• Lilja07

Mandelmassa - nötter i?

Jag har läst att barn under 4 pr bör inte äta nötter-manselmassan på tårtan... Är mandel ingen nöt??? Jag vill ju inte göra tårtor med nötter- barnen ska ju kunna äta dom!

• Svar på tråden Mandelmassa - nötter i?
  • Neo

Man ska inte ge dem mandelmassa. Det är ju gjort på nötter... Men jag trodde det var upp till 1 år...

• johanstrom

Mandel är ingen nöt, men det innehåller vissa ämnen som är liknande en nöt. Dvs mandel kan ge upphov till utveckling utav nötallergi.

• Lilja07

ok då håller jag mig till vanliga gräddtårtor! Desto lättare för mig Tack för svaren!

• mammaE

Tror att de rekommenderar att man inte ger hela nötter eftersom de lätt sätter de i halsen. Annars är det väl bara om man har allergi i släkten som man ska vara extra försiktig.

• johanstrom

njae, tidig introduktion av livsmedel av de olika slag kan ge upphov till att man utvecklar allergier. Men inte alltid.
    Själv lever jag efter tesen "Lite skit i hörnen är bara bra för immunförsvaret".

Det har ju diskuterats en hel del om ökade allergier, att anledningen kanske beror på att vi har det för rent i vår omgivning. Jag menar, det ÄR vetenskapligt fastlagt att barn i Ruhr-området är mer ressistenta än barn i mer rena miljöer i Europa...

• Lilja07

ok... vet inte hur jag ska göra...

• Wyrm

Nötter och mandel ska man inte ge före 1 års ålder även om man inte har några allergier i familjen, eftersom de kan framkalla allergi även om man inte har nära anlag av det.

Svar på tråden Mandelmassa - nötter i?