• Thisisthestoryofmylife

Nappflaska, hur tidigt kan man börja?

Hur tidigt kan man börja med nappflaska?
    Vi vill gärna utöver amningen ge vår lilla nappflaska så att även pappan får känna sig delaktig och så att jag kan komma ifrån och får lite "egentid" i mer än nån timma!
    + Att hon ska få magknipsmedicin och den ska ges med dryck eller mat, och därmed i flaska eftersom hon ammas...

Hon är 1½ vecka nu, suger på napp och amningen går utmärkt!
  • Svar på tråden Nappflaska, hur tidigt kan man börja?
  • Kegge

Vi körde me flaska så fort vi kom hem från BB alltså dag 4 å jag ammade samtidigt å det gick bra men ammade inte så mycket så flaskan var ett måste!

~♥~son född 30/6 -07!~♥~
  • moosen

Det finns ingen gräns när du kan börja. Min dotter har blivit flaskmatad från det att hon var 5 dagar och det funkar utmärkt! Se bara till att du har rätt napp till så det inte kommer för mycket mat på en gång. Alltså nappen som är för nyfödd... =)

• Thisisthestoryofmylife

Men det finns ingen risk att hon ger upp amningen om jag ger henne nappflaska då?
    Hon kommer bara få den en gång om dagen nu och ev mer om jag måste åka bort och sambon måste mata henne!

• Sover
    Thisisthestoryofmylife skrev 2007-11-18 12:25:09 följande:
    Men det finns ingen risk att hon ger upp amningen om jag ger henne nappflaska då?Hon kommer bara få den en gång om dagen nu och ev mer om jag måste åka bort och sambon måste mata henne!
    det undrar jag med?
  • Kimo

Jo det är klart att det finns en risk att din bebis ger upp ammningen, min lilla tjej gjorde de när jag började ge extra mat på kvällarna när hon var 4 månader, hon kom snabbt på att det var lättare att få mat ur flaskan än att amma, bebisen behöver inte jobba lika mkt när man ger flaska som när dom ammar, men sen finns det ju barn som klarar det utmärkt att växla mellan bröst och flaska.

• Thisisthestoryofmylife
    Kimo skrev 2007-11-18 15:27:41 följande:
    Jo det är klart att det finns en risk att din bebis ger upp ammningen, min lilla tjej gjorde de när jag började ge extra mat på kvällarna när hon var 4 månader, hon kom snabbt på att det var lättare att få mat ur flaskan än att amma, bebisen behöver inte jobba lika mkt när man ger flaska som när dom ammar, men sen finns det ju barn som klarar det utmärkt att växla mellan bröst och flaska.
    Oki.. Jag gav henne tutten direkt efteråt så att hon inte skulle "tappa suget" efter den.. Hon får ju inte så mkt i flaskan heller, bara så att hon får i sig medicinen!
  • Superhero

det verkar vara väldigt individuellt, men jag skulle utifrån min erfarenhet säga så tidigt som möjligt. lillan va fem dagar när vi började med flaska nån gång per dag. funka rätt bra från början. nu är hon 10 veckor och tar glatt både och utan problem. flaska 2-3 ggr/dag och resten bröst. enda gångerna hon är stökig med flaskan är om kvällen om hon är övertrött - då duger bara tutten.
    såhär resonerar jag: det är väl inte så att man ger flaska en enda gång och dom sen vägrar ta bröstet igen. alltså tänkte jag att om hon blit besvärlig vid bröstet får vi ta ur flaskan ur hennes liv igen. men det gick bra. tack o lov för det, för jag skulle inte orkat dra hela lasset själv och aldrig komma hemifrån...

