• Gnista

Två av fem katter som nyser?

Vi har fem katter. Nu nyser två av dem, flera gånger om dagen. Finns det något som heter kattsnuva? Kan man göra nåt åt det? Såklart kontaktar jag veterinär om nysandet fortsätter. Tänkte bara kolla om nån här har koll här först.

• Svar på tråden Två av fem katter som nyser?
  • viseversa

ja det finns kattsnuva det är väldigt smittsamt och även farligt för katterna.Inte som en snuva för oss utan kan vara farlig om dom inte får vård!Ring veterinären så fort du kan!

• viseversa

sen behöver det ju inte vara så allvarligt heller kan vara något annat men ´kolla upp för säkerhets skull!

• Måne och Sol

Japp, kolla upp på momangen. Vanligen vaccinerar man mot kattsnuva, om dessa är ovaccinerade så kan det, om det är den sjukan, bli riktigt allvarligt. Men även vaccinerade katter kan få symptom. Dessa blir då i regel lättare än vad de skulle bli på en ovaccinerad katt.
    Man vaccinerar däremot inte om sjukdomen brutit ut såvitt jag känner till.
    Hoppas det går bra för dina skyddslingar!

• Gnista

Oj! Tack så mycket för era svar! Kollar pronto imorgon!

• Humlemamma

såg här om kattsnuva.. jag va o vaccinera min lillaa kattunge omd e va förra veckan, men hon nyser massor ibland nu, de kan alltså ha de fast de blivit vaccinerade?? kan man läsa om de nånstans? e de farligt??

**Alexander 061222 Mitt allt!! | Pyret i magen BF 080613 =)**
  • Fru Landström

Har en katt på 4 år och han är vaccinerad mot kattsnuva och har varit det sen jag köpte honom. Han nyser till och från och jag frågade veterinären om det och dom sa att det va antagligen så att han antingen fick in katthår eller damm i nosen och precis som hos människor så kittlas det. Därför nyser han. Ingen av de andra 2 har så men han har tydligen känsligare nos.

• Måne och Sol

MammaBebis, ja, vill du lära om detta så bör du kunna finna svar dels på Roslagstulls djursjukhus hemsida (leta dig fram där), dels på SVA's hemsida (Statens Veterinärmedicinska Anstalt).

Jag vill minnas att en vaccination på både katt och människa kan utlösa syptom av det man vaccinerar mot, då det ju är en liten mängd virus som tillförs i kroppen ( bara en lagom stor dos för att kroppens immunförsvar ska bilda front mot sjukdomen).
    En kattunge -eller förstagångsvaccinerad vuxen- ska vaccineras två gånger med ett visst antal veckors mellanrum, grundvaccination kallas det, och sedan en gång per år. Det som används är lite olika från veterinär till veterinär, men oftast ingår i sprutan vaccin mot såväl kattsnuva som kattpest. Vaccination är väl värt pengarna, besparar katten mycket lidande om smittan kommer.

• Humlemamma
    Måne och Sol skrev 2007-11-17 12:41:47 följande:
    MammaBebis, ja, vill du lära om detta så bör du kunna finna svar dels på Roslagstulls djursjukhus hemsida (leta dig fram där), dels på SVA's hemsida (Statens Veterinärmedicinska Anstalt).Jag vill minnas att en vaccination på både katt och människa kan utlösa syptom av det man vaccinerar mot, då det ju är en liten mängd virus som tillförs i kroppen ( bara en lagom stor dos för att kroppens immunförsvar ska bilda front mot sjukdomen).En kattunge -eller förstagångsvaccinerad vuxen- ska vaccineras två gånger med ett visst antal veckors mellanrum, grundvaccination kallas det, och sedan en gång per år. Det som används är lite olika från veterinär till veterinär, men oftast ingår i sprutan vaccin mot såväl kattsnuva som kattpest. Vaccination är väl värt pengarna, besparar katten mycket lidande om smittan kommer.
    jo jag har varit hos vet så hon fått förstaa sprutan o chip, sen ska jag dit igen den 29 o så hon får andra sprutan.. men ja tänkte så hon inte e sjuk nu då.. =/
  • Måne och Sol

Okej, då är jag med.
    Saken är den att veterinären alltid ska kolla "status" på katten innan sprutan ges -alltså hur den mår, att den inte verkar febrig, matt, lltför mager osv. Den ska alltså vara heltfrisk när sprutan ges. Nu har jag ju sett i din tråd att din lilla kisse verkar hur kry som helst, och jag förmodar att veterinären lyssnade lite på hjärta och lungor och så innan?
    Och är en katt gravid ska man aldrig ge levande virus, utan avdödat. Annars kan fostren ta skada. (Nu är ju inte detta aktuellt i detta fall )

Det kan ju vara så att kisse fått lite känningar av vaccinationen, det behöver inte vara värre än så. Blir symptomen starka och du fattar misstankar om att det hela inte står rätt till så tveka inte att kontakat din veterinär för närmare rådgivning.

• Humlemamma
    Måne och Sol skrev 2007-11-17 12:58:44 följande:
    Okej, då är jag med. Saken är den att veterinären alltid ska kolla "status" på katten innan sprutan ges -alltså hur den mår, att den inte verkar febrig, matt, lltför mager osv. Den ska alltså vara heltfrisk när sprutan ges. Nu har jag ju sett i din tråd att din lilla kisse verkar hur kry som helst, och jag förmodar att veterinären lyssnade lite på hjärta och lungor och så innan?Och är en katt gravid ska man aldrig ge levande virus, utan avdödat. Annars kan fostren ta skada. (Nu är ju inte detta aktuellt i detta fall )Det kan ju vara så att kisse fått lite känningar av vaccinationen, det behöver inte vara värre än så. Blir symptomen starka och du fattar misstankar om att det hela inte står rätt till så tveka inte att kontakat din veterinär för närmare rådgivning.
    ne hon e juh pigg som få, men hon nyser o de e lite läskigt.
    nej de lyssna inte på hjärt o lungor o så innan, de klämde lite på henne o titta i ögonen bara...
    sen har hon lite så gegga som kommer ur ögonen så ja får rengöra me tops på kvällar..

förlåt ts för ja snodde tråden!!! =)
  • ANOF

Du bör åka till vetrinär så fort som möjligt. Jag tror att katterna kan ha få´tt in kvalster i nosen och nyser för det, men det är bäst att en vetrinär tittar på katten.

• 061104
    ANOF skrev 2007-11-17 14:59:50 följande:
    Du bör åka till vetrinär så fort som möjligt. Jag tror att katterna kan ha få´tt in kvalster i nosen och nyser för det, men det är bäst att en vetrinär tittar på katten.
    Alltså? Kvalster i nosen? Är du på riktigt eller hittar du på dina egna orsaker?
  • Måne och Sol
    061104 skrev 2007-11-17 19:09:12 följande:
    Alltså? Kvalster i nosen? Är du på riktigt eller hittar du på dina egna orsaker?
    Kvalster i nosen känner jag till att kan hundar råka ut för, så det är nog inte alldeles otroligt att även en katt kan drabbas av det. Men det bör u en veterinär kunna reda ut i så fall.
  • Måne och Sol

hundar kan... ska det stå givetvis.

Svar på tråden Två av fem katter som nyser?