Inlägg från: Storytelling |Visa alla inlägg
  • Storytelling

Jehovas vittnen-något positivt?

Jag har alltid undrat varför man blir ett Jehovas vittne. Visst man kanske har den övertygelsen men jag menar jag hittar inget positivt med den alls. Som man gör med de flesta andra religiner, rörelser och även i sekter.
    En klasskompis till mig höll ett gripande föredrag om sin uppväxt. Hon är uppväxt Jehova men har valt att gå ur. Hon blev ofta misshandlad och fick be om förlåtelse för massa saker. Hon har ingen familj längre då de bröt med henne när hon gick ur. Hon hade inget positivt alls att berätta. Visst kanske det var extremt i hennes fall men jag har aldrig hört någon berätta positivt om den.
    Så det vore intressant och höra något positivt för det måste ju va nån anledning att folk är med...

• Svar på tråden Jehovas vittnen-något positivt?
  • Storytelling

Jo men jag förstår inte hur man kan bryta med sina barn för att det inte delar det.

• Storytelling

Ingen som har nåt positivt?

• Storytelling
    Lillpyret0508 skrev 2007-11-15 22:46:55 följande:
    TS, jag ber om ursäkt för att jag inte alls skriver nåt positivt och inte svarar på din fråga. Ska försöka hålla mig borta från att läsa alla vilseledande kommentarer här inne i tråden och på så sätt inte bli uppjagad och skriva en massa repliker.
    Ingen fara. Intressant med disskussioner

Men alltså ni som har positiva erfarenheter kan ni inte säga vad det är som gör rörelsen positiv?

Men barn som utesluts har ju aldrig valt. Förstår bara inte hur man kan bryta med sitt eget barn.
  • Storytelling

Får man fråga varför jv bruter med de som hoppar av? Har aldrig förstått riktigt varför utom att det handlar om hängivenhet.

• Storytelling
    mampa skrev 2007-11-15 23:11:12 följande:
    Sektledningen är rädda för kritik och att avhoppare sår tvivel hos de andra.
    Ja men de själva måste ju ha en bättre anledning de drar för sina medlemmar väll??
  • Storytelling
    aihpoz skrev 2007-11-15 23:11:57 följande:
    Ja du...finns mycket att säga om det..men det är väl för att det står i bibeln att man inte ska umgås med icke troende och speciellt inte de som valt att lämna guds väg..då de är dåligt umgånge och vill få ner den troende i samma "skit" som den avhoppade är i..om du är riktigt fundersam så kontakta ett jv i din stad,då kan du få en riktigt rolig diskussion..haha..
    Var står det i bibeln?
  • Storytelling
    Ja du...finns mycket att säga om det..men det är väl för att det står i bibeln att man inte ska umgås med icke troende och speciellt inte de som valt att lämna guds väg..då de är dåligt umgånge och vill få ner den troende i samma "skit" som den avhoppade är i..om du är riktigt fundersam så kontakta ett jv i din stad,då kan du få en riktigt rolig diskussion..haha..
    Var står det i bibeln?
  • Storytelling
    Var står det i bibeln?
  • Storytelling

oj blev många hehe.

Men alltså det är ju typ omöjligt att disskutera med en aktiv jv har jag förstått. En kompis pappa bjöd in dem när de ringde på och de gick ut ganska fort när han började ifrågasätta dem och de svarade inte på hans frågor heller utan snörde in sig och svarade mot sig själva...

• Storytelling
    mampa skrev 2007-11-15 23:18:32 följande:
    Typ..En avhoppare har valt att lämna Guds organisation, de är bittra, lögnare, hatiska (finns en hel repertoar av invektiv). Därför bör en som vill gå i Jesu fotspår ta avstånd från sådana... inte ens hälsa eller äta måltid tillsammans med dessa."Håll församlingen ren!", är ett uttryck alla JV förstår innebörden av.
    och det står ölver kärleken tills ens eget barn? Jag förstår bara inte.
  • Storytelling
    aihpoz skrev 2007-11-15 23:25:30 följande:
    Nä jag tror det var såna som började studera som det så fint heter krin 20års åldern..fast för mig låter det konstigt att man blir "påtvingad" ett dop..jag vet då ingen som blev det i "min" församling..kanske bara hade tur då,inte vet jag..
    Fast min klasskompis blev inte "tvingad". Hon växte upp med bara jv runt sig och förvänatdes döpa sig. fastän inget sa det högt. Hon visste ju inte vad det innebar igentligen då hon knappt sätt nåt annat. Så jag kan inte direkt tycka att hon aktivt valde att döpa sig.

Tycker det är lite som att gå och rösta men bara fått infot om ett parti. Eller möjligtvis två men det är ett parti som berättar om båda.
  • Storytelling
    Sallisen skrev 2007-11-16 08:03:23 följande:
    Tja, jag är ju med och har bara positivt att säga. Har en massa underbara vänner och ett härligt stöd hos dem när livet stormar omkring mig. Skulle aldrig vilja lämna detta!
    Kul att höra från någon som är med. Har du vuxit upp med det eller blivit jv senare?
    Utåt sätt verkar jv vara så hårt men det kanske är glädje och gemenskap när man är med.
Svar på tråden Jehovas vittnen-något positivt?