• Starlet1

Psoriasis

Hej, jag har ganska mycket psoriasis, då och då. Men om allt flyter på och jag mår bra, så håller jag den i schack. Men det är ju lättare sagt än gjort. När den väl får fäste så är det svårt att inte bli stressad eller deprimerad, för det är ju inte kul.

Undvik människor med halsfluss. Får du det minsta ont i halsen ring Vårdcentralen. Dom fattar om du säger att du har psoriasis.

Jag fick min när jag var 20, och det sög verkligen. Det var en jättevarm sommar och jag ville inte ha korta byxor eller linnen.

Dom brukar ha bra behandling på Hudkliniken. Och har man mycket kan man få klimatbehandling. PSO är en bra orkanisation att vara medlem i. Där kan man få mycket tips och råd.

Skickar många styrkekramar till dig. Det är en skitsjukdom, men man lär sig att leva med den.

• Starlet1
    Anonym skrev 2007-11-14 11:02:08 följande:
    Ja, lättare sagt än gjort.. usch och fy.Jag verkligen hatar sommaren. Då vet man att man inte kan gå i långjeans och långtröja, det suger verkligen. Klimatbehandlig? vad är det? :-| Pso är min mormor med i, och hon säger att det är jättebra. Även hon har psoriasis då.. Kram!
    Klimatbehandling kallas den resan som man kan få via hudbehandlingen. PSO kan hjälpa till lite också. Det är 3 veckor i Gran Canaria, tror jag det är, har aldrig varit iväg själv. Man reser med andra med psoriasis. Kolla upp det med din läkare vet ja.

Visst är det skit att det är ärftligt också? Ja, jag vet att en del forskare säger att det inte är det. Men jag tror det, eftersom halva min släkt har det. Och det är från samma sida av släkten alltihop.
  • Starlet1
    Anonym skrev 2007-11-14 11:35:12 följande:
    Aha, då hänger jag med. Ja, det är förjävligt, rent ut sagt. Min mormor har det, min moster, mamma och jag.
    Farfar, faster, pappa och jag.
  • Starlet1

Vad skönt med en Psoriasistråd. Visste inte att jag saknade en förren den här fanns

• Starlet1

Anonym (också) skrev 2007-11-14 13:44:07 följande:

Hur gör ni andra med hårbotten, förresten? Jag har fått rådet att inte använda konstiga inpackningar mot torr hårbotten, men man vill så gärna bara få BORT det! Specialschampon? Borsta håret ofta? Mjällschampo, lindrar det?
    Jag har fått Betnovat, tror jag det heter, till hårbotten. Men den är inte bra. Och Fungoral schampo.

Förut hade jag Eloconlösning. Starkt jag vet, men det hjälpte.
  • Starlet1

Mrs Bubbel skrev 2007-11-14 14:26:06 följande:

Min man har Psoriasis, har väl haft det i ca tio år nu.Det jag har fått höra är att det är är ärftligt i led: Far - dotter, Mor - son .Är det någon som vet om det är vetenskapligt bevisat att det är så?
    Nä, det har jag inte hört. Men i mitt fall stämmer det ju lite i alla fall. Pappa hade det.

Däremot har jag hört att det är 50% risk att barnen får det. Är det nåt ni har hört?
  • Starlet1
    Anonym skrev 2007-11-14 10:40:15 följande:
    Jag har, som säkert många andra har också, psoriasis. Jag är ung, och jag lider verkligen av att visa upp mig på sommaren inför folk.. Jag vet att det finns flera sätt att lindra det, men går det att få bort på något sätt? Ni som har psoriasis, hur har ni gjort för att lindra sjukdomen?
    Får jag fråga hur ung du är? Ja, du behöver inte svara. Anledningen att jag frågar är för att det finns PSO-ung också. Tror det är upp till 30 år som man kan vara med där.

Kan ju vara skönt att träffa andra unga som också har den här skitsjukdomen.
  • Starlet1
    grav1 skrev 2007-11-16 08:51:11 följande:
    Anonym (m) skrev 2007-11-14 15:15:10 följande:
    Kortison är väl helt fel för den här typen av eksem. Eller?Undvik allmänläkare som försöker behandla själva utan kräv en remiss direkt! Både min mamma och syster har haft problem att deras eksem (olika sorter) hunnit bli mycket värre medan allmänläkare försökte behandla själva innan de fick en remiss!
    Jag håller helt och fullt med. Jag fick bo i Falun 4 år innan jag fick remiss till hud, och då hade jag ändå haft dokumenterad psoriasis i 12 år och vc hade fått min journal. Dåligt tycker jag. Allmänläkarna ville bota mig själva. Dom vägrade verkligen remittera mig.
  • Starlet1
    Anonym skrev 2007-11-14 15:12:22 följande:
    Jag fyller 20 nästa år. Ja, det vore jätteskönt.Då behöver man inte "skämmas" för att man har vita flagor lite varstans.
    Precis. Jag var ju som sagt 20 år när jag fick min psoriasis. Den bröt ut av en halsfluss. Och den hemska sommaren kommer jag aldrig glömma. Men sen lugnade psoriasisen ner sig i samband med ljusbehandling på hud och en resa till Bulgarien på 2 veckor.

Men jag vet hur jobbigt det kan vara.

PSO ung är ju jättebra för er som är lite yngre och fått den här skitsjukdomen.

Den är jobbig för mig också, men jag har haft den 16 år och hunnit "vänja" mig. Men ibland blir det mer och då är det jobbigt.
Svar på tråden Psoriasis