• Hundkär

Någon med recept på finska jul lådor?

Ja alla dom där vanliga morotslåda,köttfärs,lever.lådor.
    Behöver riktiga recept på det.

• Svar på tråden Någon med recept på finska jul lådor?
  • strålöga

Här kommer två recept på kålrotslåda  samt morotslåda.
    Finsk kålrotslåda

Ingredienser
    1 kg kålrötter  (ca 2 stora)
    2 dl ströbröd
    4 dl grädde
    1 dl sirap
    1 1/2 tsk mald ingefär
    1 msk salt 
    1 ägg

Gör så här
    För 10 personer (som del av julbordet)Skala och skär kålrötter i stora bitar och koka dem i lättsaltat vatten under lock tills de är mjuka.

Låt ströbröd svälla i grädde.

Häll av kålrotsspadet, men spara det. Mosa kålrotsbitarna eller mixa dem.

Blanda ströbröd, mixad kålrot, sirap samt mald ingefära, vitpeppar och salt. Vispa upp ägg lätt och tillsätt det.
    Späd med spadet till lös konsistens.

Sätt ugnen på 175°C. Häll massan i en ugnssäker form. Strö över ströbröd och mönstra ytan med en gaffel. Lägg några smörklickar ovanpå och grädda lådan i 1 1/2-2 timmar, beroende på om man har en hög eller vid form. Lådan kan frysas.

Bekvämt alternativ
    Lägg färdigt rotmos i en ugnssäker form. Ringla över lite ljus sirap och strö över ströbröd. Gratinera i 250° C, ca 15 min tills lådan fått fin färg.

Finsk morotslåda

Ingredienser:

1½ dl risgryn
    ½ tsk salt
    3 dl vatten
    7 dl mjölk
    6-7 ganska stora morötter
    ½ dl ströbröd
    1 dl grädde (valfri fetthalt, t o m mjölk går bra)
    ca 1 tsk salt
    ½ tsk riven muskot
    2 st ägg
    1 msk margarin (kan uteslutas)

Gör så här:

Koka risgrynen i det saltade vattnet ca 10 minuter.
    Häll i mjölken, koka upp och låt sjuda till gröt, ca 40 minuter.
    Koka morötterna mjuka i lättsaltat vatten, kör dem sedan i mixer eller matberedare till en slät massa. Låt ströbrödet svälla i grädde och blanda i kryddor och ägg.
    Var försiktig med saltet, det blir lätt för mycket.
    Blanda gröten, morotspúren och ströbrödsblandningen.
    Häll i smord form, klicka eventuellt på margarinet och strö på lite ströbröd.
    Grädda i 175 grader i en timma.

• Hundkär

larki: Tack!.Jag ska göra lite lådor nu i jul älskar dom.
    Men har aldrig provat att göra det själv någon gång.

• strålöga

Ja, det bekvämaste alternativet brukar vara att köpa färdiglagat om utbudet finns i affären. Det hör liksom till på vårt julbord hemma att ha lådorna, en tradition hemifrån.

• strålöga

Hittade ett leverlåda recept från min gamla hemskunskapsbok , jag kan tillägga att jag ej gjort den själv på länge. Leverlåda 4 personer 4 dl vatten, 1 tsk salt, 1 dl korn eller risgryn, 2½dl mjölk, ½-1 lök, 1 ägg, 150 g mald lever,½dl russin, 1½msk sirap, ½ tsk ingefära eller 1/4 tsk mejram, lite vitpeppar. Koka grynen i saltat vatten tills de är halvfärdiga. Tillsätt först den kalla mjölken och sedan de övriga ingredienserna. Häll blandningen i en smord form. Grädda i 200 grader ca 1 timme

Jag vet inte vad som hände i förra inlägget, när jag gjorde skicka fick ngn annan mitt recept på leverlådan, huu va man skämsGenerad

Svar på tråden Någon med recept på finska jul lådor?