• grav1

Psoriasis

Jag pratade emd en man på åland i somras som hade fått väldigt starka (och dyra) mediciner för att bota psoriasis. Kommer tyvärr inte för mitt liv ihåg vad det var. Vet att det försämrade immunförsvaret. När jag träffade honom hade han hur som helst ingen psoriasis alls. Är antagligen något som inte riktigt används i Sverige. Kan kanske vara värt att kolla upp?

• grav1

Man kan få solbehandlingar på hudkliniken också. Från vissa kan man t.o.m få låna hem ett solarium. Det brukar kunna hjälpa ganska mycket tillsammans med att man är noga med att smörja under en period.

Aloe Vera har jag också hört ska vara bra. Var bara noga med att kolla hur stor procent aloe vera det är i produkten, en del innehåller nästan ingenting.

• grav1

Diproderm är superbra!

Det är typ "rinnande" och man har i det på hårbotten morgon och kväll och efter dusch. Jag har inte så svår psoriasis så jag har bara i det efter att jag duschat. Lyckas med hjälp av det hålla psoriasisen helt i schack! Märker dock direkt att det kommer tillbaka om jag slutar...

Kan du få på recept från läkare.

• grav1

Vet att en del med mildare varianter använder t.ex fungural mjällschampo, som finns på apoteket.

• grav1

Anonym (m) skrev 2007-11-14 15:15:10 följande:

Presens konjunktiv: Tack! Ja han har fått nån kortisoncreme, men den har inte hjälpt alls, tvärtom och nu har han fått inflammerat som du pratade om, blir riktiga bölder runtomkring så vi ska tillbaka.Kommer nog att hänga här en del i fortsättningen!
    Kortison är väl helt fel för den här typen av eksem. Eller?
    Undvik allmänläkare som försöker behandla själva utan kräv en remiss direkt! Både min mamma och syster har haft problem att deras eksem (olika sorter) hunnit bli mycket värre medan allmänläkare försökte behandla själva innan de fick en remiss!
  • grav1

presens konjunktiv skrev 2007-11-16 08:58:56 följande:

Jag håller med om att det är bäst att vända sig till en hudläkare så fort som möjligt, men kortisonsalvor och -lösningar är den vanligaste behandlingen för psoriasis.
    Ok. vad bra! Hade för mig att de inte brukar innehålla kortison.
Svar på tråden Psoriasis