• MamaMari

(¯`°•.¸ Svenskar i Tyskland - vier¸.•°´¯)

Såg ju att nu var vår trea slut så jag startar en ny.
    Jag vill passa på att gratulera alla gravidisar och en nybliven mamma också. Det är bra att vi hjälper till att befolka Tyskland Jag säger som Katinka hoppas att det smittar av sig

• Svar på tråden (¯`°•.¸ Svenskar i Tyskland - vier¸.•°´¯)
  • MamaMari

Lottschen: Ja, man blir ju så sugen när man ser dessa läckerheter Men vi åker ju också snart så det är ju rätt onödigt.

Har ni varit och handlat på Tegut? Dom har ju massor med svenska articklar som tex dafgårds köttbullar och en massa andra saker som jag aldrig sett i Sverige.

Vilka skall fira jul i Sverige?

• MamaMari

Katinka 1: Hahaha jag ville ju att det skulle vara lite klurigt också

Tegut har haft sverige veckor varje år före jul med Ballerinakex och Pepparkakshus och Punschrullar (dammsugare) mmmm. Det har alltid varit kul mer info vart Tegut finns här: www.tegut.de/

Appeltoss: Nu är det nog dags att åka hem en sväng va hihi

• MamaMari

Tegut finns bara i Hessen, Tueringen och Bayern. Några i södrastedelen av Niedersachsen.

• MamaMari

Hedi: Vad kul med en flicka Här är några namn som jag tycker är fina. Ida, Joline och Nelia

Nu bär det snart iväg upp till norrländska skogarna och jag har packat hela dagen i går. I dag så är det avfrostning av frysen och kylskåpsstädning som står på programmet + att jag skall klippa gubben också
    Så jag lär inte ha tid att titta in här nu innan vi åker på lördag. Jag hör av mig när vi kommit fram Ha det fint.

• MamaMari

Katinka 1: Halsfuss har jag för mig heter scharlach det är ett allmänt ord för streptokocker. Krya på dig.

Resan hem till Sverige har gått bra förutom en stormig färd över till Rödby. Det ligger redan massor med snö så nu känns det ju riktigt juligt

• MamaMari

Ja jag trodde också att det var scharlakansfeber dom menade men inte alls. Hos oss på dagis så säger dom scharlach till halsfluss.

• MamaMari
    TyskMamma skrev 2007-12-04 11:47:39 följande:
    Apropå julen: Jag måste akut få tag på en minst tre-kilos julskinka innan den 24e! VAR hittar jag en sån?!! Finns nåt sånt på tex IKEA??? Nån som vet??!
    Kan du inte gå till metzger och köpa en partyskinken? Det borde ju gå att koka den eller?
  • MamaMari

Partyskinken ser ut som en julskinka och serveras varm till fest.
    Du kan väl fråga hos en metzger.

• MamaMari

Katinka1: Snö finns det i massor. Snödjupet mäter 70 cm så det är inte lite. Det går inte att få in lillkillen han bor i snön och hinner knappt ta av sig pyjamasen innan han skall ut och skotta.

Jissa vad, Nikolaus hittade hit till oss också. Linus lämnade en vägbeskrivning på dörren hemma så att han skulle hitta oss

• MamaMari

Hej hur har det gått med luciafirandet i Tyskland? Blev det några lussekatter?

• MamaMari

Appeltoss: Å så bra. Visst är det skönt att höra orginalspråken på TV igen
    Desperate Housewives visas ju före på Svensk TV så jag brukar reta mina tyska väninnor om att jag minsann sett några avsnitt längre

Svar på tråden (¯`°•.¸ Svenskar i Tyskland - vier¸.•°´¯)