Hippopotamus skrev 2007-11-17 20:26:03 följande:
För det första vill jag säga deras tro, ett hopp om att få leva för evigt och under mycket bättre förhållanden. Och om man nu tror så, som dom gör, så har det ju en väldigt positiv inverkan på livet. Att ha ett hopp för framtiden är ju alltid positivt, oavsett vad det är.
Det andra positiva är gemenskapen i församlingen, man får många nära vänner av att vara med där.
Jag förstår faktiskt inte hur det kan ses som positivt att sätta sitt hopp till en uppenbar lögn?
Ponera att jag lovar dig en fantastisk belöning ifall du bara gör ditten och datten... den utlovade lönedagen kommer men utbetalningen skjuts på framtiden... och ännu en gång.. och ännu en gång... och så håller det på hela din livstid. Upplever du detta som positivt eller negativt?
---
Du nämner även gemenskapen som något positivt. -Mjooo.. men det hör lixom till. Man hittar denna s.k. gemenskap inom alla sekter, desto mer avskärmade de är från yttervärlden desto tajtare upplevs gemenskapen. Vidare är gemenskapen och vännerna villkorade. Tro inte att dessa vänner är dina riktiga vänner. -Nej, dessa vänner har som villkor ett sektmedlemskap och ett krav på att du följer sektritualerna (undantag finns säkert men de är få).