• Unika

Diarré efter utlandsresa.

Hej.

Jag kom hem från Egypten igår. Har under den veckan varit hård i magen och haft lite oregelbundna.. ja ni vet. Detta har jag nästan tyckt varit skönt med tanke på alla som får magsjuka utomlands... MEN, så imorse fick jag börja springa på toa. Jag har fått diarré.

Finns det nån risk att mitt lilla, lilla barn skadas av detta? Behöver jag ringa barnmorskan eller nåt? Tilläggas kan att jag dricker vätskeersättning för att inte tappa vätska, samt att jag har god aptit.

Snälla hjälp, vad ska jag göra???

// Unika, vecka 16

• Svar på tråden Diarré efter utlandsresa.
  • Knytets mamma

Om du misstänker att du blivit magsjuk, så skall du ju ta kontakt med sjukvården så att det kan kontrolleras. Speciellt om du fått något utomlands, det även om du inte vore gravid.

• aaaa

Hejsan Unika.
    Jag var också i Egypten runt v.16-17
    Jag fick även magsjuka, i form av diarré.
    Nä'r jag var där nere så kunde jag inte gå på toa på en vecka för jag var jättehård.
    Men sedan när jag kom hem blev jag sjuk.
    I samband med denna diarré så fick jag kolik och det kan jag säga var ingen skön känsla.
    Om du får ont när du är på toaletten tror jag det är bäst att du pratar med läkaren på mvc.
    De gjorde nämligen avföringsprov på mig pga koliken men det var inget farligt.

• Lilla Pilla

om du annars haft svårt med avföringen under tiden ni varit borta kan det ju vara en form av förstoppningsdiarre...

• lindalus

hej

jag var jättedålig i magen i början av min graviditet. fick ligga inne med dropp o trodde ändå inte att det var nåt med det. hade inte varit utomlands. men min läkare på bb vill ta salmonellaprov. det visade sig vara det. det är inget de gör något åt, men om man börjar känna sig slut o uttorkad kan det vara bra att ta kontakt med bm. till mig sa de att barnet tar den näring det behöver så det är mamman som mår dåligt o ingen fara med bäbisen. lycka till!

• Unika

Tack för era råd! Känns bra att fler har varit i samma situation utan att det har inneburit problem för barnet.

Jag har ringt både sjukvårdsupplysningen samt min barnmorska. Ingen av dem verkar känna till begreppet förstoppningsdiarré... Märkligt tycker jag. Sjukvårdsupplysningen säger att jag ska dricka mycket, äta morotpuré (barnmat), dricka äppeljuice samt bara äta kokt skonsam mat. BM var väldigt snabb med att säga "det är ingenting vi kan göra nåt åt". Hon tycker att eftersom jag har varit utomlands så är det säkert nån bakterie och att jag får ringa till vårdcentralen och lämna avföringsprov. I vilket fall som helst är det inget man kan göra nåt åt utan det får bara läka ut. Inte ett enda lugnande ord hade hon att säga till mig. Känslig som jag är just nu så blev jag ledsen av hennes korta ton mot mig. Det kändes som att hon sa "skyll dig själv".

• Knytets mamma

Förstoppningsdiarré drabbar oftast äldre, dock kan man ju få det vare sig vilken ålder man är i.
    Det är alltså ett stopp i tarmen, men ändå har du avföring i form av diarré som rinner förbi. Tillslut får du väldigt ont i magen och beronde på vart stoppet sitter kan du få kramliknande attacker i ryggen, tillsamamns med att du känner dig febrig.
    Det gäller att få stoppet att lossna, och därefter så får man hålla sig till skonkost för att spara mag- och tarmsystemet ett tag.

• Frostie

Hær i Norge ær det rutin hos alla gravida att ta ett Toxoplasmose (tror jag det stavas) prov (vanligt blodprov) 2 veckor efter att man varit utomlands. Før øvrigt tas detta provet 2-3 ggr i graviditeten. Ett i børjan, ett vid v 22 och ev ett i slutet. Jag har varit i Spanien och på måndag ska jag ta ett prov. Kænns sækert och kan lugna en del tankar æven om jag inte haft någon symtom. Diarren ær inte farlig men om du fått i dig någon bacill och då ær det i så fall toxoplasmose som kan vara faligt før fostret. Ær man smittad kan medicin sættas in.

• Unika

Tas toxoplasmos-prov som blodprov eller som avföringsprov?

• Unika

Hej hej. Känns lite konstigt att svara på sitt eget inlägg, men jag tänkte att det kanske fanns nån annan intresserad.

Efter ett antal samtal hit och dit igår blev slutsatsen denna. KK rekomenderade mig att boka tid för avföringsprov på vårdcentralen, vilket jag gjorde och gick dit imorse. HAr fått med mig två rör hem som jag sedan ska lämna in. Läkaren trodde inte att det var nåt farligt eftersom jag inte har feber osv. Men proven görs för säkerhets skulle eftersom jag är gravid och de vill utesluta bakterier.

Det de rekomenderar mig att äta är morotspuré (barnmatsburk), vitt rostbröd, äppeljuice, kokt mat som är skonsamt mot magen osv. Absolut inte fullkorn eller mjölk eftersom det bara gör det värre. Dessutom ska jag dricka MYCKET och jag tar även Resorb vätskeersättning för att inte torka ut.

Jag frågade läkaren om förstoppningsdiarré, och han sa att det inte var fallet för mig eftersom det vanligtvis går över efter en eller ett par lösa avföringar. Det är inte förstoppningsdiarré om man har många lösa diarréer samma dygn. Han tror istället på nåt vanligt virus och att det bara är att läka ut det.

Alltså. Diarré och gravid = lämna avföringsprov på vårdcentralen.

// Unika

Svar på tråden Diarré efter utlandsresa.