• ejja81

vi fick börja med flaska när hon var 4 dagar,,,för att ha koll på hur myket hon åt,,,när hon bara gick ner i vikt

• Thisisthestoryofmylife
    Superhero skrev 2007-11-18 21:05:10 följande:
    det verkar vara väldigt individuellt, men jag skulle utifrån min erfarenhet säga så tidigt som möjligt. lillan va fem dagar när vi började med flaska nån gång per dag. funka rätt bra från början. nu är hon 10 veckor och tar glatt både och utan problem. flaska 2-3 ggr/dag och resten bröst. enda gångerna hon är stökig med flaskan är om kvällen om hon är övertrött - då duger bara tutten. såhär resonerar jag: det är väl inte så att man ger flaska en enda gång och dom sen vägrar ta bröstet igen. alltså tänkte jag att om hon blit besvärlig vid bröstet får vi ta ur flaskan ur hennes liv igen. men det gick bra. tack o lov för det, för jag skulle inte orkat dra hela lasset själv och aldrig komma hemifrån...
    Vad skönt att höra!
    Hittilis har det inte vart några problem för oss heller! Jag resonerar väl ungefär likadant som du! Nu kan ju även sambon mata henne om jag måste iväg och det känns ju skönt!
  • Kaldorei

Annars kan man ju koppmata också, de e väl det som rekommenderas på BB, eller har jag fel?

• Kegge

Visst det finns en skål man kan köpa på apoteket med en pip på så man häller i barnet, på BB gav maken ersättning med sked först men ju äldre han blev så blev det ju mer ersättning så han provade skålen då han tyckt det va otäckt att hälla i men gick bra.
    Köpte sådan när vi kom hem men gav upp på en gång när det var små viftande armar som slog ut ersättningen! Blev flaska istället!

~♥~son född 30/6 -07!~♥~
  • Thisisthestoryofmylife
    Kaldorei skrev 2007-11-19 11:01:14 följande:
    Annars kan man ju koppmata också, de e väl det som rekommenderas på BB, eller har jag fel?
    Fick inga sånna rekomendationer från BB... Fick väldigt lite info om amning och sånt faktiskt..
  • Thisisthestoryofmylife
    Kegge skrev 2007-11-19 11:44:31 följande:
    Visst det finns en skål man kan köpa på apoteket med en pip på så man häller i barnet, på BB gav maken ersättning med sked först men ju äldre han blev så blev det ju mer ersättning så han provade skålen då han tyckt det va otäckt att hälla i men gick bra.Köpte sådan när vi kom hem men gav upp på en gång när det var små viftande armar som slog ut ersättningen! Blev flaska istället!
    Oj haha! låter jobbigt, förstår att det vart flaskan!
  • elefanthonan

Vi började med att mata våra töser med pipmugg o det var nåt j-a skit, hälften kom alltid utanför så matningen tog därför lång tid.
    Flaska ska man ju inte börja med för tidigt eftersom de suger olika å tutte resp. flaska. Jag pumpade ut mjölken o gav sedan med flaska, eftersom jag inte fick igång amningen riktigt. Då såg man ju hur mycket de fick i sig o de blev ordentligt mätta.

• Melly

TS om du gärna vill amma så är det bäst att vänta med nappflaska eftersom att bebisen kan få del sugteknik utav att suga på flaskan. Det är olika teknik mot bröstet och amningen kan bli inefektiv då. Sen så är det en del bebisar som börjar att föredra flaskan framför bröstet oxå så att dom skriker och krånglar när dom ska amma. Jag har själv erfarenhet utav det vi började med flaska till våran dotter när hon var tre dagar gammal och sen var min amning såå nära att bli helt förstörd. Var tvungna att sluta med flaska för att annars så skulle det inte ha gått att amma henne alls.

Jag menar inte att göra dig arg men måste du verkligen ha egentid redan efter 1 1/2 vecka? Det kan man kanske inte räkna med när man har en nyfödd liten bebis. Och om pappan vill vara delaktig så är det mycket bra men då finns ju massa annat som han kan göra än att mata. Och om han vill mata så kan han använda en drickkopp kanske?

