• Fru U

Hjälp! Hur beskär/planterar jag om dessa krukväxter??

De är alldeles för höga och en del ser rent ut sagt bedrövliga ut (särskilt längst ner)

Garderobsblomman (så heter den väl?) kan jag bara skära av den o stoppa ner i jord igen?

Paraplyblomman, kan jag knipsa av den för att korta ner den?

Och resten av växterna (med nummer) hur gör jag med dem?

Har inga gröna fingrar så jag är helt rudis på detta

Live and let live
  • Svar på tråden Hjälp! Hur beskär/planterar jag om dessa krukväxter??
  • zaaga

Anledningen till att dom ser ut som dom gör är att du har för små krukor och för lite jord. Byt till större kruka och ny fräsch jord istället för att beskära.
    Om du börjar ge dig på dom med sax eller annat så kommer dom strax att se än djävligare ut!

• Fru U

Glömde lägga in blommorna, här kommer de

Live and let live
  • Fru U

Jo, men jag vill ha dem mindre! De snor allt ljus från vårt redan mörka rum

Live and let live
  • zaaga

Då får du helt enkelt flytta de som är för stora, eller köpa nya. Speciellt garderobsblommor blir ju höga? Du har föressten nästan bara höga blomsorter?? Om du inte vill att de ska ta ljus så är det lättare att sätta dom någon annanstans. För det är inte någon som kommer att uppskatta att du skär i dem. De blir än fulare.
    Men du måste verkligen byta jord! De har det alldeles för magert.

• Fru U

Köpa nya är inget alternativ. Jo, jag vet att de är höga, de är arvegods efter min mamma (som gillade insynsskyddade fönster). Vill ju inte kasta dem

Jo, jag ska plantera om dem, när jag vet hur jag ska få dem mindre *s*

Live and let live
  • zaaga

Du kan ju alltid stoppa ner rotklumpen längre ner i krukan, då blir det kortare - för en stund..

Men lyssna: det är höga sorter du har! De kan aldrig bli korta och fina samtidigt! Du kan klippa och ha dig men risken är att du dödar dom då.

Kan du inte sätta dom längre in i rummet då? Garderobsblomman behöver ju inte stå i fönster, den trivs lika bra mitt inne rummet (därav namnet garderob (sblomma)!

• Fru U

Har inte så mycket plats till dem förutom i fönstret tyvärr. Jag har fler höga blommor som står lite längre in i rummet

Grejen med garderobsblomman är att den växt utan rim o reson (min man vattnade den alldeles för mycket) och som det är nu så trillar den omkring oavsett hur mycket stödpinnar den får. Och som du ser så är det en hel del döda pinnar(grenar?) på den och det är inte så snyggt

Men vad heter blommorna?

Live and let live
  • isisisis

Det ena är en garderobsblomma,Samie Kulkas.
    Den kan inte beskäras mer än att du tar bort de stänglar som ligger ner och sen vattnar den mindre och ställer den lite mörkare,där den trivs bättre.

Den andra är en Monstera.Den behöver större kruka och den hetar Monstera för att den blir stor som ett monstar.!
    Tål det mesta.Men den får du flytta ner på golvet så småningom.

Den tredje är en benjaminficus.
    Tål sol och växer så småningom till en buske och så småningom till ett träd.
    Den kan du däremot beskära i grenklykorna om du vill.

Den sista är en schefflera.
    Den kan också beskäras.
    Bara att klippa av rakt av nära ett blad,strax efter.

Jag är växtskötare.

• zaaga

Anledningen till att de är så "pinniga" är att de drar iväg i höjd när de får för lite jord, dvs blad orkar den inte göra, den växer på höjden bara! Och just garderobsblomman kan du köra ner ganska djupt i en kruka så då försvinner ju "pinnarna" längst ner. Plus att den blir stadigare, kronan är för stor och tung nu för den lilla krukan.

Det är lite svårt att se vad det ska vara för sorter! *s*
    Men 1:an ser ut att vara någon av bambu-släkte, 3:an är en sorts palmväxt, sen är 6:an en ranka (just den kräver grov och näringsrik jord för att bli snygg, den är inte heller så kinkig för tuktning.)
    2:an kan vara en fikus-sort, men dels är den väldigt mager och så är bilden tagen i sånt ljus så det är svårt att se!

Problemet med blommor med så "vediga" stammar som du har är att de sällan klarar av att bli kapade i toppen, de ruttnar/torkar lätt och dör.
    Men 1:an kanske du kan kapa lite, men då bara de allra tunnaste grenarna som sticker iväg längst. 2:an kan du också stoppa ner djupare i någon kruka, då får du ju bort mycket av den tomma stammen.
    Rankan är ju lättast, mer och fräsch jord ett tag så blir den kraftigare, då kan du i princip göra vad du vill med den, men den sticker ju inte iväg på höjden heller om du inte stoppar upp den.

• Fru U

Isisis, vet du vad de andra två heter som du inte nämnde?

Live and let live
  • isisisis

Det är en ficus Alii och en Bougarnaea.

Såg inte dom först.
    Ficus Alii kan du beskära som benjamin.
    Bougarnaean kan du ta av helt och hållet vid brytningsställena så kommer det nya skott så småningom,bäst om du duschar på alla brytningsställen

• Cilija

mina garderobs blommor har jag delat rakt av. typ dragit itu dem o den planterat om, nu har jag många fina....

Vår lille änglagosse ska bli storebror, om allt går vägen!
  • Fru U

Hmm, har bou.. blomman nåt svenskt namn tro? Hittar inget på nätet om b...

Live and let live
  • isisisis

Nånting med flaskhals men jag vet inte säkert.
    Vi talar aldrig i "svenska" namn då det förekommer en massa lokala varianter.
    Latin är det som gäller för att vara säker.

• Fru U

Okej, för jag försökte söka på det latinska namnet men fick inte upp några sökträffar alls (gillar att läsa mer om växterna) så jag tänkte kanske att det fanns nåt svenskt namn som skulle ge sökträffar

Live and let live
  • Cashew

en "stängel" av min gaderobsblomma ruttnade/bröts av några centimeter ovanför gjorden. jag satte den i ett glas med vatten och det kom massor av rötter, så den har jag planterat i en kruka nu. borde funka likadant om du skär av dom, men jag har inte testat.

• Fru U

Ja nu e det gjort i alla fall. Får se om de överlever

Har bara några frågor; klippte av en del blommor som bara hade blad i toppen. Borde 1)garderobsblommekvisten stått i vatten först? 2) Borde paraplyblomkvisten stått i vatten först? 3) Aspen (eller vad det nu är, nummer 4) borde den stå i vatten först?

Ni får ursäkta de dåliga bilderna, ljuset var inte så bra och jag fokuserade fel med kameran när jag fotade

Live and let live
  • Zenobia

Mina garderobsblommor, dom delar ja bara på när dom blir stora. Dom har varsin knöl som rot så dom kan man dela på och sätta i varsin kruka.

Svar på tråden Hjälp! Hur beskär/planterar jag om dessa krukväxter??