• Lizzan30

Bra bostadsområde i Olso?

Min man är på gång att få ett jobb i Olso. Vi kommer att få vårt första barn till årsskiftet och en eventuell flytt till Oslo kommer bli under våren/sommaren. Finns det någon på FL som kan tipsa oss om bra och barnvänliga villa områden i Oslo med omnejd där vi kan titta på hus att köpa/hyra?

• Svar på tråden Bra bostadsområde i Olso?
  • Lizzan30

Hej

Kul med deitt svar. Skönt att höra att det är många svenskar som bor i Oslo för visst är man ju alltid lite orolig att känna sig ensam på en ny plats.

Min mans jobb ligger mot Grorud till (tror det är rätt...nordöst om stan..?). Visst är det så att vårt boende gärna får ligga åt rätt håll från hans jobbet. Sen vill även jag att jag enkelt kunna ta mig in till Oslo samt att vi bor i ett område där det finns lite för mig och barnet att göra på dagarna så det inte känns ensamt och isolerat.

• Lizzan30

Så det är bra bostadsområde åt det hållet som min mans eventuella jobb ligger åt? Hur är det åt Lörenskog och Fjellhamar till? Är det för långt in till stan att bo där? Vilka andra bra villa områden skulle ni rekomendera där det är möjligt att köpa ett bra hus i prisklassen upp till 4-5 mkr?

• Lizzan30

Kul med fler svenskor som bor i Oslo! Om vi bestämmer oss för att flytta känns det bra att redan ha fått kontakt med fler svenska mammor i Olso.

fler frågor... hur lätt är det att hyra ett bra hus i Oslo? Vi måste ta ställning till om vi ska sälja vårt hus i Sverige och köpa ett i Oslo eller om vi ska hyra ut huset här hemma och hyra i Olso. Hur ser budgivningarna på hus ut i Oslo, blir priserna man ser på finn.no ofta upptrissade på budgivningar?

• Lizzan30

Vart ligger Böler där du bor Angelzezzan?

• Lizzan30

Tack för alla dina svar. Vi håller på att kolla på finn. no för att kunna lägga fram några förslag på boende som vi kan tänka oss till nästa förhandling med min mans arbetsgivare i veckan. Kan vara bra att veta vilket löneläga de måste lägga sig på för att vi ska kunna finansiera ett bra boende.

• Lizzan30

Vi har hittat ett hus som verkar passa vad vi söker i Rislökka, vad säger ni Olsobor om det området?

• Lizzan30

Tack för ditt svar Cliliy, det kanske inte är helt fel då. Kul om det är ett område som är under utveckling och att det byggs nytt också.

• Lizzan30

Nu är allt klart med min mans nya jobb så till våren/sommaren flyttar vi till Olso. Så nu kan husjakten börja mer på allvar. Det är ju alltid svårt att veta vilket område som blir bättre eller sämre än något annat, men vi börjar få lite kläm på var vi kan tänka oss att bo nu så det är bara att hålla utkik efter bra objekt.

Kul om det är fler svenskor som är hemma och är mammalediga till våren/sommaren. Vårt första barn är beräknat till början av januari så vi har ett par månader på oss att lära känna vår nya familjemedlem innan flytten bär av.

Svar på tråden Bra bostadsområde i Olso?