• Anonym

Personer me munherpes som vill pussa mitt barn

okej jag har två nära personer som har munherpes o jag känner mig lite orolig över att de ska på o pussa o klena på min bebis så den också får herpes! vill inte alls det.. känns så pinsamt att säga till dem "du får inte gulle me min bebis" eller liknande

ska nämna att den ena e barnets mormor o me henne vill jag absolut inte att hon ska känna att hon inte får kramas me sitt barnbarn!

vad göra?

• Svar på tråden Personer me munherpes som vill pussa mitt barn
  • Glass

skönt då har jag inte herpes iallafall
    Tack för att du svarade mig

• muminmamma

penapöna: Det kan smitta även på andra ställen. Riktigt besvärligt kan det bli om det hamnar i ögonen. Jag brukar även få blåsor under och inuti näsan...inte heller så trevligt...

• penapöna

muminmamma, hade jag ingen aning om! Låter hemskt jobbigt.

• Anonym

Herpes behöver inte klia. Det vanligast är att de blossar upp vid stress eller vid menstruation. När man blivit smittad kan skoven komma tätt, för att efter en tid inte komma lika ofta. Kanske med ett års mellanrum eller så. Det bästa sättet att kolla om man är smittad är att testa sig på vårdcentral tex. Då tar de en tops (!) som man petar hål på blåsan med. Kan ju bra att veta så man inte pussar på andras barn när man väl har utbrotten.
    Hoppas det hjälpte...

• Glass

oj, jag borde kanske testa mig då. Det är svårt att veta nä de ska komma bara.
    Ingen i min närhet har blivit smittad av mig, men jag får väl kolla upp det innan jag får egna barn. Andras barn pussar jag inte på alls ;.)

• decemberflicka

Du MÅSTE säga till ditt besök att inte pussa och vara uppe i ansiktet och överallt på ditt barn när dom har blåsor som är variga och såriga.
    Du har ett ansvar för ditt barn, så även dom som har munsåren.
    Jag får själv munsår (herpes) vid menstruation, stress och när jag utsatt mig för för mycket sol!
    Då är jag supernoggrann med att tvätta mig om händerna och så vidare...pussar aldrig min sambo under dessa dagar när jag har blåsorna och använder inte samma handduk och så vidare...
    Jätteviktigt!

• Mmmajsan

Och mina blåsor kliar inte heller och gör inte ont alls. Jag får några små prickar under ena näsvingen och ner mot överläppen när jag har utbrott (ca. 1 gång/år). På mig ser det ut som små kvisslor. Och jag vet att det är herpes eftersom jag testat mig. Dumt nog så fattar jag så sent att det verkligen är ett herpesutbrott, just för att det är så sällan och för att det ser ut som små kvisslor, så jag är rädd att jag redan hunnit smitta mitt barn och min man...

Och hjärnhinneinflammation får barnen ffa av herpesvirus 2, som är det genitala herpesviruset. Om de smittas under förlossning. Munsårsherpes är herpesvirus 1, alltså inte samma sort som det genitala viruset. Att virus 1 ska ge hjärnhinneinflammation är extremt sällsynt. Jag har för mig att jag hört talas om 1 fall och att man innan det fallet dök upp, trodde att virus 1 inte alls kunde ge hjärnhinneinflammation (på annars friska barn med normalt immunförsvar).
    De allra flesta som har herpes typ 1 har fått smittan under spädbarnsåren och smittotillfället brukar gå obemärkt förbi. Får man det som vuxen så kan man däremot bli ordentligt sjuk om man har otur.

• tessi

Men smittar det om man pussar på kinden?
    Min sambo har en kompis som alltid ska pussa vår dotter på munnen, blir så förbannad! Har inte vågat säga till jag heller, men nu säger jag till alla att inte pussa henne på munnen.
    Jag skulle aldrig gå o pussa nån annans barn på munnen även om jag blir mormor i framtiden! =)

• v i r r a

Men hur ligger det till egentligen? Är det så att herpes kan smitta även när man inte har blåsor? Såg ngn som skrev det här ovan. Ngn som vet mer om detta?? Låter ju helt klart läskigt i så fall...

