Inlägg från: aihpoz |Visa alla inlägg
  • aihpoz

Jehovas vittnen-något positivt?

Irme skrev 2007-11-15 22:27:18 följande:
    Nä, jag var aldrig döpt.Mina föräldrar är, de har inte gjort något för att bli uteslutna. Men de har ofta kontakt och umgås med de vänner de hade under tiden i församlingen. Ja, vänner. Inte bara bekanta. Vi blir hembjudna, de ringer och hör hur det är med oss, vi tränade tillsammans på brukshundsklubben innan jag flyttade till en annan stad t.ex.. Alla var man ju inte vän med, utan kanske bara bekant med en del, men som sagt, de är alla fortfarande lika trevliga människor. Jag är ledsen att det är så många som har riktigt dåliga erfarenheter. Jag tror er. Idioter finns det inom alla religioner och folkgrupper, och det bidrar starkt till alla dåliga rykten. Det är ju oftast det negativa sakerna man får höra, vad det än gäller.
    Men om dom inte är uteslutna än och fortfarande umgås med vittnena så är dina föräldrar mest troligt bara overksamma..DÅ får dom i församlingen umgås som med vilket annat vittne som helst,samma sak gäller om man aldrig varit döpt!
  • aihpoz

Jag har varit ett vittne tills jag fyllde 18år..Har en massa saker att säga men vet inte om detta är rätt plats eller tidpunkt..tycker liksom inte att man måste säga en massa dåliga saker bara för att man blivit utesluten..dock lever jag inte som ett jv i dagens läge..

