• gosmamman

Recept på kladdkaka

Det finns ju många recept på kladdkaka och jag tycker att alla andras kladdkakor smakar godare än min.

Så gör du en smaskigt god kladdkaka med hårdskorpa, kladdig i mitten och lite sega/hårda kanter???? tveka inte dela med dig av ditt recept så blir jag sååååå gladSkrattande

Mamma till 2 underbara töser maj-03 och okt-06
  • Svar på tråden Recept på kladdkaka
  • Ametist55

Gå till Blazed och fråga henne.Hon gör en som är helt underbar,men jag har inte receptet.Hon delar säkert med sig av det,jag skulle få det.

• Mammas Havanna

100g smör
    2 ägg
    3 dl socker
    2 1/2 dl vetemjöl
    4 msk kakao
    1 1/2 tsk vaniljsocker
    1/2 krm salt

200 grader i 20 minuter

Den är bara SÅÅÅÅÅ god Flört

Lycka till

• HaJoMi

Jag tycker ju givetvis om min egen

100 gram margarin
    3 dl socker
    3-4 msk kakao
    2 tsk vaniljsocker
    1 krm salt
    2 ägg
    1,5 dl mjöl

Smält smöret/margarinet. Blanda ihop socker, kakao, vaniljsocker och salt i en bunke så alla klumpar rörs bort. Häll sedan ner detta i smöret. Knäck i äggen och rör ner mjölet. Smeten häller du sedan i en form med löstagbar botten med bakplåtspapper i. Grädda i mitten av ugnen (150 grader) i ca 35 min. Godast kall!

• Perniilla

Gjorde en kladdkaka igår =P Hade en massa recept att välja bland, så tillslut fick jag bråttom och gjorde en jätte, då menar jag JÄTTE enkel kladdkaka som dessutom var god, liiite för kladdig, enligt mig, men de jag delade den med tyckte att den var perfekt ;) Glöm inte att bröa formen både i botten o kanterna..kanterna blir godast =P

Den är snabb, kladdig, väldans godaste och smart, för smeten rör du ihop direkt i kastrullen.

Ingredienser
    12-16 port
    100 g smör
    2 1/2 dl strösocker
    2 ägg
    1 1/2 dl vetemjöl
    3 msk kakao
    1 tsk vaniljsocker

Garnering:
    florsocker

Till servering:
    vispad grädde eller glass och frukt

Gör så här
    Sätt ugnen på 175°. Smält smöret i en kastrull. Lyft av kastrullen från plattan. Rör ner socker och ägg, blanda väl. Rör ner övriga ingredienser så att allt blir väl blandat. Häll smeten i en smord och bröad form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter. Grädda mitt i ugnen ca 20 min. Kakan blir låg med ganska hård yta och lite kladdig i mitten. Låt kakan kallna. Pudra över florsocker. Servera med grädde eller glass och frukt.

• Anamia

Nån som har recept där man ska använda 200g. god choklad istället för pulver?

• Perniilla

www.tasteline.com/default.ns&intChannelID=&lngRID=8023&tlfo=0

Här har du med riktig choklad =)

Anamia skrev 2007-11-15 18:51:50 följande:
    Nån som har recept där man ska använda 200g. god choklad istället för pulver?
  • gosmamman

Oh vad  snälla ni är. jag tror jag ska testa en sån som ara ska gräddas 20 min redan ikväll, jag e så sugen på ngt Räcka ut tungan

Kul mer flera olika sorter att testa.

• Perniilla
    gosmamman skrev 2007-11-15 18:55:42 följande:
    Oh vad  snälla ni är. jag tror jag ska testa en sån som ara ska gräddas 20 min redan ikväll, jag e så sugen på ngt Kul mer flera olika sorter att testa.
    Den jag skrev tidigare är så enkel, du blandar allt direkt i kastrullen, så det tar inte mer än nån minut ;) Är ju bara smöret som ska smälta..sen går det på nolltid!
  • Tårtsmulan77
    God kladdig chokladkaka

100g smör
    2 ägg
    3 dl socker
    1½ dl mjöl
    4 msk kakao
    1 tsk vaniljsocker
    ½ tsk salt
    50g mörk choklad (minst 60% kakao)
    kokos till formen
    ca 100g odense nougat

1.Sätt ugnen på 175 grader.
    2.Smöra en form med löstagbar kant och bröa den med kokos.
    3.Smält smöret i en kastrull.
    4.Vispa samman ägg och socker, det går bra med handvisp.
    5.Vispa ner mjöl, kakao, vaniljsocker och salt.
    6.Tillsätt det smälta smöret och vispa väl.
    7.Krossa den mörka chokladen och blanda ner i smeten.
    8.Häll all smet i formen och grädda i ca 20 minuter , känn efter med sticka.
    9.Ta ut kakan och låt den svalna några minuter innan du hyvlar på ett ca 1 mm tjockt lager nougat. Nougaten smälter och när den har stelnat är kakan färdig att serveras med glass eller vispgrädde.

Jag tycker den är absolut godast kylskåpskall och med vispgrädde till...mums...Glad
Svar på tråden Recept på kladdkaka