• Anonym

Personer me munherpes som vill pussa mitt barn

okej jag har två nära personer som har munherpes o jag känner mig lite orolig över att de ska på o pussa o klena på min bebis så den också får herpes! vill inte alls det.. känns så pinsamt att säga till dem "du får inte gulle me min bebis" eller liknande

ska nämna att den ena e barnets mormor o me henne vill jag absolut inte att hon ska känna att hon inte får kramas me sitt barnbarn!

vad göra?

• Svar på tråden Personer me munherpes som vill pussa mitt barn
  • Lilla Sofia

Hm. Min barnmorska sade strängt till oss på förlossningskursen att om besöket hade mun herpes så skulle de ha munskydd när de kom på besök. Så de förstår nog att de inte ska gosa med den lille. Försök bara lägga fram det ödmjukt så förstår de.

• Anonym

Jag har själv munherpes och är extremt noggrann med detta när jag har "utbrott" av detta: har en egen handduk som jag byter varje dag, pussar inte mina barn (eller man...) osv. Nu är det ju visserligen nya rön om att munherpes kan smitta även om man inte har utbrott för tillfället men du får också tänka på att var 3:dje person i Sverige har detta virus i kroppen men det är inte alla som det blossar upp på.
    Jag tror nog att du får lita på att dom i din närhet som har problem med detta vet hur smittsamt det är helt enkelt, särskilt då när dom har utbrott. Som sagt är jag själv väldigt noggrann när jag har utbrott, däremot när jag inte har det pussar jag och gosar med mina barn! Man kan ju inte vara rädd hela tiden!

• Anonym

Usch va jobbigt. Vet vilken ångest jag hade när kompisarna var här med sin son när min son var en pyttis. Deras son hade blåsor som nästan var läkta. Jag vågade inte säga ifrån, men jag höll väldigt hårt i min son. Tack och lov blev det ingen smitta.

• Anonym

det dumma e att mamma förnekar att hon har herpes hon tycker det e så fult att säga, som att det e en sexsjukdom! knasmamma.. så hon går runt o intalar sig själv att det e vanliga munsår.. men de har ju varit där flera flera år... att hon inte fattar.. eller så vet hon om det men vill inte "erkänna" för mig att hon har det, så kan det vara. det e ju trots allt (tråkigt nog) en tabubelags sjukdom ännu. men en väldigt vanlig sjukdom o som sagt de flesta har det latent i sig redan från start.

jag vet att min kompis kommer att hålla sig undan om hon har blåsor för hon e medveten om sin herpes men vi får la se hur det går me mamma. i värsta fall får jag väl helt enkelt säga rätt ut va jag tycker till henne o hoppas att hon inte tar det som en förolämpning! men mamma e ganska känslig så jag gör helst det i sista hand

• muminmamma

Små barn kan även få hjärnhinneinflammation av herpesviruset. Det kan du tala om för dina vänner, så kanske de är extra försiktiga.
    Jag har själv munherpes, och är SUPER-försiktig med att inte smitta min familj!

• Glass

Är alla munsår verkligen herpes?

Jag får munsår när jag är stressad eller mår psykiskt sämre. Dessa smittar inte alls.

Är det ändå herpes?

Det kanske är något sånt som mormodern har?

• N E A

Jag tycker du kan säga rätt ut varför.

De vet ju vad det har och förstår säkert...

• Anonym

Nej, alla munsår är inte herpes. Herpes kännetecknas av smärtsamma variga små blåsor som dessutom kliar något fruktansvärt.

• penapöna

Är det inte bara om man pussas på munnen som det smittar? Å ingen pussar väl någon annans barn på munnen? Eller har jag fått det här om bakfoten?

Svar på tråden Personer me munherpes som vill pussa mitt barn