• babsan

Hur länge har man värkar innan förlossning?

Jag har bf på fredag och i går fick jag värkar eller sammandragningar för första gången. Det känns som väldigt kraftig mensvärk - så ont att man näsan lägger sig dubbelvikt. De kom typ en gång i halvtimmen och ibland en gång i kvarten och varade hela natten. Under dagen gick de över. Jag har kännt ett tiotal under dagen. De är ju uthärdliga men man vet ju inte hur ont det skall göra. Hur länge kan detta hålla på? I en vecka eller? Jag vet att det inte är dags att åka in förrän de är med 5 min mellanrum och mer regelbundna - men jag undrar om det satt i gång liksom eller om det kan ta tid ännu.

• Svar på tråden Hur länge har man värkar innan förlossning?
  • Nyfiken gul

jag tycker du ska ta o ringa förlossningen o höra med dem vad de tycker! Ialla fall få komma in o kolla om du är öppen eller få ett CTG...

Alla får faktiskt inte värre värkar än det du beskriver o så hux flux går vattnet o SEN får de regelbundna krystvärkar......o trots att värkarna i början inte alls är regelbundna eller särskilt täta....

så stirra dig inte blind på vad vänta-barn-boken säger om att klocka värkarna o sånt.... Verkligheten stämmer sällan med boken när det gäller förlossningar....

för säkerhets skull så skulle jag ringa i dina kläder....

• porko

det kan ta tid ännu.är du orolig ring.man brukar liksom bara veta när det är allvar.svårt att förklara.

• Bebbsen05

Det att de ska vara 5 minuter mellan stämmer inte för att man ska få komma in! Mina värkar började vid 1 på natten. 4.40 ringde jag in för att fråga hur regelbundna de "måste" vara för att man skulle få komma in. Mina var knappast regelbundna. Mellan de förtsa skiljde det ca 27 minuter, sen minskade det och sen låg det på ca 4 minuter några gånger, sen var det 10 minuter mellan. När vi kom in var jag öppen 3 cm och 4 timmar senare hade vi fått våran Emma!
    Och då hade jag aldrig haft några förvärkar

Svar på tråden Hur länge har man värkar innan förlossning?