans = halvmatt/sidenmatt
    80-glans = högblank
    Sen finns det halvblanka och en massa annat. Samtliga ger dock ett lackat utseende. Så det man behöver är en lack där det står att det ska ge ett olje-liknande utseende.

Jag har aldrig lutat golv, men jag har slipat några golv som varit lutade, och jag lever och mår hyffsat. Så om man som privatperson skulle slipa ETT golv så skulle jag inte tro att det är nån fara. Jag tar inget ansvar för vad som kan hända om någon nu gör det pga av att jag sagt det, skall tilläggas.
  • Brick Storm
    Bisquit skrev 2007-11-19 09:02:42 följande:
    jo fast lack är ju alltid lack och som du skrev ger det ju ett "lackat" utseende oavsett om man väljer matt eller inte. Det är möjligt att det inte är farligt att slipa bort. Jag vet bara att det är typ månlandningsdräkt på när man lägger på det... Men sunt förnuft, bra ventilation så kommer kanske det går? Men som sagt, kolla med en fackman innan...
    Jo, lack är ju alltid lack, men det jag menade var att det finns lacker som ser nästan precis ut som olja.

Angående slipning av lutat golv. Jag har kollat med tre fackmän och samtliga säger att det borde gå bra om man använder mask. Jag skulle isf satsa på en mask med kombifilter eller två filter (damm- och organiskt filter, sistnämnda mot giftiga gaser). Det är ju den låga ph-halten som är farlig, och den BORDE väl försvinna när den dras in i trädet.
Svar på tråden Behandling av trägolv