• aihpoz
    Oates skrev 2007-11-15 22:32:00 följande:
    Svårt att hitta något positivt att skriva om man inte är inne i organisationen.Har till stor del växt upp i denna organisation, har mycket släkt, och även vänner som är med.Men har också släktingar som är uteslutna, och även sk "avfällingar".Så mitt främsta intryck av JV är, (förutom felslagna profetior och ohållbara läror, som tex blodfrågan,) att denna organisation splittrar familjer.Detta har jag själv sett på nära håll, och det är oerhört smärtsamt att se far- och morföräldrar som inte vill ha kontakt med sina barnbarn, för att barnens föräldrar har valt att inte vara med längre!
    Samtidigt vet man ju om vilka konsekvenser det blir när man väljer att lämna sanningen..Jag visste men valde ändå att lämna..Så det är ju sånt man får ta..man vet ju varför dom gör som dom gör..
  • aihpoz
    Lillpyret0508 skrev 2007-11-15 22:36:28 följande:
    Tror inte att någon som står utanför denna sekt har något verkligt positivt att säga. Det kan finnas saker som VERKAR positiva, men när man skrapar lite på ytan så är det allt annat än positivt och sunt. Du måste nog fråga ett "riktigt" JV och de kan inte/får inte diskutera så livligt om sin tro så här, så chansen är liten att du får något ordentligt svar på din fråga TS.
    Jo nog får dom prata om sin tro..under min tid som ett JV pratade jag vitt och brett om det var någon som funderade,det är en samvetssak..
  • aihpoz
    Irme skrev 2007-11-15 22:37:20 följande:
    Aihpoz:Kanske är det så :)Poängen med mitt inlägg var dock att visa att jag har många positiva erfarenheter av att ha växt upp med dessa människor.Det är ju tyvärr många som inte har det.
    Oki..Nä det är ju inte det,tycker det verkar vara väldigt många med negativa åsikter just på denna sida..men men..alla lär ju få tycka som dom vill,inkl alla som är JV
  • aihpoz
    Oates skrev 2007-11-15 22:45:34 följande:
    aihpoz skrev:"Samtidigt vet man ju om vilka konsekvenser det blir när man väljer att lämna sanningen..Jag visste men valde ändå att lämna..Så det är ju sånt man får ta..man vet ju varför dom gör som dom gör.." Tyvärr tror jag inte att alla som börjar studera med JV, och som senare blir JV, är medvetna om hur hårt det kommer att slå om de en dag väljer att lämna organisationen!Det är inget som JV gärna berättar om.Och, det viktigaste i mitt exempel, direkt ftån verklighetn:BARNEN, de har aldrig gjort något val, ändå förlorar de kontakten med hela JV-släkten.Detta ger i många fall sår för livet.Och detta gäller massor av barn i Sverige.Verkligen dålig frukt.Nej, tyvärr, trots att jag känner många JV som jag tycker mycket om, så har jag svår att säga något positivt om en religion som splittrar familjer på detta sätt.
    Det är ju inget dom måste just berätta om,såna saker får man ju reda på av att studera och vara ett aktivt vittne..dock vet jag inget vittne som inte har förklarat för den nya medlemmen vad som händer om den väljer att lämna.
    Jo visst är det synd om barnen..men även dom förstår ju så småningom vad det handlar om..sen beror det ju mycket på far/mor föräldern..om dom är stenhårt troende osv..vissa har ju kontakt med sin familj ändå..
    Jag har som sabgt själv varit ett jv och även min mamma var det när jag gick ur,samt alla mina "vänner"..att vara 18 år och gå igenom en sån sak var inte lätt,jag mådde piss och hamnade i en djup depression men till slut reste jag mig och nu har jag ett relativt bra liv..
  • aihpoz
    Lillpyret0508 skrev 2007-11-15 22:46:55 följande:
    aihpoz: Att "prata" och "diskutera" kan ju vara två helt olika saker. Vidare skriver du att man vet vilka konsekvenserna blir om man lämnar församlingen. Skulle detta göra sekten med positiv menar du? Detta innebär ju att många stannar av rädsla! Dessutom är det väl inte så lätt att veta vad man ger sig in på om man döper sig när man är, låt oss säga, typ 14 år. (JV tillämpar nämligen barndop) Om man döper sig när man är 14 år för att man kanske inte vet bättre, har föräldrars press på sig o s v och sen går ut när man är vuxen för man inser vad man gett sig in på, så ska man alltså få "sota" för det?? TS, jag ber om ursäkt för att jag inte alls skriver nåt positivt och inte svarar på din fråga. Ska försöka hålla mig borta från att läsa alla vilseledande kommentarer här inne i tråden och på så sätt inte bli uppjagad och skriva en massa repliker.
    Barndop stämmer inte riktigt..att döpa sig är helt valfritt..vilket det tex inte är inom den svenska kyrkan då de döper små spädbarn..Sen vill man även att "barnet" är så pass moget och redo så att det förstår vad den ger sig in på..man har även 3olika gånger då man ska gå igenom ett visst antal frågor för att se om man är redo.. Jag vet ingen som döpt sig pga föräldrars press..Nej jag menade inte att den skulle ses mer positivt pga av utan bara att man ska inte gnälla så mycket när man vet hur det skulle bli,innan man gjorde sitt val..
  • aihpoz
    mampa skrev 2007-11-15 22:55:16 följande:
    Oj, kallar du fortfarande sektläran för "sanningen"? Inget illa menat men du har nog en del kvar att lära dig om denna sekt.
    Men alltså..bara för att man avänder ord som man gör om man är med i samfundet betyder inte det att man är troende nu..att jag skriver gör det ju lättare för andra jv att veta att jag inte är någon som bara har läst till mig en massa fakta,utan då vet dom att jag verkligen varit ett..bara för att jag numera är utelsuten betyder det inte att jag måste använda "era" ord..Och säg inte att jag har saker kvar att lära pga det..
  • aihpoz
    Lillpyret0508 skrev 2007-11-15 22:59:22 följande:
    Men de som döps som spädbarn i svenska kyrkan kan välja att lämna kyrkan när de vill, utan konsekvenser. Att det är helt valfritt att döpa sig till JV när man vill trots de konsekvenser som det senare kan få är ju en supersmart strategi från ledningen i Brooklyn. Ärligt talat, hur många ungdomar är mogna för ett sådant beslut? Och hur många vuxna, för den delen? När man blir riktigt hängiven eller "insnöad" på ett område så är det så lätt att man gör saker som man senare ångrar. När det gäller det allra mesta så KAN man ångra sig, man kan byta inriktning både en, två och flera gånger i sitt liv. Man provar sig fram. Men döper man sig till JV tar det liksom stopp. Det är hemskt!
    Jo det är sant..men som sagt,man är nog rätt införstådd med vad man gör när man är 15-16år..sen att man inte kan gå ur hur som helst har ju med tron att göra,vilket man oxå vet när man gör sitt val..då är ju tanken att man ska tro ända in i döden..hur troligt det nu låter..håller med om att det är hemskt..men trots det så brukar jag inte snacka så mycket om det negativa jag upplevde..det hade inte så mycket med tron att göra utan mer med människorna i den..
  • aihpoz
    mampa skrev 2007-11-15 23:01:57 följande:
    Så du kallar sektläran för "sanningen" för att du vill visa färg... sorry.. det låter bara korkat om du frågar mig.
    Nej det var inte så jag menade..för att förklara det lättare och kanske på ett bättre sätt..ord man använt i flera år sitter fast där,precis som vissa svärord gör för andra..Bara för att jag gick ur församlingen försvinner inte mitt ordförråd..sen måste jag även säga att mycket inom tron är sant för mig,bara det att jag inte ville leva efter deras regler..
Svar på tråden Jehovas vittnen-något positivt?