Jehovas vittnen-något positivt?
Fru U skrev 2007-11-17 23:47:50 följande:
Inför planerade opererationer kommer jag att lämna eget blod och få tillbaka det. Om det, under op eller annars, krävs blod så vill jag att man försöker så länge det överhuvudtaget går med andra produkter även om det tar längre tid att återhämta sigMen för att svara på dina frågor så om det absolut inte finns nåt annat val (sen är inte alla överens om vad "inget annat val" verkligen innebär) så får de ju ge mig blod (de vägrar iofs att operera annars) och nej det är inget religiöst
Som du säkert förstår gör det där lilla "om":et en milsvida skillnad på dig och ett Jehovas Vittne. För ett JV finns det nämligen inga om eller men, de dör hellre än tar blod, punkt slut! ...och motiveringen är inte p.g.a. av smittor utan för att en 2000 årig bok har förbjudit ätandet av djurblod. Detta har JV tolkat som att 1) det även gäller människoblod. 2) Blod som injiceras är detsamma som att "äta" blod. 3) Man får inte åsidosätta dessa regler ens när livet står på spel.
Tre stycken helknasiga tolkningar av Bibeln. Som man bara kan skratta eller gråta åt.