• Taffer

Feber som kommer och går.

Är det vanligt att barn har feber som kommer och går?
    Min son fick feber i lördags och sen dess har det varit upp och ner väldigt mycket. På morogen kan han vara feberfri och några timmar senare är den uppe i över 39grader, trost att han inget har gjort. Från att ha varit ganska pigg och glad, ligegr han istället helt utslagen i soffan och halvsover. Flera dagar i rad har det varit likadand, det bara kommer sådär huxpluf efetr att ha varit helt feberfri på morgonen.
    Är det normalt att det varierar sådär mycket bara på några timamr eller brukar det vara mer jämnt?

• Svar på tråden Feber som kommer och går.
  • Vera 74

Sitter just nu själv och väntar på att kl ska bli 16.30 så att vi kan åka till primärvårdsjouren med vår dotter på 17 månader. Den 26 oktober fick hon plötsligt över 39 graders feber i 10 dagar hade hon sedan feber till och från (oftast feberfri på morgonen och fram mot em så gick den upp mot 39 grader) , då gick vi till VC och de sa att det var en övre luftvägsinfektion (inga prover togs) och hon fick pencillin. Sista pencillinen tog hon i måndags morse och idag har hon åter igen över 39 graders feber. Ringde VC men som vanligt har de inga tider utan vi blev hänvisade till primärvårdsjouren istället.
    Så nu blir det till att tillbringa kvällen där och hoppas på att de kan berätta vad som är fel.

TS: Ring VC och be dem titta på din pojke!

Jag är så lycklig över min Ismone!
  • kattsan

Har för mig att det står i den där boken från sjukvårdsupplysningen att man ska kontakta läkare om man har feber som återkommer. Vet dock ej varför.
    Hoppas han kryar på sig!!

• Nikita05

Min 2 åring har också haft feber nu i flera dagar men inga andra symptom. Har haft kring 37,5 på morgonen och varit pigg och glad för att sedan få kring 39 framåt eftermiddagen/kvällen. Var i dag på VC och fick Kåvepenin då han var kraftigt röd i halsen(dessvärre lyckades de ej ta prov på honom då han vägrade öppna munnen). Man blir ju onekligen väldigt orolig som förälder när man inte får besked vad det är för något ens barn har. De ville att vi skulle lämna ett urinprov, men hur lätt är det att få en 2-åring att kissa i en burk, ska försöka hemma istället. Hoppas att era barn blir friska snart!

• EMO 979

Nikita

Det finns speciella påsar som man sätter fast på så små barn för att få urinprov..

• Taffer

Vera 74: hade redan varit hos VC innan jag skrev inlä'gget och han har öroninflammation, så jag vet ju vad själva febern beror på, ville mest höra om det inte var jätte onörmalt att det kom och gick sådär.

kattsan: Ja, jag ringde ju till VC för att få honom undersökt igår, och det visade sig att han hade öroninflammation och febern berode nog på det då. Han har inte haft feber alls sen igår, så det är ju skönt Lite gnäll på nätetrna bara, men han har väl ont stackaren.

Nikiya05: Så var min son oxå, inget på morgonen elelr väldigt lite förhöjd temp, men över 39 på eftermiddagen. Men nu har han ignen feber och han är pigg igen

Svar på tråden Feber som kommer och går.