Inlägg från: tessan8micke |Visa alla inlägg
  • tessan8micke

Kom inte fram till 112!!!!!

Det är ju förjävligt..min pappa hade inbrott i sin lägenhet för några veckor sen, han ringde först 112, blev hänvisad till ngt annat nummer eftersom det inte var akut (?) där fick han vänta i telefonkö i 15min, sen blev han kopplad till en polisbil och fick vänta i 10 minuter till innan de äntligen kunde ta hans samtal.
    Helt sjukt.

• tessan8micke
    AnnaGBG skrev 2007-11-16 22:53:40 följande:
    Har också haft inbrott i en lägenhet men då skall man ju faktiskt ( om det inte är ett pågående inbrott ) inte ringa 112 utan 11414.112 är ju verkligen till för nödsituationer.
    Ok, men första tanken är nog för de flesta att ringa 112, jag hade faktiskt ingen aning om att man kunde ringa 114114..
    Men det värsta är ju att man sen får vänta i kö i 25 minuter, känns inte riktigt ok.
  • tessan8micke
    sesssan skrev 2007-11-16 23:08:57 följande:
    Det var akut med min dotter. Hon hade fått i sig maskindiskmedel..
    Ja då är det verkligen bedrövligt att du inte kom fram.

Ursäkta att jag "stal" din tråd lite förresten.
  • tessan8micke

Jaha, här får man i princip skäll för att man tror att det är 112 man ska ringa när man råkar ut för något.
    Jag har helt enkelt aldrig ens hört talas om något annat nr. Men jag är väl inte allmänbildad och har inget sunt förnuft då

• tessan8micke
    AnnaGBG skrev 2007-11-16 23:20:40 följande:
    Stackare! Men nu vet du att du kan ringa 114 14 i icke-akuta fall
    Ja men visst, alltid lär man sig något här på FL.
  • tessan8micke
    L jung skrev 2007-11-16 23:22:25 följande:
    tror inte det hör till 'allmänbildning' utan det är helt enkel dåligt och otydlig information till allmänheten....  (jag har ju som sagt jobbat på larm och förr var det endast ett nummer att ringa, såvida man inte själv valde att direkt ringa sjukhuset eller poliskontoren)
    Precis vad jag tänkte, bättre info om var man ska vända sig i olika situationer skulle ju underlätta för alla.

TS, gick allt bra med dottern?
  • tessan8micke
    Rapunzella skrev 2007-11-16 23:25:30 följande:
    Sesssan: Jag skrev mitt inlägg under tiden som ditt publicerades, så jag såg aldrig vad du hade svarat. Jag förstår helt och fullt att du ringde 112 om din dotter hade ätit maskindiskmedel. Jag undrade bara vad som hade hänt.Inte desto mindre så ringer många människor av fel orsaker, och detta är skälet till att det kan vara upptaget. Inte blir det lättare av att folk blir stötta så fort man påpekar att de gör fel...
    Jag vet inte om du syftade på mig nu då, anledningen till att jag blir liite irriterad (inte så farligt dock) är väl snarare att man blir beskylld för att inte vara allmänbildad och inte ha sunt förnuft...

Annars är det ju jättebra att bli upplyst om att det inte är 112 som gäller alltid.

Men i TS fall så förstår jag att hon ringde 112 och då är det ju hemskt när man sitter panikslagen och inte kommer fram.
  • tessan8micke
    IS THIS IT skrev 2007-11-16 23:27:27 följande:
    Vill bara förtydliga att jag självklart inte tycker att TS gjorde fel som ringde 112! Det var lägenhetsinbrottet jag hade i tankarna vid mitt tidigare inlägg, och kanske var det just sådana samtal som gjorde att TS inte kom fram till 112.
    Jag lovar att han inte ringde 112 för att jävlas med alla andra som behövde hjälp just då.
  • tessan8micke
    sesssan skrev 2007-11-16 23:34:32 följande:
    Jo allt gick bra..som tur var var våran sort vi hade (Yes poer drops) inte frätande och när jag till slut hade kommit fram till sjukvårdsupplysningen efter lååång kö så hade hon börjat må bättre. Gav henne massa vatten. Och efter en stund var hon sig själv igen. Jag var nog mera skakad än vad hon var.Tror inte hon fick  i sig så mkt. våran maskin som tydligen gått sönder då det låg kvar lite rester i Hon stod ui gåstolen i bara en sekund för jag skullel dricka vatten sen skulle hon få lunch..så hände det..maskinen var klar och disken skulle torka..inte visste jag att det låg kvar rester..Hade ju aldrig ställt henne i närheten annars.Har nog aldrig känt mig som en sämre mamma Sjukvårsdupplysningen kopplade mig till giftccentralen, och dom s att att det händer ganska ofta , fick prata med en jätte go kille som lungnade mig.
    Man blir ju livrädd såklart, skönt att det inte var någon fara iaf.
Svar på tråden Kom inte fram till 112!!!!!