• Carla82

Italien

Jag anmälde den andra tråden förra gången de gjorde så och då svarade de inte på varför alla andra "snacktrådar" med utlandsföräldrar fick vara kvar men inte våran. De upprepade bara att snacktrådar hör hemma under orter/områden. Men varför är som jag sagt tidigare snacktråden för alla utlandsföräldrar kvar då? Vi bor ju inte i samma ort/område utan i samma land. Förra gången hade de dessutom flyttat ort/område underrubrik till vänta barn...det är väl långt ifrån alla som väntar barn här...och utlandsföräldrar är vi definitivt.

• Carla82

Mitt sverigebesök har åkt hem...men jag drog på mig någon magbacill alternativt matförgiftning inatt...det kom bara helt hux flux och jag var uppe hela natten, så jag kunde inte ens följa med till flygplatsen och vinka av dem. Typiskt. Mår lite bättre nu men är totalt uttorkad och har ont i hela kroppen.
    Hoppas allt är bra med er andra.

• Carla82

Har googlat...l'immacolata firas för att det var den dagen som Jungfru Maria blev förklarad helgon och förklarad fri från arvssynden från och med den dag hon blev gravid med Jesus. Så nu vet ni det!

• Carla82

Bättre...men det tar alltid extremt lång tid innan jag är helt återhämtad när jag har varit dålig i magen så jag har fortfarande ingen aptit. Åt igår och det fick jag sota för. Så idag försöker jag äta lite men ofta och se om jag mår bättre. Tack för att du frågar.

Har förresten också undrat över våra "Milanesi".

• Carla82

Blandade också rekommendationerna efter vad som passade OSS bäst. Jag introducerade dock frukten först...och det har INTE stört hans matätande...snarare tvärtom. Sedan som ni säger EN smak i taget i några dagar för att kolla att det inte uppstår några utslag, magknip eller liknande...och sedan låååångsamt långsamt tills allt var introducerat. Alessandro vägrade gröt...punkt! Crema di mais e tapioca var det som kunde gå bra...ibland semolino eller crema di cereali så jag fick introducera pastan och babyriset tidigare. Men jag har lagat nästan allt själv så det spelar inte så stor roll. Dessutom upptäckte jag att han inte åt om maten var lös i konsistensen. Han hade inga problem med svälja som tur var.

intehemma: Kan det inte finnas något mjölkfritt recept på lussebullar då?

• Carla82

Ingredienser (35st portioner) Instruktioner

50 g jäst
    100g Mjölkfritt margarin
    5 dl mjölkersättning t ex havredryck
    250 g Frutty osötad, (Tjockt blandad några timmar/ dagen innan.
    2 påsar saffran (1 g)
    1,5 dl socker
    0,5 tsk salt
    ca 17 dl vetemjöl

russin
    till pensling: Smält mjölkfritt margarin / mjölkersättning eller annat lämpligt till pensling t ex brödglans (se recept)
    Smula jästen i en bunke.
    smält margarinet och tillsätt mjölkersättningen, värm till finger varmt. (ca 37 grader)
    Häll degspadet över jästen och rör tills den löses upp.
    Tillsätt Frutty saffran, socker, salt och det mesta av mjölet.
    Arbeta till en smidig och blank deg.
    Låt jäsa övertäckt i ca 30 min.
    Arbeta degen på bakbord och forma till ca 35 lussekatter.
    Lägg på plåt med bakplåtspapper och garnera med russin.

Sätt ugnen på 225 grader.
    Låt bullarna jäsa ca 20-30 minuter.
    Pensla med något lämpligt

Grädda i mitten av ugnen i ca 5-7 minuter
    Låt svalna

Obs. Fruttyn bör blandas i förväg så att den hinner tjockna

Tänk vad google är bra.
    Fruttyn kan du ersätta med ett par ägg...det är istället för kesellan nämligen och det hittar i alla fall inte jag någon här och det går så bra utan.

• Carla82

Brodo är det som blir över när man kokar grönsakerna...grönsaksbuljong helt enkelt, det används till att koka pastan i eller att blanda krämerna med...självklart kan man spä ut så det blir mer rinnande som soppa...det är enda sättet jag använt det på.

Håller på att göra kladdkaka...på makens begäran så det är väl bäst att gå och kolla.

• Carla82

Just det...här rekommenderas mangold (bieta) och babyspenat som en av de första grönsakerna till "il brodo" det hoppade jag till långt efter året. (fast jag sa inget till pediatran )Just de grönsakerna avråder de ju från att ge till barn under 1 i Sverige pga av att det innehåller höga halter av nitriter som kan bli nitrater (eller om det var tvärtom) som i sin tur är elaka mot de små njurarna och dessutom har visat sig vara cancerframkallande i extrema fall. OBS! Detta gäller bara små barn.

• Carla82

intehemma: Nej, precis som tusca säger tar det inte så lång tid om du delar grönsakerna i småbitar. Dessutom gjorde jag precis som henne...gjorde storkok och frös in i portioner...i början iskuber och numera hela "bicchieretti di plastica"...Alessandro älskar fortfarande minestrina con verdure. Le creme är inte sötade. Gröterna eller sk pappa lattea har jag inte provat eftersom Alessandro inte var överdrivet förtjust i creme.
    Vi började inte med hela luncher på en gång...jag fick först prova en grönsak i taget...sedan blanda ut med någon sorts kött och sedan lägga till en crema eller pastina...men det kanske är olika för olika pediatra. Hursomhelst tror jag hela proceduren från smakisar till hel måltid tog ett par månader.
    Jag får väl äta några lussebullar i ditt namn då...men det är ditt fel om jag blir tjock.

Tuntalisa: Nej, jag gav inte brodon att dricka...trodde det framgick att jag gjorde som tusca ...jag använde den istället för vatten för att blanda ut pulvret till creme och till att koka pastinan i.

Tusca: Som jag fattat det är spenatliknande grönsaker inte bra för små barn även i små mängder...deras njurar klarar inte av att bryta ner alla nitratet/nitriter de innehåller och det är inte bara i Sverige den rekommendationen finns...snarare är det bara i Italien man ger det till små barn. Därför föredrog jag att hoppa över det.

Här är det också kallt...men tänder elden framåt eftermiddan så vi brukar ligga runt 19-21 grader innomhus. De här husen är inte gjorda för att värmas upp däremot.

• Carla82

Haha...jadu...här är ju huvudsaken att det inte är grana eftersom det innehåller konserveringsmedel...men saltet har de nog inte funderat över...eller det faktum att det innehåller mjälkprotein när de sen är helt hysteriska med att inte introducera mjölkprodukter för tidigt.

Svar på tråden Italien