• Carbon

Vad bjuda på till 15pers?

Hej, vi skall ha några kompisar på middag i mitten av dec, och undrar om någon har något bra matförslag till 15 vuxna?

Först var vi inne på någon typ av soppa till förrätt och bakad potatis med helstekt oxfilee till. Men det känns inte som jag får plats i ungen med både bakpotatis och oxfile till så många samtidigt!

Någon med förslag?

• Svar på tråden Vad bjuda på till 15pers?
  • Fjällräven

Min favorit till så många är pajer av alla de slag Då kan man alltid anpassa till allergier, vegetarianer/veganer osv. Alla blir nöjda
    Osså kan man förbereda så allt är klart tills dagen. Pajer kan ju gärna serveras kalla/ljumma/rumstemp. + en massa god sallad och bröd till.

Eller vill ni hellre ha mer sittning än buffé?

• tidskriftssamlaren

Jag skulle göra en chiliconcarne, fast i mitt fall skulle jag använda mig av quornfärs istället för köttfärs. Och servera detta med öl och ett härligt nybakat bröd till.

• Carbon

Alla förslag är välkomna
    Tyckte både pajerna och cillicorncarnen var bra förslag!

• Carbon

Hur många pajer tror ni det behövs på ett ungefär till 15 vuxna?

• Musslan

När jag hade födelsedagskalas gjorde jag en gigantisk sallad. Serverade baguetter, smör, ostar, vin, oliver, och annat gott till. Grillade "grillspjut" också, men man kan ju ha skivad rostbiff eller nåt annat istället.

• enny signatur

Tacos? (själv är jag vegitarian så äter den vegitariska tacosen)? med sallad, brös och tilltugg

• Fjällräven

Man får nog räkna med att det går ca 4-5 pers/paj, eftersom ni också då drygar ut det med sallad och bröd.
    Skulle nog ändå göra 5-6 pajer eftersom folk ofta är väldigt hungriga när de ska gå bort

• Tesselajnen

På lördag ska jag servera 25 personer här hemma... Det blir en bufféliknande skapelse bestående av kallskuren kyckling och fläskfilé. Detta står as we speak i marinad och kommer i morgon att ungsstekas. Till det kommer jag göra olika sorters sallader med allt från couscous och pasta till vindruvor och fetaost. Har även en stor paj med fetaost-spenat och det kommer också finnas en smörgåstårta med skinka och jag kommer också ha lite köttbullar till de eventuella barn som kanske kommer dyka upp.

Annars är ett storkok gulash aldrig fel! Serverat med bröd och ost! *mums* Det värmer gott i vinterkylan!

• Carbon

Verkligen jätte bra förslag alla!
    Men om vi nu bestämmer oss att bjuda på lite mera "riktig" mat, dvs serverad på tallrik, är det någon då som har förslag
    Är typ inne på bakad potatis (det får man ju lätt in i ugnen till 15pers) men vad skall man ha till ?? Fisk?? Gärna något kalt kött eller fisk, men vad väljer man då? och kan man ha bakadpotatis till?

• Carbon

Jag menar så klart att alla era recept förslag är riktig mat! Men ni förstår vad jag menar kanske.

• Tesselajnen

Carbon: Tjälknöl! Dvs kallskuret av tex rostbiff eller oxfilé (vi brukar göra på det sistnämnda) servera det tillsammans med potatisgratäng och en god sås! (Å så sallad och bröd)

Det gjorde vi på vårt bröllop och det var en hit att fixa! Eftersom man kan förbereda allt i förväg och sen bara värma på sås och potatisgratäng precis innan det ska serveras!

Recept kan jag skicka över länk på om du vill ha till tjälknölen.

• sommartorpet

Jag hade serverat en grön/vit soppa till förrätt. Basen är en blomkålssoppa som du mixar så att den blir aldeles slät. Sedan en liten mängd pure på gröna ärtor, mixad och sedan ringlad i den vita blomkålssoppan. Den måste alltså´serveras direkt upphälld på tallrikarna men är ju samtidigt klar sedan tidigare och ska bara hällas upp när gästerna satt sig.

Uner tiden ni äter soppan sätter du in köttet i ugnen. En gratäng med fläskfile, svamp, sparris eller vad du tycker är gott. 20 minuter i ugnen så har den fått en fin yta och är alltså precis klar och varm när soppan är uppäten. Till den serverar du en potatiskaka. Den har du gjort klar precis innan gästerna anländer, med folie runt om så håller den värmen lagom tills det är dags att servera.

