Marängtårtor med crispies o choklad...
Kan jag stoppa dem i frysen nu för att göra tårtor av nästa helg?
Kan jag sen göra dem i ordning med kräm och allt på fredag för att avnjutas först på lördagen?
Tacksam för svar!
Kan jag stoppa dem i frysen nu för att göra tårtor av nästa helg?
Kan jag sen göra dem i ordning med kräm och allt på fredag för att avnjutas först på lördagen?
Tacksam för svar!
Åh ge mig receptet
nämen...då har du ju hittat ett recept vaa bra! är det marängbottnarna som du vill frysa? det ska ju gå men det borde oxå räcka med att förvara dem lufttätt i rumstemp.
har påminnt min källa men än har jag inte fått nåt mail
Fru humla: *ler* Ja det blir det receptet tror jag... Tack för att du ansträngt dig. Vill ändå gärna ha ditt recept om du får det sen. Kram!
mm jo jag ska försöka fixa de men det kanske e samma som di hittat om det var crispies i det
Rice Crisp-tårta
Botten
4 äggvitor
2 dl socker
3 dl Kellogs Rice Crisp
Vispa äggvitorna hårt, tillsätt sockret och vispa igen. Vänd ned flingorna. Bred ut på smort bakplåtspapper i en långpanna. Grädda mitt i ugnen i ca 80 minuter 125 grader. Låt tårtbottnen svalna en aning i långpannan innan du vänder upp den och drar bort pappret.
Kräm
4 äggulor
1 dl socker
1 msk mjöl
1 dl grädde
75 g smör
1 pressad citron
Lägg alla ingredienserna utom smöret i en kastrull. Vispa och sjud - ej koka - tills krämen tjocknar. Tag av från plattan och klicka ned smöret. Låt krämen kallna.
Dela bottnen på hälften och lägg krämen emellan. Vispa 3 dl grädde och bred ovanpå. Dekorera på valfritt sätt.
Gör så här
Vispa äggvitor och socker till en tjock marängmassa. Hacka chokladen. Vänd ner chokladhack och rice krispies. Bred ut marängmassan på ett smort bakplåtspapper i en långpanna, 30x40 cm. Grädda mitt i ugnen i 125°C, 1 tim och 15 min. Lossa bottnen när den är varm. Dela den mitt itu. Låt delarna svalna på bakgaller.
Blanda äggulor och socker i en kastrull. Sjud krämen under omrörning tills den börjar tjockna. Ta kastrullen från plattan och rör i matfettet klickvis. Låt krämen kallna.
Bred krämen på ena bottnen och lägg den andra ovanpå. Vispa grädden och bred den över tårtan. Riv chokladen och strö över tårtan.
Tårtan är godast om den läggs ihop minst 1/2 dag innan servering.
För att svara på frågan Det står att man kan frysa hela tårtan med fyllningen och allt på den tårtan jag skrev. Så det ska nog gå bra!