Inlägg från: Lillpyret0508 |Visa alla inlägg
  • Lillpyret0508

Jehovas vittnen-något positivt?

Tror inte att någon som står utanför denna sekt har något verkligt positivt att säga. Det kan finnas saker som VERKAR positiva, men när man skrapar lite på ytan så är det allt annat än positivt och sunt. Du måste nog fråga ett "riktigt" JV och de kan inte/får inte diskutera så livligt om sin tro så här, så chansen är liten att du får något ordentligt svar på din fråga TS.

• Lillpyret0508

aihpoz: Att "prata" och "diskutera" kan ju vara två helt olika saker.

Vidare skriver du att man vet vilka konsekvenserna blir om man lämnar församlingen. Skulle detta göra sekten med positiv menar du? Detta innebär ju att många stannar av rädsla! Dessutom är det väl inte så lätt att veta vad man ger sig in på om man döper sig när man är, låt oss säga, typ 14 år. (JV tillämpar nämligen barndop) Om man döper sig när man är 14 år för att man kanske inte vet bättre, har föräldrars press på sig o s v och sen går ut när man är vuxen för man inser vad man gett sig in på, så ska man alltså få "sota" för det??

TS, jag ber om ursäkt för att jag inte alls skriver nåt positivt och inte svarar på din fråga. Ska försöka hålla mig borta från att läsa alla vilseledande kommentarer här inne i tråden och på så sätt inte bli uppjagad och skriva en massa repliker.

• Lillpyret0508

Men de som döps som spädbarn i svenska kyrkan kan välja att lämna kyrkan när de vill, utan konsekvenser.

Att det är helt valfritt att döpa sig till JV när man vill trots de konsekvenser som det senare kan få är ju en supersmart strategi från ledningen i Brooklyn. Ärligt talat, hur många ungdomar är mogna för ett sådant beslut? Och hur många vuxna, för den delen? När man blir riktigt hängiven eller "insnöad" på ett område så är det så lätt att man gör saker som man senare ångrar. När det gäller det allra mesta så KAN man ångra sig, man kan byta inriktning både en, två och flera gånger i sitt liv. Man provar sig fram. Men döper man sig till JV tar det liksom stopp. Det är hemskt!

• Lillpyret0508

aihpoz: När du använder ord för att visa JV:n att du har varit ett själv, istället för att de ska tro att du läst dig till din fakta, så blir ju det du skriver bara ännu mindre trovärdigt i deras ögon. JV:n tror ju nämligen att alla avfällingar bara är ute efter att svärta ner organisationen. Nån "fakta" finns inte i deras värld så länge det handlar om saker som man reagerat negativt på. Däremot är allt positivt som påpekas om JV gärna sett som fakta. Kolla i tidigare trådar.

• Lillpyret0508

aihpoz: Jag förstår dig. Jag menar absolut inte att hoppa på just dig. Har en del människor i min närhet som gått igenom precis samma sak som du.

• Lillpyret0508

aihpoz: Ja, precis.. Det är ju så... Du får använda dina ord precis hur du vill såklart! :) Jag är så himla arg och ledsen bara på själva organisationen, inte på de enskilda medlemmarna. (Inte på alla iallafall, hehe. Det finns ju en del som man retar sig på mer än andra, men de hänger inte här på forumet. Vad jag vet)

• Lillpyret0508

aihpoz: Ja, visst är det sjysst, hehe... Jo, egentligen är jag också arg på många medlemmar... Men jag försökte verka lite solidarisk ;) Eller nåt åt det håller iallafall. Ja, skönt att du kan ha din egen tro nu. Starkt av dig, många som lämnar tror ju fortfarande att V har "sanningen" och att de inte är värda att ha någon tro när de inte är aktiva vittnen längre.

• Lillpyret0508

De går inte alltid efter det barnet ha gjort. I vår familj får vi "äran" av att få besök av vå sons farföräldrar och faster och farbror. TROTS att min sambo har lämnat JV. Det jobbiga är att de besöker oss enbart för att de "inte tycker att vår son har gjort nåot fel". Så de anser sig alltså ha rätten till att välja vem de umgås med och varför.

Sen att min sambo också bor här och faktiskt är DERAS son som de behandlar som skit, det är en annan historia. Jag håller just nu på med en liten "kampanj" här hemma. (OCh överallt där vi stöter på vittnen) De som inte tilltalar min sambo tilltalar heller inte mig. Och håller absolut inte på och gullar med vår son. Basta! Skitjobbig situation!

En gång hade de dessutom mage att komma hit med ett häfte (Vakttornet eller vakna) om hur man blir en bättre förälder?!??!??!?! Vad f-n, rent ut sagt! Vill de att jag ska bli lika "bra" som de är eller? SJUKT! Nu blir jag så där arg igen, grrrrr! Hur kan man tro att man ska få välja rätten till sitt barnbarn när man behandlar sitt eget barn som skit????

• Lillpyret0508

Hoppet för framtiden finns ju inte direkt... Det är ju tvärtom... Men jag förstår hur du menar.

• Lillpyret0508

Nu när jag läser igen måste jag hävda att ALLT som här ovan anges som positivt är just det som är negeativt när det gäller sekter. Det verkar så positivt och fint med gemenskap, vänner och så vidare... Men det är ju det som är så farligt!

Så länge man håller sig till alla regler, förbud och måsten och håller sig INOM sekten så behandlas man fint, men annars... Ojojoj. Nä, det säkraste är att hålla sig borta från såna här organisationer.

Gemenskap och vänner finns faktiskt att hitta utan att man går med i en sekt. Som stannar kvar även om man har en annan uppfattning i vissa frågor. Som inte slutar tilltala dig om du inte tycker precis likadant. Av riktigta vänner får man dessutom uppmuntran av det ärliga slaget. Inte bara "uppmuntran" när det gäller att göra som man tror att den onde Guden har bestämt.

Att bli motiverad att leva sunt låter ju fint. Men hur fint är det när man vet att det bara är för att man är skraj för att göra fel och därmed förgöras när alla andra ens "vänner" får leva vidare..?

Svar på tråden Jehovas vittnen-något positivt?