Innan gästerna anländer gör du iordning efterrätten med någon snygg glassuppläggning. Servera den med lite varm chockladsås eller kolasås, en värms kokas snabbt under tiden du dukar av huvudrätten och bär in efterrätten.

Nu har du alltså lyckats servera en trerättersmiddag med varm mat i alla delar trts att du själv suttit med vid bordet hela tiden.

• Carbon

Gärna receptet på tjälknöl
    Tror det lutar åt soppan ovanför som förätt, tjälknöl med kokt eller pressad potatis till. Förslag på sås????
    Sedan en god vaniljgalss från Lejonet & björnen som efterätt

• Carbon

Kan man göra potatisgratäng i långpanna tro? Och hur många räcker den till i så fall?

• Tesselajnen
    http://annesfood.blogspot.com/2007_08_01_archive.html <-- sök efter ordet tjälknöl, andra träffen är makens recept på tjälknölen. Det är dock på engelska, hojta till om du vill ha det på svenska istället så skriver jag ner det!

Å ja, man kan göra potatisgratäng i långpanna! Skulle tippa på att två långpannor borde räcka till 15 personer. Potatisgratäng är ju ruggigt mättande :)

Jag gjorde en kantarellsås till vårt bröllop på: grädde, cremefraiche, kinesisk soya, viltfond och krossade torkade trattkantareller (krossade så blir det mer som krydda och det tycker jag ger mycket mer smak) och så salt, peppar samt valfria kryddor. Alla ingredienserna är "efter behag" så man häller i valfri mängd tills man själv tycker att det smakar bra Skrattande
  • Musslan

Tänkte bara tipsa om en god förrättssoppa som finns att köpa färdig (om du vill spara lite arbete!):

Kelda Thaisoppa. En MYCKET smakrik soppa, riktigt beroendeframkallande. Häll upp i pyttesmå skålar, värm i micron och lägg i några räkor i varje skål. Toppa med några flingor chili, det blir vackert med röda chiliflingor i den gula soppan!

Och du, det är ju inget som säger att du måste tala om för folk att soppan är köpt!

Soppan köps i halvliter-paket, finns i kylen i affärerna.

• bumse2

Något som är mycket uppsattat som vi brukar bjuda på är Texas Chili, det är bara så gott.

Texas Chili

Ingredienser 4-5 portioner:

600 g högrev i små bitar
    140 g bacon, finskuren
    1 msk rapsolja
    2 gula lökar, finhackade
    3 vitlöksklyftor, finhackade
    1 paprika, finhackad
    1 burk konserverade tomater
    2 flaskor mörkt öl
    2-3 msk färsk chilipeppar
    1 tsk spiskummin
    1 msk oregano
    salt
    Tillbehör
    rödlök
    inlagd jalapeno
    gräddfil
    ost
    tortilla chips

Så här gör du:
    Bryn kött och bacon i lite olja. Tillsätt löksorterna och paprika och fräs på låg värme. Häll i tomater och öl. Låt koka upp och skumma av väl.
    Tillsätt chilipeppar, spiskummin och oregano och låt koka under lock i 2-3 timmar tills köttet nästan faller sönder. Smaka av med salt. Servera med finhackad rödlök, inlagd jalapeno, gräddfil, riven ost och tortilla chips.

Litet tips
    Baka ett vanligt ljust matbröd och fyll det med inlagd jalapeno
    och cheddarost i små kuber

• Carbon

TACK vad ni är gulliga med alla era recept och förslag!!
    Den färdiga soppan lät kanon, skall köpa ett paket i helgen och provsmaka
    Även texas chilli lät kanon god, kommer absolut att göra den, även omdet inte blir till detta tillfälle!
    Men receptet på Tjälknöl kommer det att bli, även med tillhörande såsen på kantarell! Tror det lutar åt potatisgratäng men inte helt säker, även vanlig kokt potatis är gott tycker jag!
    Och receptet på engelska är helt okej, gubben min har bott i USA så han får översätta för mej

Tack igen för era trevliga recept och ideer, och trevlig helg allihopa!

• Vombell

Tänkte också rekommendera tjälknöl. Bara så gott Jag har gjort potatisgratäng i långpanna många gånger och det blir jättebra men jag tror inte att det räcker med en långpanna till 15 vuxna personer. Man kan ju göra två stycken (t o m dagen innan) och sedan sätta in båda på värmning samtidigt dagen man ska bjuda.

Svar på tråden Vad bjuda på till 15pers?