• Anonym

Komplikation efter skrapning

Någon som har råkat ut för inflammation i äggledare, äggstock eller livmodern efter skrapning?
    Hur långt efter skrapningen fick ni i så fall symptom på detta?

Fick missfall och skrapades för 7 veckor sedan och har denna vecka kännt av en molande värk i nedre delen av buken. Är orolig för någon typ av infektion eller inflammation men vet inte om det kan bero på skrapningen när symptomen kommer så här långt efter. Eller?

• Svar på tråden Komplikation efter skrapning
  • Anonym

jag fick en inflammation i livmodern ca 5-6 dagar efter skrapningen och fick åka till gynakuten för antibiotika.

• mamma till pyret

Ta kontakt med till exempel kvinnokliniken eller din gynekolog för att boka en tid för undersökning! Kan vara viktigt att kolla upp så att det inte är någon infektion eller liknande!

• Anonym

Jag ringde gynmottagningen förut. Kom fram efter ½ timmes telefonkö och mötte en snäsig sköterska i andra ändan! Sa att jag var orolig för att jag hade nån inflammation och försökte beskriva så gott jag kunde hur jag kände mig. Sa att jag hade känningar i äggstockarna och hon frågade mig om jag visste var de satt!!! Vad f*n tror hon? Hon tyckte i alla fall att jag skulle ta kontakt med vårdcentralen "för nu är det så länge efter din skrapning att det är deras sak" sa hon typ. Så, jag ringde VC och de ska återkomma kl 5 i 2 i eftermiddag. Jag hoppas verkligen det är en trevligare person jag får prata med där! Annars vet jag inte riktigt vad jag ska ta mig till. Känner verkligen att jag vill ha en undersökning!

• Anonym

Har ni någon gynakut där du bor? De kan inte neka att ta emot dig. Däremot så kan väntetiden bli flera timmar...

• Anonym

Vet inte om det finns någon specifik gynakut. Hur vet man det? Finns ett hyfsat stort sjukhus men känner inte riktigt för att åka till akuten och sätta mig resten av dagen. Väntar hellre hemma till VC ringer. Kan/Vill inte de hjälpa mig så får jag väl ta kontakt med jourcentralen ikväll. Får väl ta och överdriva mina symptom lite kanske så de tar mig på allvar!

• Anonym (000)

Hej!!

Idag är det sex veckor sedan jag skrapades, senaste veckocna har jag haft molvärk i äggstockarna också, ibland huggande i intervaller.....har aldrig känt något förut. Har trott att det är mensen som är påväg men den kommer ju aldrig. Har aldrig tänkt så lång som att det kan vara en infektion..........
    VIlekn puckad människa som svarade, det sista man behöver höra är något spydigt när man är så orolig. Hoppas det ornar sig

• Anonym

Vill inte skrämma upp någon i onödan men vill informera om vad som hänt mig:
    Jag var pga 2 st MA tvungen att göra två skrapningar under 2006, den sista skrapningen gjordes ibörjan av Aug-06, efter det fick jag aldrig tillbaka en normal mens, min mens var regelbunden men bestod endast av mkt sparsamma koagulerade flytningar, hade dock väldigt ont när mensen skulle komma.
    Min Gyn trodde inte på att jag hade ÄL men det visste jag att jag hade, jag hade heller inte kännt av ngn infektion efter skrapningarna. Efter över ett års tid sökte jag hos en privat läkare, han kunde genast konstatera att ngt var fel och remitterade mig för en hysteroskopi (titthålsop). Vid operationen kunde man konstatera Ashermans Syndrom, sammanväxningar orsakade av skrapningen. Min cervix och nedre delen av livmoderhålan var HELT igenväxt, därav ingen mensblödning och ingen ny graviditet. 4 veckor efter hysteroskopin fick jag en helt normal mens igen!
    Det är OVANLIGT med Ashermans / synekier /adherenser efter skrapning men det händer! Om man inte får tillbaka mensen inom ca 2-3 månader bör man klart misstänka att ngt är fel.

Svar på tråden Komplikation efter skrapning