• tii

KLIMP

hur gör man klimp som man kan ha i soppa?

• Svar på tråden KLIMP
  • Storm07

Jag har för mig att det är ägg, mjölk, mjöl och lite salt. Konsistensen på smeten ska vara som ganska tjock gröt.

• JohPet

Hmmm, jag brukar göra lite på känn. såhär gör jag klimp:

2 ägg
    ca 3 dl mjölk
    vetemjöl - så att det blir trögt att visspa
    salt

Gott med klimp i grönsakssoppa!

• tii

aaa, de är faktist rätt gott. (: första gången ja åt det tyckte ja att de va sådär, men nu tycker ja om det. (:

• Anne Yone

Min mormor gör superenkel klimp!
    Hon blandar bara ihop mjöl och mjölk så det blir tjockt. Sen formar hon dom genom att använda matskedar bara och klickar ner i kokande vatten.
    (de kokas alltså först i vanligt vatten innan de sätts ner i soppan)

• tii

Anne Yone :

ha hon inga ägg i? ja har nämligen inga ägg hemma nu. ): men d kanske går ändå?

• JohPet

I grönsakssoppa klickar jag ner direkt i soppan. En matsked, som Anne Y skrev. De tar ju smak av buljongen! Behöver koka ca 15 min på svag värme. Man kan säkert göra klimp på olika sätt. Nu blir jag också sugen...

• Anne Yone

nepp inga ägg! Det går jättebra dom blir jättegoda!

• Jossebell

hos oss har vi inget ägg i heller. blandar vetemjöl i mjölk med lite salt till lagom deg och sedan kokar jag den antingen direkt i köttsoppan eller i en kastrull på sidanom med en buljontärning. Koktid ca 10 min.

sån där klimp på fat tycker jag inte om...

• tii

tack så jättemycke för era svar! tänkte göra klimp ida för första gången, får se hur de går!

• tii

Jossebell :

va är klimp på fat?

• Alicat

klimp som min mamma gäör är i princip en tjock vitsås (med lite socker i) som hälls upp i en skål och får stå kallt över natten och sen klickar man i soppan när man äter. det är supergott. gillar inte alls varm klimp.

• Jossebell

Alicat har precis förklarat

Den klimp jag gör som kokas kallade mamma för bondklimp.

• Fian83

hmm..måste fråga vad klimp är för något..har aaaldrig hört talas om de?!?

• Villes mamma

Jaa, vad tusan är "klimp"? Fattar nada...

• tii

de är mjöl, mjölk o ibland ägg som man vispar ihop o klickar ner i soppa.. (:

kanske har nån annan en bättre förklaring?

Svar på tråden KLIMP