• Knyttet och K

Ätenskap, för- och nackdelar?

Ofta när äktenskap kommer på tal nämns ofta att det kan finnas vissa ffa ekonomiska fördelar med att gifta sig. Nu undrar jag helt enkelt, vilka är dessa fördelar? Vilka nackdelar finns det?
    Kort och gott - hur påverkar ett ev äktenskap mig rent "formellt"?

• Svar på tråden Ätenskap, för- och nackdelar?
  • Teskedsmamman

Det som jag har upptäckt är ju sambeskattningen, om det är bättre eller sämre vet jag inte...

Dessutom, när vi fick barn så hamnade dagarna på sonen och vi behöver inte skriva över dagarna på varandra *skönt*
    Vi behövde inte heller springa på socialkontoret och skriva på faderskapsintyg osv.

Däremot så är väl den största fördelen när den ena dör, är man sambo kan man riskera att stå utan någonting. Däremot om man har särkullsbarn är ett testamente en nödvändighet.

• Lorina

Sammbeskattas görs väl inte om man inte har en förmögenhet på (tror jag) över millen.

• Korvens mamma

Lorina -> Mina föräldrar sambeskattas och de har inte ett ruttet öre!

• Tösagumman

Lorina - min man och jag sambeskattas! Nu vill jag bara veta vem som har gömt miljonen för oss..

• JsN

Förmögenhet sambeskattas, inget annat. Det lär stå på deklarationen om man betalar förmögenhetsskatt. (Jag har ingen förmögenhet så jag vet inte)

Det är MÅNGA år sedan sambeskattning på inkomst upphörde!

Stora fördelen med äktenskap kontra samboskap är vid dödsfall eller separation! Som gift delas allt (om man inte avtalat annorlunda), dvs det spelar ingen roll vem som har betalat vad. Som sambo äger var och en sina egna saker. Vid dödsfall kan man som gift sitta kvar i orubbat bo (annorlunda vid särkullsbarn) Vid samboskap krävs testamente och även då går laglotten till barnen.

• Miss Cee

Fördelar:
    * Som gift ärver du din man, som sambo ärver barnen/hans föräldrar.
    * Om ni skiljer er som gifta har både rätt till lika mycket oavsett vem som betalade det, vem som ägde det först eller vem som står på kontraktet. Är man sambo kan den som betelade maten varje månad bli blåst på massor..

* Sambon har inte rätt till några av de försäkringar och ersättningar för efterlevande som försäkringskassan betalar ut, undantaget om man har barn ihop. Aktuellt inte minst efter Sunamikatastrofen.

* Sambor kan inte adoptera barn ihop.
    * Sambor anses inte automatiskt som far till sambos barn. Man måste ner till socialen och skriva på papper. Hur trevligt mötet blir varierar.
    * Man kan inte heta samma sak i efternamn

När det gäller bostadsbidrag och socialbidrag räknas sambors inkomster ihop, trots att de ej är gifta. Där är det alltså ingen skillnad oavsett om man är gift eller ej.

Man kan inte helt ta bort skillnaderna mellan sambo coh gift genom testamente etc.

• Ejnie

Som stark förespräkare av äktensakpet som samlevnadsform skulle jag gärna vilja höra om någon kommit fram till några NACKDELAR med att vara gift kontra samboskap?

• tiri

vår ekonomi rasade när vi gifte oss, så jag tror inte jag skulle gifta om mig i dagsläget.

sen är det svårare att sklijas än att flytta isär rent juridiskt.

Vi har inga egna rättigheter att bestämma hur vi vill ha det utan måste blanda in en jurist för att få det som vi vill.

det är klart att det finns fördelar men ska man gifta sig så förespråkar jag ett äktenskapsförord.

Som gift har man försörjningsplikt även om man gått vidare och skilt sig
    till dess att skiljsmässan gått helt igenom vilket kan dröja upp till två år.

det kan förstöra ekonomin ännu mera , och om man inte skiljts som vänner lär det knappast förbättra situationen.

men det är naturligtvis bara min erfarenhet, det finns säkert många andra som har upplevt det bättre, menm själv skulle jag inte ha gift mig om jag visste vad det innebar då.

• Ejnie

"Vi har inga egna rättigheter att bestämma hur vi vill ha det utan måste blanda in en jurist för att få det som vi vill."

Fattar inte, kan du inte förklara lite mer...`?

• Angel74

Det finns bara fördelar med att vara gift
    //nybliven lycklig fru

Svar på tråden Ätenskap, för- och nackdelar?