• Anonym

Kan läkaren se om receptet är hämtat?

Jag har fått ett recept utskrivet av min läkare, men jag tänker inte hämta ut det.
    Varför? Jo för att hon tror att jag behöver antidepressiva medel, men både jag och min andra läkare vet att så inte är fallet.
    Min depression kommer av arbetet, och kommer gå över nu när jag bytt jobb.
    ( Jag har blivit hotad och utsatt för våld i jobbet och det har satt spår som inte medicin kan hjälpa).
    Eftersom jag har vart deprimerad tidigare och fått hjälp för det vet jag skillnaden, men just det får läkaren att tro att jag är sjuk igen.
    Jag tänker inte betala 400 kr för piller jag inte tänker äta.
    Men , ser läkaren om jag hämtat ut dem eller inte?
    Det är en superviktig fråga för mig!
    Har läkarna connection med apoteket på det sättet?
    (Hoppas min anonymitet respekteras).

• Svar på tråden Kan läkaren se om receptet är hämtat?
  • bambigirl

Varför säger du inte som det är till läkaren? Att du inte vill ha medicin och inte tänker äta den?

Jag tror inte läkaren kan se om du hämtat ut den, men jag är inte säker...
    Tänk på att läkaren är där för att hjälpa dig och det går lättast om du är ärlig.

• Pyris

Nä..e inte 100% i och för sig. Men jag tror att det bara är apoteket som ser vad du har hämtat ut.
    Läkaren ser bara vad du har fått utskrivet.

• wellah

nej dom ser inte att du inte hämtat ut pillrena.

• suca

Kan inte tänka mig att läkaren kan se vad du hämtar ut eller inte. Det har hänt mig massor av gånger att jag inte hämtat ut medicin som jag inte vill ha. Visserligen inte antidepp men ändå. Det är väl bara att spara receptet om du behöver det någon gång i framtiden.

• Anonym

TS här:

Wellah-Är du säker?

Bambigirl-Efetsom min ordinarie läkare sjukskrev mig i 3 v för utbrändhetsymptom för jobbet, och FK ville ha diagnos från denna läkare också, men hon skrev ut medicinen samtidigt som hon beviljade sjukskrivningen.
    Om jag inte hämtar ut den så tror hon väl att jag bluffar, vilket jag inte gör.

• Atlas

Hej! Jag fick veta av FK att dom kan kolla och att läkaren kan det också o i så fall ev. sjukskrivning ifrågasättas.

• Anonym

Gaaah! Jag hämtar typ ALDRIG ut medicin jag får av min psykolog. Hon försöker alltid pracka på mig sömntabletter fast jag VILL vara vaken sent

Trodde inte det gick att kolla! Fast även om det går så tror jag inte det är vanligt att som kollar upp, det är nog om "ditt fall" verkar konstigt på nåt vis.

• Pineapple

Nej!

Din dr kan inte se om du hämtat ut eller inte.

Om du hämtar ut medicin på ett apotek så kan man bara se det på just det apoteket och sedan 2 (ev 3) månader framåt, men det är alltså bara du som har rätt till de uppgifterna. Någon annan kan inte ringa eller gå in och be att få se om du har hämtat medicin där.
    Om du går in på ett annat apotek så kan de bara se att du har hämtat ut någonting (inte vad!) på något annat apotek och det är för att de ska kunna ha koll på vad du har betalat så att du får rabatt när du har rätt till det.

• guldstjärna

Först måste jag bara skriva "vad glad jag blir att det finns fler än jag som säger nej till antidepprisiva medel". De ville ge mig det när jag var nere men jag tyckte inte jag behövde det tror det bara förskuter det "onda".
    Nu till frågan Jag är sjukskriven för smärta i axel och handled fick en medecin utskriven på recept jag hämtade den men när jag läst bipacksedeln ville jag inte ta den.
    Nästa gång hos läkaren så berättade jag att jag inte ville äta medecinen och varför då frågade han om jag hämtat den så det verkar inte som om han kunde se det någonstans.

• guldstjärna

Först måste jag bara skriva "vad glad jag blir att det finns fler än jag som säger nej till antidepprisiva medel". De ville ge mig det när jag var nere men jag tyckte inte jag behövde det tror det bara förskuter det "onda".
    Nu till frågan Jag är sjukskriven för smärta i axel och handled fick en medecin utskriven på recept jag hämtade den men när jag läst bipacksedeln ville jag inte ta den.
    Nästa gång hos läkaren så berättade jag att jag inte ville äta medecinen och varför då frågade han om jag hämtat den så det verkar inte som om han kunde se det någonstans.

• Anonym

TS här.

Verkar vara olika bud, men ok, läkaren kan inte kolla om det inte är specialfall och det är det inte, eller?

• kobra

och sen tror jag att läkare har annat att göra än att kontrollera att man hämtat ut sin medicin

• Signatur

Läkare kan INTE kontrollera med apoteket om man hämtat ut sin medicin! I så fall behöver de typ husransakningsbeslut.
    /Signatur apotekare
    (som iofs tycker det är bättre att du talar om för läkaren att du inte tänker ta medicinen).

• Skarpa

Kan du inte ringa apoteket och kolla? Du behöver ju inte presentera dig (otrevligt, jag vet, men ändå)... Eller ring till ett annat apotek än det du brukar gå till?

• nina80

Varken läkaren eller försäkringskassan är intresserade av att kolla om du hämtat din medicin! Säg att du inte ville ha den... (om det mot all förmodan skulle ifrågasättas varför du inte hämtat ut din medicin så kan du ju skylla på att du inte hade råd...)

Svar på tråden Kan läkaren se om receptet är hämtat?