• Anonym

Psoriasis

Jag har, som säkert många andra har också, psoriasis.
    Jag är ung, och jag lider verkligen av att visa upp mig på sommaren inför folk.. Jag vet att det finns flera sätt att lindra det, men går det att få bort på något sätt?

Ni som har psoriasis, hur har ni gjort för att lindra sjukdomen?

• Svar på tråden Psoriasis
  • Anonym

Anonym (också) skrev 2007-11-14 10:44:44 följande:

Sol, sol, massor med sol! Det är det enda som funkar för mig.
    Sol funkar okej, jag var i spanien i somras, och året före med.

Men man blir ju inte aav med den. Ja, det är säkert omöjligt, men jag vill inte ha det såhär.
  • Anonym

Anonym (också) skrev 2007-11-14 10:48:15 följande:

Nu kom jag på fler mirakelmedel, haha. Avslappning är också väldigt bra. Öva avslappning med ljudband och liknande. Meditera en gång om dagen i fem min, psoriasis kommer ofta när man är stressad och har mycket att tänka på och dessutom är det ju väldigt skönt :Dag har i hårbotten och på händerna, men min bror hade över hela ansiktet och halsen och ryggen och för honom hjälpte avsappning något enormt, nästan allt försvann!Vad har du testat?
    Avslappning har jag inte provat faktiskt. Kanske dags att göra det.
    Vad roligt att det gick bra för din bror!
    jag har ungefär på hela kroppen, men mest i hårbotten, usch.

Jag har fått utskrivet massa salvor från läkaren. Cortisonsalva bla.
    Jag läste någonstans om en kvinna som hade fått tipset av en sjukgymnast att hon skulle prova aloe vera.. och det hjälpte för henne, nu är hon symptomfri.
  • Anonym
    grav1 skrev 2007-11-14 10:52:12 följande:
    Jag pratade emd en man på åland i somras som hade fått väldigt starka (och dyra) mediciner för att bota psoriasis. Kommer tyvärr inte för mitt liv ihåg vad det var. Vet att det försämrade immunförsvaret. När jag träffade honom hade han hur som helst ingen psoriasis alls. Är antagligen något som inte riktigt används i Sverige. Kan kanske vara värt att kolla upp?
    Åh, det låter ju underbart!
    Jaa, jag ska kolla med läkare!
  • Anonym
    Starlet1 skrev 2007-11-14 10:58:23 följande:
    Hej, jag har ganska mycket psoriasis, då och då. Men om allt flyter på och jag mår bra, så håller jag den i schack. Men det är ju lättare sagt än gjort. När den väl får fäste så är det svårt att inte bli stressad eller deprimerad, för det är ju inte kul.Undvik människor med halsfluss. Får du det minsta ont i halsen ring Vårdcentralen. Dom fattar om du säger att du har psoriasis.Jag fick min när jag var 20, och det sög verkligen. Det var en jättevarm sommar och jag ville inte ha korta byxor eller linnen.Dom brukar ha bra behandling på Hudkliniken. Och har man mycket kan man få klimatbehandling. PSO är en bra orkanisation att vara medlem i. Där kan man få mycket tips och råd.Skickar många styrkekramar till dig. Det är en skitsjukdom, men man lär sig att leva med den.
    Ja, lättare sagt än gjort.. usch och fy.

Jag verkligen hatar sommaren. Då vet man att man inte kan gå i långjeans och långtröja, det suger verkligen.

Klimatbehandlig? vad är det? :-|

Pso är min mormor med i, och hon säger att det är jättebra. Även hon har psoriasis då..

Kram!
  • Anonym

Anonym (också) skrev 2007-11-14 10:58:46 följande:

Då har du som jag med andra ord. Fyfan för psoriasis i hårbotten! Känns så äckligt bara att gå til frisören. Ja, aloe vera har jag också hört ska vara bra. Min erfarenhet säger att det där med salvor, visst, funkar säkert om man har litegrann här och där, men det är guckigt och meckigt och man blir så frustrerad när det inte "trollas bort".... Viktigast är stressen! Få bort stressen, då blir det mycket mycket bättre jag lovar. Prova iallafall! Annars har jag märkt att saltvatten gör underverk med just hårbotten... hmm, saltvatten, sol och avslappning. Dags för en tripp till maldiverna? Hehe.
    Jaa, ellerhur. Och man måste liksom tänka på hur det ser ut på axlarna innan man träffar någon, så det inte ser ut som en snöstorm där.. Usch.
    Just det med att man blir frustrerad när inte salvorna kan "ta bort det" dirkekt, det gör mig tokstressad med. Det är så svårt, för man blir stressad av minsta lilla.
    Men jag ska prova avslappningsövningar, så kanske det lugnar sig lite iaf.
    Hehe, ja, det hade inte varit dumt alls.
  • Anonym

presens konjunktiv skrev 2007-11-14 11:28:35 följande:

