• Estrellitas

Babyshower, bara för första barnet eller alla?

Satt och funderade, är babyshower någonting man bara har till första barnet eller kan man ha det till alla barn man får?

• Svar på tråden Babyshower, bara för första barnet eller alla?
  • Mupp

Det är ju enligt svensk kultur ganska ovanligt med babyshower. Hade personligen INTE velat haft en babyshower med vare sig mitt första eller nu andra barn över huvud taget, men det är ju så olika.
    Jag har dock bott i USA ett år och var med på en babyshower. Där är det ju desto vanligare. Det var mammans första barn.

• Estrellitas

Jag hade min babyshower i Peru. Där har alla babyshower....men som sagt jag vet inte om man har bara till första eller till alla barn man får...

• time

får man fråga vad babyshower är?! *lite fånig fråga kanske*

♥ bebis i magen BF 2oo712o7 ♥
  • Mupp

Det är en "fest" som den blivande mammans väninnor anordnar för den kommande babyn. Mamman får presenter till barnet och så äter man och dricker något gott. Ungefär som ett födelsedagskalas fast babyn inte är född ännu .
    En av anledningarna till att det inte är så vanligt i Sverige tror jag är att vi är så försiktiga med att glädja oss över våra graviditeter. Vi berättar inte att vi är gravida förrän efter v.12 och vågar knappt köpa hem några kläder eller prylar förrän babyn är född. Då skulle det ju kännas lite konstigt att ha värsta bebispartyt i v.25.
    Men om man vill ha det tycker jag inte alls det är fel.

• Estrellitas

Så man brukar ha det redan i v. 25 i Nordamerika?? Alla babyshowers jag har varit på har varit sent i graviditen...

• Mupp

Nej, jag minns inte vilken vecka mamman var i på det partyt jag var på. Det var över 10 år sedan. Jag bara högg till med någon vecka.

Svar på tråden Babyshower, bara för första barnet eller alla?