Inlägg från: Fru U |Visa alla inlägg
  • Fru U

Jehovas vittnen-något positivt?

Alla religioner tolkar bibeln och jag respekterar dem så är så starka i sin tro att de hellre väljer att dö än att rucka på den

Och jag vet vilka regler de har, jag har studerat läran

Live and let live
  • Fru U

Svår fråga. Om beslutet är taget av varje individ av personlig tro och inte baserat på fakta som någon matat dem med så skulle jag respektera det. Tyvärr är det oftast inte så, och det är det jag menar med att skilja religion/sekter från själva tron

Jag anser att all tro är bra (oavsett om man tror på Jehova, Treenigheten, Buddha eller brevbäraren) men religion som samfund brukar aldrig leda till något positivt

Live and let live
  • Fru U

Skulle väl kunna tolkas så antar jag.

Tro gör människor lugnare och ger en stabilitet anser jag

Vi får väl komma överens om att inte vara överens Flört

Live and let live
  • Fru U

Mycket av det du skriver är inte JV saker, Mampa, det är en tolkning som dina föräldrar och/eller församling gjort

Man får gifta sig med en utomstående men det uppmuntras inte eftersom det kan vara svårt att hålla läran ren + poägen med att gifta sig med någon som man aldrig kan få leva tillsammans med i evigheten är noll för ett JV

Live and let live
  • Fru U

Vad är det för fel på att inte ha sex innan äktenskapet? Vad är fel med att inte bruka tobak? Vad är det för fel med att inte ljuga?

Ett JV får göra vapenfri tjänst

Live and let live
  • Fru U

isisis, men det vet du väl: gud styr inte  över jorden just nu, det gör satan fram tills harmageddon kommer Flört

Live and let live
  • Fru U

Så bara för att man kan se goda ting i en tro (i detta fallet JV) så är man hjärntvättad?

Jag är fullt kapabel att så både de dåliga och de bra sidorna och jag vet också att varje församling är olik den andre.

Live and let live
  • Fru U

Jo jag vet hur exakt hur religionen fungerar, vad som händer med uteslutna. Jag har sett det ske personligen och jag har vänner som är uteslutna

Detta hindrar inte mig från att se det bra med tron. För mig är det inte en motsats att se det positiva  med JV-synen på bibeln och samtidigt se hur själva religionen/samfundet inte är särdeles tolerant

Är det så svårt att förstå?

Live and let live
  • Fru U

Du tror att jag inte vet något om hur JV är uppbyggd.

Ja läran är den samma, men alla är INTE lika rigida i sin tolkning

Live and let live
  • Fru U

Det beror väl på vad du menar med inhämtat? Om du menar att jag baserat min gudstro på mycket som JV också tror på så är det rätt men om du menar att jag inhämtat min kunskap om JV-församlingar enbart från JV's så har du fel

Ärligt talat så tycker jag den här diskussionen inte leder någon vart. Det känns som om du inte är villig att erkänna att andra faktiskt kan ha positiva erfarenheter av JV-tron

Live and let live
  • Fru U

Nej, verkligen inte men jag orkar inte hålla på att 'älta' detta. Så jag lägger ner diskussionen (för tillfället i alla fall).

Live and let live
  • Fru U

Som jag sagt innan skiljer jag på tro och religion

Live and let live
Svar på tråden Jehovas vittnen-något positivt?