• Nickan77

6 månader och kryper på NATTEN :-(

Hur ska jag någonsin få lite sömn???
    Liam har aldrig sovit bra på nätterna!!
    Nu övar han på att krypa i sömnen till sist väcker han sig själv
    Han gör sig illa i sängen. Jag har bäddat runt med en massa kuddar. Men han trycker sig upp i kanterna så hela hans nacke blir böjd.

Jag tar upp honom. Både för att han inte ska skada sig och för att han till sist skriker. Han får då ligga i vår säng. Men krypa runt ska han ändå göra. sparka, vända sig m.m.

Egentligen vill han amma natten igenom, men jag kämpar fram till ca 4-5 tiden.
    Snälla, kan inte någon komma med ett super tips??

Tacksam för svar!!!
    Nickan

Skrev också i en annan tråd:
    Liam som vaknar tidigt
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m2644368.html

• Svar på tråden 6 månader och kryper på NATTEN :-(
  • bigbelly

ja vad säger man...
    försök att tänka att perioden med en baby är kort
    och du kan ju inte riktigt hindra honom från att röra sig...

jag har fyra barn och med dottern som nu e 17 kände jag lika fan får man aldrig sova
    men nu med tvillingarna så accepterar jag att det är såhär...

en dag kommer du sitta och sakna just allt detta och trkigt men sant försök att sova på dagtid
    jag vet att en del har svårt med detta eller skicka ut ngn annan på barnvagnsprommis så får du sova

kram och lycka till
    jag vet att det är jobbigt

• Nickan77

Tack för ditt stöd!!
    Har också börjat tänka så. Att det bara är nu?.

Sov inte så bra när jag var gravid och har inte sovit en endaste natt på över 6 månader!!!
    Har inte ens tagit igen mig efter min jobbiga förlossning (Sant)

Ja, att slumra på dagarna är ett sätt?..Men jag hade önskat sova ett par timmar i sträck också?

• bigbelly

jo men om du skickar ut sambon med barnvagn när du vet att baby sover då kan du ju lägga dig
    jag vet hur du känner
    jag e ju själv med mina tvillingar så jag kan baralita på mig själv så jag försöker...

och det är ju så... snart när dom blir tonåringar så kommer vi få sparka dom ur sängarna...

• boklus

nej, egentligen inte. Alltså egentligen har jag inte något bra tips, bara sympati. Min lilla skrutt kan inte sova i vår säng för då blir vi nypta, sparkade och klättrade på i hela natten. Han sover lite lugnare i sin egen säng men jag får gå upp och flytta honom och ge nappen flera gånger per natt. Har hört på "knattetimmen" på radio (finns på nätet, Sveriges Radio, radio stockholm) att barn repeterar rörelser i sömnen. De flesta i form av drömmar men andra med faktiska rörelser. Själv går, pratar och sätter jag mig upp i sömnen mest hela tiden så jag vet ju vad sonen brås på . Han är förövrigt en aktiv prick all sin vakna tid också.

De som ringde in till radioprogrammet hade lagt sin son på en fullstor madrass på golvet och "säkrat rummet" när han även började att gå i sömnen. Kanske skulle en lekhage (gammaldags i trä) funka med madrass? Dvs om ni har plats...

Även om du nu inte har fått några tips så vet du ju att du inte är själv.... Vi jobbar mest på att få honom att sova hela natten men han är ju nio månader nu så det är lite lättare. När han sover djupt rör han sig mindre och om han lärde sig att läga sig ner igen och somna om själv så är ju mycket vunnet. Lycka till och turas om att få sova!

• mysmika

Jag är absolut ingen expert på amning då jag aldrig ammat, men eftersom du skrev att han helst vill amma natten igenom, så slog det mig bara om han blir mätt? Har du testat att ge lite tillägg till kvällsmålet, och kanske på så sätt får honom att lugna ner sig? Bara en tanke då Zack ätit tillägg och nu välling innan läggdags. Har just lagt honom för natten , och nu sover han till 08.00 i morgon bitti. Som en stock! En hel natts sömn är trots allt viktig!
    Bar en tanke...du kanske kan testa? Lycka till!