• Thisisthestoryofmylife
    Melly skrev 2007-11-20 16:55:56 följande:
    TS om du gärna vill amma så är det bäst att vänta med nappflaska eftersom att bebisen kan få del sugteknik utav att suga på flaskan. Det är olika teknik mot bröstet och amningen kan bli inefektiv då. Sen så är det en del bebisar som börjar att föredra flaskan framför bröstet oxå så att dom skriker och krånglar när dom ska amma. Jag har själv erfarenhet utav det vi började med flaska till våran dotter när hon var tre dagar gammal och sen var min amning såå nära att bli helt förstörd. Var tvungna att sluta med flaska för att annars så skulle det inte ha gått att amma henne alls.Jag menar inte att göra dig arg men måste du verkligen ha egentid redan efter 1 1/2 vecka? Det kan man kanske inte räkna med när man har en nyfödd liten bebis. Och om pappan vill vara delaktig så är det mycket bra men då finns ju massa annat som han kan göra än att mata. Och om han vill mata så kan han använda en drickkopp kanske?
    Saken är den att hon måste få i sig medicin eftersom hon har sån magkip! och den måste ges med dryck eller mat! och eftersom hon inte äter så får det bli med dryck!
    och med dryck menar jag bröstmjölk i flaska...
    Jag har eg inte så mkt val.. Att hon har ont eller att ge flaska en gång om dagen...
    Nu har jag haft tur och amningen funkar utmärkt ändå!

Och den där "egentiden" är på 3-5 timmar ungefär så han behöver ändå kanske bara mata henne en eller två gånger under den tiden!
    Jag har redan köpt biljetter, kan ju iof ge bort dom, men jag anser att det här kommer att fungera så jag kör på det! Gör det inte det så är det bara att åka hem igen!
  • Kaldorei

jamen du kan ju koppmata å blanda medicinen i det likagärna....

Thisisthestoryofmylife skrev 2007-11-20 18:58:31 följande:
    Saken är den att hon måste få i sig medicin eftersom hon har sån magkip! och den måste ges med dryck eller mat! och eftersom hon inte äter så får det bli med dryck!och med dryck menar jag bröstmjölk i flaska...Jag har eg inte så mkt val.. Att hon har ont eller att ge flaska en gång om dagen...Nu har jag haft tur och amningen funkar utmärkt ändå!Och den där "egentiden" är på 3-5 timmar ungefär så han behöver ändå kanske bara mata henne en eller två gånger under den tiden!Jag har redan köpt biljetter, kan ju iof ge bort dom, men jag anser att det här kommer att fungera så jag kör på det! Gör det inte det så är det bara att åka hem igen!
  • Thisisthestoryofmylife
    Kaldorei skrev 2007-11-20 18:59:32 följande:
    jamen du kan ju koppmata å blanda medicinen i det likagärna....
    Har ingen aning om hur man koppmatar och det låter på andra som att det bara är besvärligt med viftande armer och mjölk som flyger överallt... Fundersam
  • Superhero

jag tycker snarare att det är positivt att introducera flarran tidigt, så länge det inte stör amningen.
    jag vet flera som väntat med flaska och sen när barnet är större flaskvägrar han/hon. inte så skoj med ett stort barn som vägrar mat och vällingflaska...

ang. egentiden tycker jag att man ska räka med lite sådan även om barnet är litet. man är ju TVÅ föräldrar. båda kan behöva komma ur hemmet på egen hand några timmar ibland. dessutom tror jag mest att det är pappan och barnet som vinner på att mamman inte är hemma alltid. visst är skönt för mig att komma hemifrån men framförallt är det skönt för dom att rå om varann. dom har det bättre ensamma när inte jag lägger mig i så mkt.

sen har jag tänkt på en annan grej. flaska är en annan sugteknik och kan störa amningen. men napp då? den får man börja med tidigt...

• Thisisthestoryofmylife
    Superhero skrev 2007-11-22 09:10:33 följande:
    jag tycker snarare att det är positivt att introducera flarran tidigt, så länge det inte stör amningen.jag vet flera som väntat med flaska och sen när barnet är större flaskvägrar han/hon. inte så skoj med ett stort barn som vägrar mat och vällingflaska... ang. egentiden tycker jag att man ska räka med lite sådan även om barnet är litet. man är ju TVÅ föräldrar. båda kan behöva komma ur hemmet på egen hand några timmar ibland. dessutom tror jag mest att det är pappan och barnet som vinner på att mamman inte är hemma alltid. visst är skönt för mig att komma hemifrån men framförallt är det skönt för dom att rå om varann. dom har det bättre ensamma när inte jag lägger mig i så mkt. sen har jag tänkt på en annan grej. flaska är en annan sugteknik och kan störa amningen. men napp då? den får man börja med tidigt...
    Precis så tycker jag oxå om egentid!
Svar på tråden Nappflaska, hur tidigt kan man börja?