• Troja3

Stenhårda långa sammandragningar

Jag sitter här framför datorn och känner av hur magen blir stenhård av sammandragningar. Men, den har varit så utan paus i säkert en halvtimme nu. Är det normalt? Ska inte sammandragningar vara i en halvminut eller nåt sånt? Har ca 5 veckor kvar i graviditeten. Lite orolig...

• Svar på tråden Stenhårda långa sammandragningar
  • solrosen83

jag läste just på vårt sjukhus hemsida, där hade de olika täcken på när man skall komma in och visa upp sig till förlossningen. Där var det långa obrutna sammandragningar så borde man ringa och kolla upp med förlossningen.. så kanske det vore en idé? Men kan det inte vara bebisen som ligger och trycker på?

• solrosen83

tecken skall det stå... inte täcken...

• Troja3

Jag provar att lägga mej å vila ett tag. Min kille är å kollar på en fotbollsmatch å kommer inte hem förrän om ett par timmar (svälj)

• Petra Pontus mamma

Ta det lugnt bara, testa att duscha eller bada varmt och ta en alvedon, då brukar det släppa. Så himla lätt kommer de små rackarna (oftast) inte ut, så var inte orolig. Eftersom du bara har fem veckor kvar gör de ändå inget på förlossningen om det skulle ha startat, då får bebisen komma.

Själv hade jag förvärakr i tre timmar i natt, men 7-8 minuters mellanrum. Men bebisen verkar inte komma för det, jag oroar mig inte så hårt. Är i v 34+2.

Kram Petra

• Troja3

Tack rara Solrosen och Petra för stödet!

Jag ska vila en stund till, för det känns som om magen börjar slappna av lite. Senare ska jag ta mej ett bad. Min kille blev orolig när jag ringde honom. Jag ville inte att han ska komma hem i förväg i nödan. När han blir orolig, så blir jag tvärtom, som en filbunke. Jag blev dock jättelös i magen helt plötsligt, vilket KAN vara tecken på att nåt kan vara på gång...

Jag hade en rejäl blödning för en månad sen å hamna på antenatal-avdelningen ett dygn. Allt var lugnt ändå, inga värkar eller nåt fel varken på mej eller bäbisen. Läkarn sa att jag skulle kontakta dem om jag fick långa sammandragningar som jag haft under vistelsen där, men jag har ju inga värkar nu och tycker själv inte att det är nån större fara ännu. Jag väntar å ser.

Kramar tebaks!

• Suzanna

Dålig i magen kan ju vara ett tecken på att det närmar sig! Dina förvärkar också. Jag säger lycka till när det händer och jag tror inte heller att du behöver oroa dig alls

• Troja3

Men visst är det skillnad på sammandragningar och förvärkar?! Eller? Det jag har haft ikväll tror jag är sammandragningar: då magen blir stenhård men inga värkar. Sen har jag andra dagar som med molande svag mensvärk som kommer och går: Förvärkar. Har jag tolkat det hela rätt? Å vad i såna fall betyder dessa båda? Är det bara att livmodern tränar sej bara inför förlossningen?

• Suzanna

Jo det är kanske skillnad. Fast i slutet av min graviditet var det mer som förvärkar- dom gjorde inte ont men kom ganska regelbundet ibland och precis som du var dom ibland riktigt långa och magen blev helt stenhård. Sd är ju livmoderns sätt att träna sig inför förlossningen. Så du har säkert rätt- det är ju så krångligt det där

Kom på att du skrivit att dom ville att du skulle kontakta förlossningen om du fick långa sd. Det kanske skulle vara en bra idé att ringa? Dom säger ju det av en anledning liksom. Att ringa in och tala om hur läget ligger kan vara bra, man behöver ju inte alltid åka in för det. Kan du inte bara ringa och kolla?

• Troja3

Jag drar mej verkligen för att ringa. Vill inte. De kommer bergis säga att jag borde åka in, å sen undersöker de mej utan att de upptäcker nåt konstigt, sen ligger jag där över natten utan att det händer nåt å jag kommer bara längta hem, å imorgon kommer jag få åka hem utan att nån blivit klokare... suck...

Har just tagit en alvedon. Tänker ta mej ett bad o vänta in min kille som är på hemväg nu. Vi får väl se hur det. Bäbisen rör på sej i alla fall, så där verkar det vara bara lugna puckar.

• Suzanna

Okej. Jag är så himla FÖR att alltid ringa in om något verkar lite skumt. Jag tycker det är bättre med en gång för mycket. Men sen fattar jag precis vad du menar; man måste åka in eftersom dom inte kan säga på telefon vad det handlar om och så får man sitta där och vänta bara för att åka hem igen.... Ta du en Alvedon och testa och sov. Men om det är likadant imorgon, lova att du ringer då! *tjatar som den mamma jag är*

• Suzanna

Äsch...kopiera den istället....

• Troja3

Japp! Jag lovar. Va gullig du är! Tack för dina tips å inlägg. Go'natt! Jag kan rapportera imorgon kväll igen. Bäbban för ett busliv i magen som vanligt vid den här tiden, så där är allt normalt igen. Magen känns ok oxå å sambon hemma; han är mindre orolig nu, med ett leende på läpparna (Bajen vann nämligen matchen å det var bra).

• Suzanna

Va skönt Ha det så bra och glöm inte skriva hur det går!

Kram

• Troja3

Hej igen!

Jag, bäbisen och maggen mår prima idag De där sammandragningarna lugnade ner sej och har inte kommit tillbaka! Jag tycker att det känns skönt att jag ändå nånstans kan lita på min intuition och vet när det är läge att åka in eller inte. STORT TACK FÖR STÖDET!!! Det betydde i sej mycket igår. Glada vårkramar!

Svar på tråden Stenhårda långa sammandragningar