• Kickans mamma

Bebisar verkar göra så men jag drog bara ner ella tog inte upp henne stoppade i nappen och hon fick somna om o ibland gick vi upp 3 gånger i timmen hon sover i eget rum och ibland var 3 timme tillslut går den perioden över.

• Nickan77

Tack för att ni skriver små-tips!!
    Tar emot allt jag kan få

Mätt!! Ja, det är han....
    Jag ammar bara 1-2 gånger per dag nu mera.
    Sen är det gröt, puréer, mackor banan och välling som gäller.

• Nickan77

Det med amningen?.
    Har med tröst och närhet att göra.

Han har använt mig som ?napp?
    Jag vägrar ge honom bröstet innan 4-5

Men han kämpar ändå varje natt, genom att kalla på mitt bröst

• cillidi

hej!!!
    Prova att ge honom välling en gång som nattmål.Jag tycker att båda mina barn har hållt sig mer på det än ammning.När jag varit på väg att sluta amma eller när jag helt har slutat amma så har vällingen räckt som mål så dom sover hela natten.vet inte hur du sk agöra men det var ett tips! lycka till

• Nickan77

Ja, han tar napp. Men är han "förbannad" spottar han ut den.

Är jag snabb att ge honom nappen, så somnar han oftast om. Sover jag tungt så är det nästan kört när han vaknat till sig.

Så här håller jag på nätterna igenom. Han sover 5 minuter, 10 minuter och har jag tur så sover han 30 minuter *jippi*

Men nu är det värre när han kryper....

Jag sover lite...Men Liam sover ALLDELES för lite stackaren...

• boklus

Kan du ha hans säng precis brevid din så att du lätt kan sticka ut handen och fixa på en gång?

• Nickan77

cillidi:
    Vad menar du med nattmål??
    När han lägger sig?? Eller mitt i natten??

Han får välling när han lägger sig vid 19:30 tiden. Sover ganska bra då fram till ca 23 tiden. Sen är det igång...

• boklus

kan du inte lägga dig 19:30 du också, i vart fall ett par dagar i veckan? Det blir ju nästan 4½ timmes ostörd sömn...

• Nickan77

Jag har sängen NÄRA!!
    Min kropp är så slut, att jag kan inte höra direkt när han vaknar alltid.

• Nickan77

Skulle precis skriva det!!
    Det är mitt i natten nu för min del
    Brukar lägga mig ca 20 tiden.

Är dödstrött nu...men blev så glad för alla som vill hjälpa till

• AnnaZ

Jag känner igen mig.

Så gjorde Josef också! Kröp i sömnen alltså! *Ler* Han hade blåmärke på pannan efter spjälorna..
    Det var sååå länge sedan, ca 1,5 år och jag minns det nu som en rolig grej bara. Det jobbiga med att vakna tusen gånger på natten kommer jag inte ihåg. Tröstar det dig lite? Säkert inte...

Min lille nye bebis Noah är snart 6 månader och han vill också gärna sova med bröstet i munnen heeeela natten! *Tryggheten* Men jag kämpar på med att lägga tillbaks honom i hans egen säng när han har ammat/snuttat/somnat och då sover han där allt från 2-4 timmar så jag kan inte klaga. Och ofta på morgonkvisten blir han kvar hos mig... *orkar inte flytta honom*

Jag tycker Noah är för liten för några "metoder" ännu men jag kommer säkert att göra någon "somna-själv/sova-själv variant så småningom.

Tills dess står jag ut. Som Bigbelly skriver - det är en så kort period och man orkar mer än man tror.

*Styrkekram*
    /Anna

Svar på tråden 6 månader och kryper på NATTEN :-(