• MissLilo

Undrar jag oxå.........isf har jag nog redan smittat min dotter. :S Vore synd det isf.

• blip

herpes smittar inte när det inte är utslag...

med undantag för via blod och slemhinnor.

alltså ska det inte vara någon fara att pussas
    när inga utslag syns...

• v i r r a

Letat info nu och hittar att 70-80% av sveriges befolkning bär på viruset men att det hos de allra flesta inte bryter ut. Man vet inte att det kan smitta även när man inte har blåsor:

"När virus utsöndras kan smitta överföras. Idag vet man att virus även kan utsöndras när man inte har blåsor eller sår. Svårigheten är att man inte vet när virus utsöndras. Dock kan man vara lite försiktigare om man känner att ett anfall är på väg, då vet man att virusutsöndringen ? och därmed smittorisken ? ökar."

mer finns att läsa här: index.glaxowellcome.se/harduherpes/6_Munherpes.pdf

och här:
    index.glaxowellcome.se/SYSTEM.PLX&code=GW_PAGES&id=15715&page=start&layout=hdh

• Mmmajsan

tessi - det kan smitta även till kinden. Det finns de som har herpes på fingrarna t.ex. Och jag har ju nedanför näsan, inte på läpparna.

• cody

Kolla på sidan www.harduherpes.nu/ Där finns ganska utförlig information.

Glass: jag tror faktiskt att det är herpes (typ 1) du har. Det blir ju inte värre eller sämre bara för att man kallar det herpes istället för munsår!

Klippt och klistrat från sidan:

Munherpes kallas labial herpes på fackspråk och är det vi till vardags kallar munsår eller förkylningsblåsor. Vid munherpes får man vanligen blåsor och sår på eller bredvid läpparna, men såren kan i princip komma var som helst i ansiktet.

Herpes simplex typ 1 (HSV-1) är det virus som vanligtvis orsakar munherpes, ca 70 procent av den vuxna befolkningen är bärare.
    Herpes simplex (HSV-2) är det virus som vanligtvis förknippas med könsherpes, ca 30 procent av den vuxna befolkningen är bärare. Det har blivit allt vanligare med könsherpes som beror på HSV-1. HSV-1 kan ge könsherpes genom munsex.

Viruset smittar via direkt kontakt, slemhinna mot slemhinna, mun mot mun eller via mun till slemhinna.
    När virus kommit in i kroppen förökar det sig och kan hos en del personer orsaka besvär som blåsor eller sår (många får inga besvär alls). Samtidigt sprids också virus via nervtrådar upp till nervknutor vid korsryggraden eller kinden. Där kommer virus att finnas kvar i form av en latent (vilande) infektion för resten av livet. I nervknuten kommer därefter virus att då och då föröka sig och transporteras ut till huden. Detta kan resultera i ett symtomgivande utbrott med nya blåsor och sår. Det kan även ske i form av omedveten virusutsöndring som kan smitta en partner. De återkommande utbrotten kommer oftast på samma ställe.

Olika faktorer kan göra att virus väcks till liv igen. Förkylning eller UV-strålning från sol eller solarium är några orsaker. Andra utlösande faktorer kan vara stress, nedstämdhet och menustration.

Herpes smittar inte genom dricksglas, handdukar eller genom att man delar bad, dusch eller tvål med någon. Inte heller smittar det genom att man provar kläder och inte genom att man bara sover i samma säng med någon som hat könsherpes. Det krävs direktkontakt.

När virus utsöndas kan smitta överföras. Idag vet man att virus även kan utsöndras när man inte har blåsor eller sår. Svårigheten är att man inte vet när virus utsöndras. Dock kan man vara lite försiktigare om man känner att ett anfall är på väg, då vet man att virusutsöndringen ? och därmed smittorisken ? ökar.

Svar på tråden Personer me munherpes som vill pussa mitt barn