• curlyojag

mjölkstockning, bröstböld eller bara helt normalt??

har en 6 dagar gammal dotter som jag ammar. har väldigt mycke mjölk och dotter äter ca en kvart åt gången. mjölken kom på en gång hade rå mjölk i 2 dagar bara. men igår svullnade brösten upp ordentligt. (natar att de e helt normalt) och de har gått ner idag men har i båda brösten stora knölar typ som stl på en golfboll som gör skitont och värker och sticker i.. har provat vete kudde, pumpa ur brösten och ducshat varmt men dom e kvar. Vad e de e de normalt eller nåt dumt??
    någon som vet?

• Svar på tråden mjölkstockning, bröstböld eller bara helt normalt??
  • strålöga

Det låter som att det är helt normalt, mjölkproduktionen ökar ju för var dag som går, ju mer och oftare du ammar stimulerar du mjölkproduktionen.
    Hur länge pumpar du åt gången?
    Pumpning stimulerar även mjölkproduktionen, ju längre du pumpar per gång stimulerar du mjölkproduktionen ännu mer. När jag var inlagd för operation pumpade jag som en galning ca 15 min för att få bort de stinna brösten men mera mjölk rann till,fick rådet att pumpa lite kortare stund.

Jag vill ändå tillägga ett Grattis att du fått igång mjölkproduktionen men det är inte alls trevligt att att ha ont i brösten.

• kapet

Det du kan göra är att massera brösten. Det kan vara mjölkstockning.Så var det för mig när jag hade mjölkstockning (ont,knölar,stickningar)men jag fick feber också och kunde knappt röra armen.
    Låt bli att pumpa. VArm dusch,massage.

• kapet

Egenvård

Lägg gärna en blöt, varm handduk om bröstet eller en varm vetekudde en stund före amningen. Varma duschar är också bra. Se till att barnet ammar utifrån rätt läge och därmed stimulerar utdrivningsreflexen. Variera ställning så gångarna kan tömmas och inget ställe utsätts för ständigt tryck. Mjölken måste få fri passage. Amma alltid det onda bröstet först. Du kan stryka försiktigt på bröstet med handflatan över knölen ut mot bröstvårtan under amningen. Det får inte ömma. Mjölka ur för hand om ditt barn inte suger ordentligt. Se till att all mjölk mjölkas ur. Vila. Var noga med att inte bli avkyld.

Mjölkstockning brukar gå över på någon dag om du följer dessa enkla råd. Kontakta din BVC-sjuksköterska om du är osäker.

• kapet

Åtsittande bh eller bygelbh kan bidra till mjölstockning.

• Katta86

Ja du kanske inte ska pumpa massor, men om det spänner allt för mycket kan du ju bara pumpa ur övertrycket. Problemet då är ju att det fulkomligt forsar ur brösetn sen bara!

(¯`°?.¸ ღ Anton o7o8o2 ღ ¸.?°´¯)
  • Pysselgalningen

Låter som stockning.

Alla äro vo olika, tipsen ovan funkar inte helt för mig. Jag får så lov att ställa mig i duschen i så hett vatten jag klarar av. Under tiden masserar jag rätt hårt uppifrån och ner/ut mot bröstvårtan, vilket kan göra rätt så j*vla ont. Men det är det enda som hjälper på mig, antagligen pga det brukar sätta stopp för mig och då behövs trycket från massagen för att det ska pressa ut.

• strålöga

Ett tillägg från mig pga av mitt första luddiga svar. Det är ganska vanligt med en lindrig mjölkstockning under de de första dgrna mjölken rinner till...
    Bröstvårtan blir platt och barnet får inget grepp om bröstvårtan, mjölkaut lite för hand, dra och stimulera bröstvårtan så att bröstvårtan sticker ut så barnet får bättre grepp.
    Du kan prova lägga kalla tvättlappar på brösten omedelbart efter amningen , då drar sig kärlen ihop och svullnaden minskar.
    Inför nästa amning badda brösten med ljummet vatten så rinner mjölken lättare till.

• Lilla trynet

Jag var svullen i hela överarmen! Vetekudde hjälpte bra och det la sig efter ett par dagar. Försök att inte pumpa -då stimulerar du produktionen mer. Försök få henne att äta längre om det går, det borde "lätta trycket". Gör ju skitont, men det går över! Lycka till!

Svar på tråden mjölkstockning, bröstböld eller bara helt normalt??