KLIMP
hur gör man klimp som man kan ha i soppa?
hur gör man klimp som man kan ha i soppa?
Jag har för mig att det är ägg, mjölk, mjöl och lite salt. Konsistensen på smeten ska vara som ganska tjock gröt.
okej, tack så mycke! (:
Hmmm, jag brukar göra lite på känn. såhär gör jag klimp:
2 ägg
ca 3 dl mjölk
vetemjöl - så att det blir trögt att visspa
salt
Gott med klimp i grönsakssoppa!
aaa, de är faktist rätt gott. (: första gången ja åt det tyckte ja att de va sådär, men nu tycker ja om det. (:
Min mormor gör superenkel klimp!
Hon blandar bara ihop mjöl och mjölk så det blir tjockt. Sen formar hon dom genom att använda matskedar bara och klickar ner i kokande vatten.
(de kokas alltså först i vanligt vatten innan de sätts ner i soppan)
Anne Yone :
ha hon inga ägg i? ja har nämligen inga ägg hemma nu. ): men d kanske går ändå?
I grönsakssoppa klickar jag ner direkt i soppan. En matsked, som Anne Y skrev. De tar ju smak av buljongen! Behöver koka ca 15 min på svag värme. Man kan säkert göra klimp på olika sätt. Nu blir jag också sugen...
nepp inga ägg! Det går jättebra dom blir jättegoda!
hos oss har vi inget ägg i heller. blandar vetemjöl i mjölk med lite salt till lagom deg och sedan kokar jag den antingen direkt i köttsoppan eller i en kastrull på sidanom med en buljontärning. Koktid ca 10 min.
sån där klimp på fat tycker jag inte om...
tack så jättemycke för era svar! tänkte göra klimp ida för första gången, får se hur de går!
Jossebell :
va är klimp på fat?
klimp som min mamma gäör är i princip en tjock vitsås (med lite socker i) som hälls upp i en skål och får stå kallt över natten och sen klickar man i soppan när man äter. det är supergott. gillar inte alls varm klimp.
Alicat har precis förklarat
Den klimp jag gör som kokas kallade mamma för bondklimp.
hmm..måste fråga vad klimp är för något..har aaaldrig hört talas om de?!?
Jaa, vad tusan är "klimp"? Fattar nada...
de är mjöl, mjölk o ibland ägg som man vispar ihop o klickar ner i soppa.. (:
kanske har nån annan en bättre förklaring?