• AnnaGBG

Kom inte fram till 112!!!!!

Vad hade hänt, då?

• AnnaGBG
    tessan8micke skrev 2007-11-16 22:49:13 följande:
    Det är ju förjävligt..min pappa hade inbrott i sin lägenhet för några veckor sen, han ringde först 112, blev hänvisad till ngt annat nummer eftersom det inte var akut (?) där fick han vänta i telefonkö i 15min, sen blev han kopplad till en polisbil och fick vänta i 10 minuter till innan de äntligen kunde ta hans samtal.Helt sjukt.
    Har också haft inbrott i en lägenhet men då skall man ju faktiskt ( om det inte är ett pågående inbrott ) inte ringa 112 utan 11414.

112 är ju verkligen till för nödsituationer.
  • AnnaGBG
    tessan8micke skrev 2007-11-16 22:57:03 följande:
    Ok, men första tanken är nog för de flesta att ringa 112, jag hade faktiskt ingen aning om att man kunde ringa 114114..Men det värsta är ju att man sen får vänta i kö i 25 minuter, känns inte riktigt ok.
    Nej, att det är kö är ju fruktansvärt men det kunde ju underlätta lite om man visste vart man skulle ringa i vilken situation

För att tex anmäla en händelse eller ett brott verkar det som många ringer nödnumret trots att det finns andra alternativ.
  • AnnaGBG
    tessan8micke skrev 2007-11-16 23:17:54 följande:
    Jaha, här får man i princip skäll för att man tror att det är 112 man ska ringa när man råkar ut för något.Jag har helt enkelt aldrig ens hört talas om något annat nr. Men jag är väl inte allmänbildad och har inget sunt förnuft då
    Stackare! Men nu vet du att du kan ringa 114 14 i icke-akuta fall
  • AnnaGBG
    sesssan skrev 2007-11-16 23:20:49 följande:
    Ja det var hemskt.har aldrig varit så räddNä precis, halva sveriges befolkning har väl varken sunt förnuft eller är allmänbildade då
    Ursäkta, men det låter ju jättekul, bara!

Här i Göteborg var det världens kampanj för några år sedan om 114 14, det stod precis överallt. Jag har ringt det numret några gånger men man väntar ihjäl sig.
  • AnnaGBG
    AnnaGBG skrev 2007-11-16 23:23:01 följande:
    Ursäkta, men det låter ju jättekul, bara! Här i Göteborg var det världens kampanj för några år sedan om 114 14, det stod precis överallt. Jag har ringt det numret några gånger men man väntar ihjäl sig.
    Men gud! Jag såg just vad jag citerade! Det var ju inte det att du var rädd som var jättekul, SJÄLVKLART!! Min lillasyster fick i sig maskindiskmedel när hon var liten ( jag är 15 år äldre så jag kommer väl ihåg paniken )
  • AnnaGBG
    L jung skrev 2007-11-16 23:29:51 följande:
    Jag tror att eftersom en stor del av befolkningen är medelålders till äldre, och det förr endast var ett nummer att ringa, så sitter den gamla vanan nog i.Bäst vore med en rejäl kampanj i hela landet och inte enbart i någon storstad....
    Nu är det snart dags för en ny kampanj här dock. Ett nytt nr som kan avlasta 114 14. Dit man kan ringa i fall som lika gärna kan vänta några dar. Eller nåt.
  • AnnaGBG
    L jung skrev 2007-11-16 23:34:07 följande:
    har inte hört om något sånt här i stockholm.... ?
    Nej, jag har heller inte hört det. Det var ett förslag från mig bara
Svar på tråden Kom inte fram till 112!!!!!