• Lottschen

(¯`°•.¸ Svenskar i Tyskland - vier¸.•°´¯)

Httad

• Lottschen

ähum, hittad ska det ju vara

• Lottschen

NovaUnique
    Trevligt!

Men åååå, varför skulle jag hitta den här sidan? Jag som är så sugen på svensk mat jämt nuförtiden:
    http://sverigeonline.se/index.php/cPath/64

Hade jag inte redan haft en biljett till sverige om några veckor så hade jag lätt klickat hem en nyponsoppa och ett kexchoklad eller 2!!  Mmmm Där fanns till och med Sempervälling såg jag, ifall någon skulle vara på jakt.

Trevlig helg på er!

• Lottschen

Tegut är bra, men tyvärr finns det bara i södra tyskland. Vet inte riktigt var gränsen gar men vi handlar gärna där när sambons föräldrar hälsas pa i Würzburg. Gillar deras trevliga utbud av vegetariska köttsurrogatsprodukter

• Lottschen

Elektra82 & Hedi
    Grattis till er också!

Angående det där med försäkring.. det är ju något jag inte heller har och tips mottages tacksamt Kan det gå att fixa med FK på något sätt tro? Jag täcks ju också fortfarande av deras service eftersom sambon pluggar här, och det blir ju lite konstigt om man inte ska få vara lite gravid samtidigt eller?
    Ojoj, måste sova nu, tschüß!

• Lottschen

Tacktack för svaren om försäkring får forska vidare på egen hand nu.

Och angående sirapen där... med risk för att bli tjatig, spana i http://sverigeonline.se/, där finns ju den hederliga svenska sirapen som jag inte heller har hittat någon motsvarighet till här. Och andra farligheter...

Nikolaus kommer att firas, ähum, genom om att åka till sverige. Ska bli trevligt att vara där innan julen den här gången, det är ju ändå då det är bäst medan alla fortfarande är sugna på glögg och pepparkakor Och Lucia hemma i sverige var länge sedan.

Önskar er en finfin första advent!

• Lottschen

God jul till alla från Lotten som just nu finns i Würzburg Här är det jättekallt och supersnygg frost på träden, ser riktigt juligt ut!

• Lottschen

Ååå, nu blir jag lite avis Var är alla som bor i Hannover någonstans då?

• Lottschen

Axa

Ja Berlin är inte fel alls! Fast där är väl redan fullt med svenskar? tycker man hör vårt språk ofta när man är där

Hedi
    Men då blir det ju ännu längre när man ska åka hem. Har aldrig varit i München, men det hade varit trevligt att komma dit nång, alperna är ju trevligt och öl är gott.... fast det dröjer ju lääänge innan det kan njutas igen.

• Lottschen

Katinka1
    Jaaa, hojta om du är i krokarna!

• Lottschen

katinka1
    Oooh, grattis! the more the merrier

Anme
    Ännu mera grattis, du har ju nått målet!

Jag befinner mig för närvarande i Sverige, men inte länge till. Imorgon blir det tåg hem till tyskland och oj vad jag längtar. Man blir allt lite mör efter 2 veckors runtåkande (med tåg då) tillsammans med en liten 2-åring och mage större än vanligt. Fast det var såklart trevligt att vara här ett tag.

• Lottschen

Oiiii, nu blev jag allt lite glad! Det ringde precis och meddelades att sonen har fått en Kitaplats! Är ju inte helt självklart här, så jag är helnöjd! Trevligt är att stället ligger på samma gata också.

Ja och angående talet så går det alldeles utmärkt med 2-språkigheten här också. Den lilla mannen är numera 2 år och 5 månader och de första riktiga orden kom några månander innan 2 år, nu är det små begripliga meningar och det känns som om det går fort framåt. Just nu nästan bara svenska eftersom han är hemma med mig hela tiden och pappan är ute och reser sedan över en månad, men när han är här pratar sonen tyska med honom och svenska med mig, sammanlagt mest svenska alltså. Men det tycker jag är rätt så bra, tyskan kommer ju ändå mer sedan när han börjar på dagis.
    Längtar tills i övermorgon så man slipper vara gräsänka längre. Blir lite mycket i längden att vara gravid, jobba hemma och passa herr liten...

• Lottschen

tyskmamma
    Låter ju inte kul alls Skumma regler där! Det är inte så att det bara var just vid det dagiset det var så då? Här i Hannover sade de att det gick bra om barnet fyllde 3 strax efter det börjar på dagiset. Sonen fyller 3 i slutet på september så det är ju inte så särskilt mycket tidigare än din. Hoppas det löser sig!

• Lottschen

katinka1
    Jag funderade ocksa pa astrid en kort stund förra gangen det skulle väljas namn men efter att ha presenterat förslaget för min tysk sa blev det omtänk direkt. Han tyckte att det lät som arschtritt och det kan ju inte vara sa kul att heta rövspark... Missförsta mig inte nu, jättefint namn men inte helt gangbart i Tyskland...

Svar på tråden (¯`°•.¸ Svenskar i Tyskland - vier¸.•°´¯)