• Tuntalisa

Italien

Jag är kvar

Hur är det i Como? Kallt och mörkt, som här?

• Tuntalisa

Jag tycker oxa det är fanigt att de flyttar tradar som inte ligger HELT fel... Det försvàrar ju verkligen för oss att hàlla kontakt men allra mest för ny att hitta hit... I orter/omraden sa skrivs det sa mycket att traden försvinner i mängden. Nàja...

I morse var den -1 grad här. Brrr!

Jag skulle behöva handla en vinteroverall till Natalie. Finns det bra här eller bör jag köpa en i sverige? Har ni nàgra tips pa vad som är viktigt att tänka pa när jag kollar efter en?

• Tuntalisa

Jag vet faktiskt inte när den är men kanske wawoom vet, hon har ju varit där nagra ganger? Har bara varit där en gang men da tyckte jag det var ganska litet. Visst, har man inte langt att aka kan man ju knalla dit. Jag hade i alla fall förväntat mig större. När jag bodde i Lausanne (nära Geneve i schweiz) sa var julmarknaden jättestor och jag trodde liksom att Milanos borde vara atminstonde lika stor

• Tuntalisa

Jag tror det är pa en helg. Men det kan ju vara större och roligare i ar, va vet jag...

• Tuntalisa

Jag undrar med var tigre och lilou tagit vägen...

När är det normalt att barn börjar lyda det man säger egentligen??? Ajabaja förstar Natalie mycket väl (hon ajar med fingret till vissa saker) men det verkar inte som hon hajar att jag inte vill att hon ska röra...

Förresten, min kontorskollega var pa Vem vill bli miljonär i helgen (den italienska pa canale 5). Han vann 70 000 euro. Bravo!

• Tuntalisa

Ja, 70 000 skulle vara helt ok! 20 % skatt är det dock och han maste vänta 6 manader för att fa pengarna. jag tycker programmet är lite slött och alleles för mycket reklam.

Jag är i 14de veckan. Liksom förra graviditeten sa mar jag bara illa och att det finns nagon som växer därinne känner jag inte av, ännu. Jag har ju redan gjort tva ultraljud sa jag har ju sett att det är nagon därinne men det är ända lite overkligt. Att vara gravid är en upplevelse och det är ett underverk att det fungerar, men det är inget jag skulle vilja vara allt för ofta. Jag tycker nog att tiden när barnet väl är ute är den bästa

I söndags bakade jag en typ av lussebullar. Fick ett tips fran Svenskor i Schweiz traden om ett recept med lussebullar med vit choklad i som är jättemumsig. Pepparkakor är inhandlade (och avsmakade) fran ikea men om jag orkar sa ska jag även köpa deg där och baka egna. Jag saknar dock ett bra bakbord för att kavla deg pa. Vart kan man hitta det???

Synd att Natalie är för liten för att hjälpa till att baka, hade varit trevligt. När jag är i köket sa ockuperar hon sig med att öppna alla skap med dyra glas, hänga i persiennen, trycka ut CD-luckan eller liknande, sa jag far baka när hon sover helt enkelt.

• Tuntalisa

Jag fragade mig kollega om immacolata (70 000 vinnaren...) men han var inte helt säker. Google vet mer än honom i alla fall

• Tuntalisa

Vid 4 manader introducerade vi potatis och morötter. Jag följde de schweiziska rekommendationerna. Pediatra gav ett schema med olika saker att introducera varje manad. Ingen pasta och inget kött fran början. Vid maltiden gav jag potatis/morots-pure och när hon inte ville ha mera fick hon mjölk till hon var mätt. Det tog ett tag för henne att första hur hon skulle svälja.

De säger här att man kan även introducera äpple och päron (om jag minns rätt) men jag gav ingen frukt första manaden.

• Tuntalisa

När Natalie at ett helt mal mat sa tillsatte jag nagra skedar crema di riso eller liknande till grönsakspuren och da var det lätt att fa rätt konsistens. Och utan detta sa blev hon inte mätt. Och sa tillsatte jag kött da med (kyckling och liknande). Jag tillagade grönsakerna själv men tillsatte oftast köttpureerna som man köper. Vid ca 5 manader var det nog som hon at ett helt mal mat. Natalie har alltid gillat gröterna som finns här och även gröt pa crema di riso gillar hon.

Den där soppan (brodo) som det talas om i italien, ges det i flaska eller? Har aldrig provat.

Svar på tråden Italien