Jag har ingen allvarlig form, men dock. Stress gör det värre för mig, helt klart. Avslappning hjälper, sol och salt hjälper. Jag har kortisonsalvor till huden och kortisonlösningar och schampon till hårbotten. Det hjälper, men botar inte. Jag smörjer dessutom med aloe vera-gel på huden. Det lindrar, och minskar kliandet. Huden kan ju bli så känslig av kortisonet, och den bieffekten lindrar aloe veran.
    Vad är det för aloe vera-salva du har?
  • Anonym
    Starlet1 skrev 2007-11-14 11:33:17 följande:
    Klimatbehandling kallas den resan som man kan få via hudbehandlingen. PSO kan hjälpa till lite också. Det är 3 veckor i Gran Canaria, tror jag det är, har aldrig varit iväg själv. Man reser med andra med psoriasis. Kolla upp det med din läkare vet ja.Visst är det skit att det är ärftligt också? Ja, jag vet att en del forskare säger att det inte är det. Men jag tror det, eftersom halva min släkt har det. Och det är från samma sida av släkten alltihop.
    Aha, då hänger jag med.

Ja, det är förjävligt, rent ut sagt.
    Min mormor har det, min moster, mamma och jag.
  • Anonym
    Starlet1 skrev 2007-11-14 11:49:36 följande:
    Farfar, faster, pappa och jag.
    Skickar en kram till dig.
  • Anonym

presens konjunktiv skrev 2007-11-14 12:04:55 följande:

Jag har testat ett par olika, både salvor och gel. Jag tycker att gelen funkar bäst och känns skönast.Jag har en kompis som precis har kommit hem från en sån där treveckorsvistelse på Kanarieöarna. Hör med din dermatolog om du är intresserad. Det har hjälpt henne jättemycket, men det är ingen semesterresa precis.
    Ah, okej. Jag får sticka in till stan och leta lite.
    Jag ska absolut höra med henne, om det hjälper så finns det inget att förlora.
  • Anonym

Mrs Bubbel skrev 2007-11-14 14:26:06 följande:

Min man har Psoriasis, har väl haft det i ca tio år nu.Det jag har fått höra är att det är är ärftligt i led: Far - dotter, Mor - son .Är det någon som vet om det är vetenskapligt bevisat att det är så?
    Min mormor har som sagt psoriasis med.. Och min mamma, + moster har det med.

Så jag vet inte om det är riktigt så.
  • Anonym
    Starlet1 skrev 2007-11-14 14:32:14 följande:
    Får jag fråga hur ung du är? Ja, du behöver inte svara. Anledningen att jag frågar är för att det finns PSO-ung också. Tror det är upp till 30 år som man kan vara med där. Kan ju vara skönt att träffa andra unga som också har den här skitsjukdomen.
    Jag fyller 20 nästa år.

Ja, det vore jätteskönt.Då behöver man inte "skämmas" för att man har vita flagor lite varstans.
  • Anonym

Daviobet fungerar från utsidan och omega tre, typ 20 kapslar om dagen. Numera ing autslag men de kommer tebax om jag sklutar med omega 3

• Anonym
    Starlet1 skrev 2008-02-05 14:31:35 följande:
    Oj 20 kapslar, lät mycket, men jättehärligt att du hittat nåt som funkar. Jag började dricka Aloe Vera Gel i samband med Daivobet. Nu är jag jättefin på armarna och brösten och ryggen. Benenär lite svårare, som vanligt.
    Det är inte så mkt, 500mg kapslar bara såd et blir 10 gram omega3. Men det fungerar bra, för pappa med, fast han har mycket svårare psoriasis än mig.
  • Anonym
    Starlet1 skrev 2008-02-05 16:03:13 följande:
    Det som funkar bäst för mig är Fungoral, eller det billigare alternativet som Apoteket vill att man ska ta, och Betnovat. Betnovaten är inte så stark, och luktar inte så illa, så det funkar.Men jag har hört att blekmedel kan hjälpa. Alltså om man bleker slingor hos frisören. Det var en tjej med psoriasis i hårbotten som blivit helt bra av det.Annars, inte några medel direkt i hårbotten. Aldrig balsam direkt på hårbotten, även om det är skitsvårt att undvika.
    men fungoral är ju mot svamp, psoriasis är inte svamp. Man behöver zinkpreparat juh.
  • Anonym
    Starlet1 skrev 2008-02-05 16:42:47 följande:
    Jag är inte Hudläkare, men hon som skriver ut Fungoral till mig är det, det står i alla fall Hudläkare på hennes namnskylt. Det finns inte bara en sorts psoriasis och därför inte bara ett sorts preparat som fungerar.
    Jag råkar veta att det inte finns svamp-psoriasis....
Svar på tråden Psoriasis