Inlägg från: mampa |Visa alla inlägg
  • mampa

Jehovas vittnen-något positivt?

Fru U skrev 2007-11-17 23:47:50 följande:

Inför planerade opererationer kommer jag att lämna eget blod och få tillbaka det. Om det, under op eller annars, krävs blod så vill jag att man försöker så länge det överhuvudtaget går med andra produkter även om det tar längre tid att återhämta sigMen för att svara på dina frågor så om det absolut inte finns nåt annat val (sen är inte alla överens om vad "inget annat val" verkligen innebär) så får de ju ge mig blod (de vägrar iofs att operera annars) och nej det är inget religiöst
    Som du säkert förstår gör det där lilla "om":et en milsvida skillnad på dig och ett Jehovas Vittne. För ett JV finns det nämligen inga om eller men, de dör hellre än tar blod, punkt slut!

...och motiveringen är inte p.g.a. av smittor utan för att en 2000 årig bok har förbjudit ätandet av djurblod. Detta har JV tolkat som att 1) det även gäller människoblod. 2) Blod som injiceras är detsamma som att "äta" blod. 3) Man får inte åsidosätta dessa regler ens när livet står på spel.

Tre stycken helknasiga tolkningar av Bibeln. Som man bara kan skratta eller gråta åt.
  • mampa

Fru U skrev 2007-11-18 00:04:53 följande:

Alla religioner tolkar bibeln och jag respekterar dem så är så starka i sin tro att de hellre väljer att dö än att rucka på denOch jag vet vilka regler de har, jag har studerat läran
    Skulle du säga detsamma om deras tro föreskrev att de skulle begå kollektivt självmord den sjätte juni år 2006?

...jag menar... det skulle ju vara att visa sig stark i tron att hellre välja döden än att rucka på sin tro?
  • mampa

Fru U skrev 2007-11-18 00:13:29 följande:

Svår fråga. Om beslutet är taget av varje individ av personlig tro och inte baserat på fakta som någon matat dem med så skulle jag respektera det. Tyvärr är det oftast inte så, och det är det jag menar med att skilja religion/sekter från själva tronJag anser att all tro är bra (oavsett om man tror på Jehova, Treenigheten, Buddha eller brevbäraren) men religion som samfund brukar aldrig leda till något positivt
    Sorry, jag kan inte se något respektingivande i att begå självmord och jag förstår inte alls ditt resonemang med att "all tro är bra".

T.ex. Det måste ju innebära att tron på nazismens rätt o riktighet är bättre än att inte tro något alls?
  • mampa
    Meemmee skrev 2007-11-18 10:29:11 följande:
    Och det där med självmord 2006?? Vart har du snappat upp det i från???
    Läs sammanhanget.
  • mampa
    isisisis skrev 2007-11-18 12:36:33 följande:
    Men jag tycker Jehovas vittnen är det enda samfundet som har svar på alla de frågor man ställer sig.De kan också visa precis i Bibeln var de står.Ställer jag samma frågor till tex svenska kyrkan så är jag långt ifrån tillfredställd med svaren.
    Ta det inte på fel sätt men du kan knappast ha haft särskilt kluriga frågor. ...ta gärna några exemepel!

Det är också viktigt att förstå att ha svar är inte detsamma som att ha rätt. Ett svar som inte får/kan bemötas med kritiskt tänkande och ifrågasättande är rent ut sagt dynga. Det krävs faktiskt inte särskilt mycket forskande för att inse att mer än hälften av JV lärorna är påhittade eller rena farisétolkningar av Bibeln.

För några månader sedan sammanställde jag en lista över förbjudna/olämpliga saker för ett JV. Bibelcitat + en jävla massa fantasi och vips! så har man skapat sig en doktrin.

