Vill inte skrämma upp någon i onödan men vill informera om vad som hänt mig:
Jag var pga 2 st MA tvungen att göra två skrapningar under 2006, den sista skrapningen gjordes ibörjan av Aug-06, efter det fick jag aldrig tillbaka en normal mens, min mens var regelbunden men bestod endast av mkt sparsamma koagulerade flytningar, hade dock väldigt ont när mensen skulle komma.
Min Gyn trodde inte på att jag hade ÄL men det visste jag att jag hade, jag hade heller inte kännt av ngn infektion efter skrapningarna. Efter över ett års tid sökte jag hos en privat läkare, han kunde genast konstatera att ngt var fel och remitterade mig för en hysteroskopi (titthålsop). Vid operationen kunde man konstatera Ashermans Syndrom, sammanväxningar orsakade av skrapningen. Min cervix och nedre delen av livmoderhålan var HELT igenväxt, därav ingen mensblödning och ingen ny graviditet. 4 veckor efter hysteroskopin fick jag en helt normal mens igen!
Det är OVANLIGT med Ashermans / synekier /adherenser efter skrapning men det händer! Om man inte får tillbaka mensen inom ca 2-3 månader bör man klart misstänka att ngt är fel.