Inlägg från: Superhero |Visa alla inlägg
  • Superhero

Nappflaska, hur tidigt kan man börja?

det verkar vara väldigt individuellt, men jag skulle utifrån min erfarenhet säga så tidigt som möjligt. lillan va fem dagar när vi började med flaska nån gång per dag. funka rätt bra från början. nu är hon 10 veckor och tar glatt både och utan problem. flaska 2-3 ggr/dag och resten bröst. enda gångerna hon är stökig med flaskan är om kvällen om hon är övertrött - då duger bara tutten.
    såhär resonerar jag: det är väl inte så att man ger flaska en enda gång och dom sen vägrar ta bröstet igen. alltså tänkte jag att om hon blit besvärlig vid bröstet får vi ta ur flaskan ur hennes liv igen. men det gick bra. tack o lov för det, för jag skulle inte orkat dra hela lasset själv och aldrig komma hemifrån...

• Superhero

jag tycker snarare att det är positivt att introducera flarran tidigt, så länge det inte stör amningen.
    jag vet flera som väntat med flaska och sen när barnet är större flaskvägrar han/hon. inte så skoj med ett stort barn som vägrar mat och vällingflaska...

ang. egentiden tycker jag att man ska räka med lite sådan även om barnet är litet. man är ju TVÅ föräldrar. båda kan behöva komma ur hemmet på egen hand några timmar ibland. dessutom tror jag mest att det är pappan och barnet som vinner på att mamman inte är hemma alltid. visst är skönt för mig att komma hemifrån men framförallt är det skönt för dom att rå om varann. dom har det bättre ensamma när inte jag lägger mig i så mkt.

sen har jag tänkt på en annan grej. flaska är en annan sugteknik och kan störa amningen. men napp då? den får man börja med tidigt...

Svar på tråden Nappflaska, hur tidigt kan man börja?