• cocacarro

Vad ska jag göra med smördegen?

Har köpt smördegsplattor men egentligen inte vad jag ska göra med dem så nu behöver jag tips Är vegetarian så inget med kött, kan tänka mig både förrätter och efterätter

• Svar på tråden Vad ska jag göra med smördegen?
  • mamma37

Svamppirog

2 smördegsplattor

Fyllning
    ca 2 dl torkad svamp, gärna blandsvamp
    1 gul lök
    2 msk smör eller margarin
    1 dl kokt ris
    1 hårdkokt ägg
    1 msk finhackat kryddgrönt
    1 msk grädde

Låt svampen svälla i ljummet vatten minst en timme. Tina smördegsplattorna enligt anvisningarna på paketet. Kavla ut dem och lägg på bakplåtspapper på plåt.

Låt svampen rinna av. Skala och hacka löken. Fräs lök och svamp i matfettet några minuter. Tillsätt det kokta riset, hacka hårdkokt ägg, kryddgrönt och grädde.

Blanda väl och fördela på smördegsplattorna.

Lägg fyllningen som en sträng i mitten på plattorna. Skär med kniv eller sporra remsor, snett från kanten. Vik upp varannan, så ser man den goda fyllningen. Rulla de remsor som blir kvar.

Pensla med uppvispat ägg och grädda 15-20 minuter i 200 grader eller tills de fått fin färg och är färdiga. 

• cocacarro

Åh, det lät gott Fast lite krångligt att göra kanske?

• mamma37

Nädå det är värt besväret!!!

Du kan använda burksvamp!!!

Ring när de är klara så kommer jag!!

• Rosana

Fräs upp lite goda äppelklyftor i smör/margarin, (farin)socker och kanel. Klicka ut lite äppelgojs på en smördegsplatta, rngla lite honumg på - stäng och gör paket av smördegen. Pensla med ägg eller margarin/smör. In i ugnen en stund och grädda gyllenbrunt. Ät med turkisk yoghurt blandat med honung, jättegott!

• mamma37

Mums vad gott det där lät

Kankse spara några plattor till dessert också!!

• Rosana

ja, det är "försvinnande" gott! Man kan göra på samma sätt fast fylla med hackade fikon, hackad mandel och hasselnötter - som man fräst på samma sätt först i smör och socker. Också smaskens!

• mamma37

Hur många grader ska ugnen stå på??

• Rosana

Min ugn är lite skum, det är en dansk gasugn som blir hetare än helvetet. Jag brukar köra 175 grader, men har man en ugn som uppför sig normalt, skulle jag nog köra 200 i ca 10-15 min. Kolla när de börjar få färg.

• mamma37

Mumsigt värre sitter o planerar att man kanske skulle göra detta till efterrätt ikväll!!

• Rosana

Ja, det är verkligen mumsigt! Ibland serverar jag vaniljglass till , också perverst gott! Med de varma paketen...

Svar på tråden Vad ska jag göra med smördegen?