• Lissen

Går det att mixa ris, pasta osv till en slät puré?

Försöker göra egen barnmat men det blir mycket potatis till köttet och fisken. Fungerar det att mixa tex ris och pasta så att det blir en slät puré, sonen vill ej ha några bitar alls, eller blir det bara kladdigt? Hur gör ni?
    Tack

• Svar på tråden Går det att mixa ris, pasta osv till en slät puré?
  • Blommande

Jag har aldrig provat mixa ris och pasta, men det är ju bara att prova! Tror säkert det går alldeles utmärkt! =)
    Lycka till!

• En Frida

Jag lyckade inte mixa ris eller pasta till tillräckligt små bitar när sonen vägrade allt med bitar i men kanske har jag en dålig mixer. Provade till och med att koka makaroner flera minuter längre än vad det stod utan gott resultat.

• Snovit 79

Det låter inte gott alls. Hur gammal är han ?
    Har du provat att ge honom en liten hög med riskorn (kokta) som han kan plocka med ?
    När min son var 6-12 månader så älskade han ris och fisk. Och just riskorn tyckte han var väldigt fashinerande att pilla med och ha runt i munnen och "känna" på.

Istället för att mixa pasta, så skulle jag prova baby-stjärnor som Italienarna ger sina bäbisar i buljong och olja. Dvs Risoni elr sopp-pasta. Risoni ser ut som risgryn och sedan finns det Alfabets-pasta att köpa, så det blir lite roligare.

Är det sedan så han rent matvägrar just "bitar", så är den en vanlig fas Dem flesta (inte alla) barn matvägrar vid ett tillfälle.

Nu fick du några tips iaf.

• beba

Jo det går alldeles utmärkt, men du måste ha mkt vätska. Jag brukade blanda med lite ersättning. Riset ska helst koka med mkt mer vatten än det står på paketet och sen späda med lite till innan man mixar. Lycka till.

• Lissen

Tack för svar!
    Sonen är 6 månader. Det fungerar inte med små bitar i maten, de kommer ut med en gång. Pyttebitar av smörgås & smörgåsrån går dock bra. Jag känner ingen brådska med att han måste lära sig äta bitar i maten, min dotter var likadan när hon var liten.
    Har ej provat riskorn men ska göra det, det kan ju vara jättebra att som sagt sitta och plocka med, men jag vill ha något som jag kan ge i en hel måltid.
    Tack för tipsen!

• EMO 979

Har mixat dessa saker och helt slätt blir det inte..blir smågrynigt, pyttesmå bitar...

• Emsebamse

Min son var ocksa kanslig mot bitar i puren. Jag lyckades aldrig mixa pasta tillrackligt slatt.

• ziza

Med en stavmixer går det bra att mixa pasta, men det blir lite grynigt.

Svar på tråden Går det att mixa ris, pasta osv till en slät puré?