1 Onani
    2 Oralsex
    3 Analsex
    4 Sex, petting innan äktenskap
    5 Tobak
    6 Blodtransfusioner och ge blod
    7 Blodmat
    8 Korta kjolar och urringat (framförallt på mötena)
    9 Jeans på mötena
    10 Kritisera JV-litteraturen
    11 Kritisera JV-ledningen
    12 Läsa sexnoveller
    13 Titta på porr
    14 Titta på Basic Instinct (Filmen har nämnts som exempel)
    15 Debattera med uteslutna på internetforum.
    16 Hälsa på en utesluten på stan
    17 Inneha avfällings eller kritisk litteratur
    18 Spiritism och spådam
    19 New Age
    20 Healing
    21 Yoga
    22 Reiki
    23 Harry Potter
    24 Fira födelsedagar
    25 Fira nyår
    26 Fira midsommar
    27 Gifta sig med en utomstående
    28 Åka på Londonresa med klassen (jag fick iaf. inte)
    29 Ljuga
    30 Bli polis
    31 Bli militär
    32 Satsa på en forskarkärriär
    33 Säga fan, helvete, herregud
    34 Fira lucia
    35 Fira Halloween
    36 Leka påskkärring
    37 Bada på nudiststrand
    38 Ha juldekorationer
    39 Tro att Darwin kanske hade lite rätt
    40 Tro på UFOs (de är demoner)
    41 Tro att det finns intelligentare liv än människans på andra planeter
  • mampa

Fru U skrev 2007-11-18 13:57:09 följande:

Mycket av det du skriver är inte JV saker, Mampa, det är en tolkning som dina föräldrar och/eller församling gjortMan får gifta sig med en utomstående men det uppmuntras inte eftersom det kan vara svårt att hålla läran ren + poägen med att gifta sig med någon som man aldrig kan få leva tillsammans med i evigheten är noll för ett JV
    Var jag otydlig? Att "få" göra en sak betyder inte att det är accepterat, däremot anses det som ytterst "olämpligt" och du anses vara "svag i sanningen" med allt vad det innebär.

...vilka saker skulle vara mina föräldrars och/eller församlingens tolkning (med undantag för Londonresan isåf. )? Gå inte och säg för mycket nu... du anar inte hur mycket som har skrivits i sektlitteraturen under åren.

Du skriver: "Vad är det för fel på att inte ha sex innan äktenskapet?"
    Vad är det för något fel med att ha det då? Är jag en sämre människa för att jag är sambo och mer trogen än flera s.k. Jehovas Vittnen är mot sina fruar? -Ja, skulle de flesta JV:n svara! Tokigt va?

Du skriver: "Vad är fel med att inte bruka tobak?"
    Nämns det i Bibeln? Var? (kom även ihåg att snus=tobak).

Du skriver: "Vad är det för fel med att inte ljuga?"
    Bra princip att inte ljuga men det finns tillfällen då ärlighet inte vara längst. Speciellt i länder där korruption och krig är vardag.

Du skriver: "Ett JV får göra vapenfri tjänst"
    Ah, ja just det... en doktrinändring (som kom ungefär 1996). Sanningen att vapenfri tjänst bara är en förlängning av den militära var inte sanning längre. Sanningen blev en osanning och lögn!
  • mampa

Bonn Jäntan skrev 2007-11-18 13:48:33 följande:

HAHA men OJ så jobbigt det lät att leva utan det där då.. NOT.. det skulle man lätt kunna leva utan..
    Så bra för dig då. ...och dina barn (eller kommande sådana) kommer självklart att tycka precis som du om saken? Kommer de ens få ett val?
  • mampa
    isisisis skrev 2007-11-18 14:13:08 följande:
    För mig är det lättare att förstå att det inte är gud som styr.och att jag får liknelser i bibeln när tex Jesus stod på berget och blev erbjuden hela världen av djävulen(den fallne ängeln).Eftersom djävulen hade den i sin hand...Än att få en massa omsvepande skäl om att det är guds vilja...
    Allvetande Gud som inte är begränsad av tid och rum skapade Satan vetandes att han skulle göra det han gjorde.
    ---
    Tänk dig att du själv skapade en helvetesmaskin som du visste skulle slakta halva mänskligheten när den sattes igång... skulle du då påstå dig vara fri från ansvar?
  • mampa

Bonn Jäntan skrev 2007-11-18 14:25:35 följande:

va? mina barn gör väl lite som dom tycker så länge det är under mina regler jag å gubben min satt upp! dvs inne i tid mm. sen när dom flyttar får väl dom göra va fan dom vill. då är det ju deras egna ben dom ska stå på.
    Så bra! Lycka till med ditt fortsatta liv.
  • mampa
    Meemmee skrev 2007-11-18 14:24:08 följande:
    Man börjar undra vad du har varit med om för hemska saker i ditt liv, för du verkar ha så mycket ilska och hat inom dig...
    En JV floskel! Angrip person när argumenten tryter.
Svar på tråden Jehovas vittnen-något positivt?