Mandelmassa - nötter i?
Jag har läst att barn under 4 pr bör inte äta nötter-manselmassan på tårtan... Är mandel ingen nöt??? Jag vill ju inte göra tårtor med nötter- barnen ska ju kunna äta dom!
Jag har läst att barn under 4 pr bör inte äta nötter-manselmassan på tårtan... Är mandel ingen nöt??? Jag vill ju inte göra tårtor med nötter- barnen ska ju kunna äta dom!
Man ska inte ge dem mandelmassa. Det är ju gjort på nötter... Men jag trodde det var upp till 1 år...
Mandel är ingen nöt, men det innehåller vissa ämnen som är liknande en nöt. Dvs mandel kan ge upphov till utveckling utav nötallergi.
ok då håller jag mig till vanliga gräddtårtor! Desto lättare för mig
Tack för svaren!
Tror att de rekommenderar att man inte ger hela nötter eftersom de lätt sätter de i halsen. Annars är det väl bara om man har allergi i släkten som man ska vara extra försiktig.
njae, tidig introduktion av livsmedel av de olika slag kan ge upphov till att man utvecklar allergier. Men inte alltid.
Själv lever jag efter tesen "Lite skit i hörnen är bara bra för immunförsvaret".
Det har ju diskuterats en hel del om ökade allergier, att anledningen kanske beror på att vi har det för rent i vår omgivning. Jag menar, det ÄR vetenskapligt fastlagt att barn i Ruhr-området är mer ressistenta än barn i mer rena miljöer i Europa...
ok... vet inte hur jag ska göra...
Nötter och mandel ska man inte ge före 1 års ålder även om man inte har några allergier i familjen, eftersom de kan framkalla allergi även om man inte har nära anlag av det.