• Anonym

Äcklig smak i munnen

Hejsan..

Jag är gravid i vecka 8 ungefär.. har haft illamående i fyra veckor.. det började tiiiidigt... inget kul alls

Jag började efter ett tag kräkas,,men eftersom jag inte hade ätit så kräktes jag galla ... fick ont i magen så fort jag skulle kräkas för jag spände mig så..Det kändes skönt att kräkas.. då gick ju lite av illamåendet över.,fast det kom ju tillbaka rätt så fort igen
    Jag kontaktade gynmottagningen,, efter kontakt me BM..
    Fick där utskrivet Lergigan ... och rådet att försöka dricka iallafall

Jag mådde bra me lergigan... har fortfarande illamående.. men jag skaffade Seaband också.. de hjälper också...

Förra veckan fick jag riktigt ont i ryggen... framåt kvällen kände jag att jag hade ont i mage o rygg.. speciellt vid den ena njuren... jag misstänkte direkt njuren...
    klarade av natten... det var en plåga..
    ringde VC på morgonen och fick en tid..
    jag lämnade U-prov och de tog sänkan... visade att jag hade bakterier i urinet.. därav smärtan i njuren... och sänkan var hög..
    men eftersom jag är gravid blev jag skickad till gynakuten..
    jag grääät av smärta..
    iaf.. fick utskrivet pencillin och smärtstillande.. hade så ont så läkaren kunde inte röra mig..

jag har nu tabletter mot illamående.. pencillin och värktabletter.. plus seaband

men jag mååår skiiiit .,, jag klara inte av det mer..detta gör mig deprimerad.. jo illamåendetabletterna hjälper..
    men mitt problem är att jag inte kan äta nåt utan att jag får en sur äcklig smak i munnen... jag måste borsta tänderna hela tiden..
    den smaken har fått mig att tappa aptiten helt
    jag vet inte vad mer jag kan göra

är det någon här som varit me om samma... vad har ni för råd.. vad ska jag göra så denna beska smak som jag har dygnet runt försvinner??

snälla jag behöver er hjälp ..klarar inte detta mer,,

• Svar på tråden Äcklig smak i munnen
  • Anonym (beenthere)

Stackare! Först och främst måste du försöka tänka att det blir bättre. Vet att det inte känns så just nu,men för varje dag som går har du en dag mindre kvar! Prova att äta/suga på ngt med mkt smak. Tex turkisk peppar,polkagrisar osv. Kram

• Anonym

tack för din omtanke..
    jag försöker tänka positivt.. men jag påminns hela tiden att det börjar så tidigt i graviditeten .. hur mycker mer ska jag orka..
    jag kräktes i nio månader me min son.. men då fanns det iallafall vissa saker jag kunde äta..dp tappade jag ingen aptit

Nu är jag verkligen inte sugen på något.. det har gått till överdrift att jag faktiskt försöker lura min kropp att denna maten kan du äta.. jag äter utan aptit bara inför tanken att det kanske blir bättre... vilket det inte blir..

Jag ska kolla upp om det funkar me tyrkiskt peppar.. har ingen hemma just nu...

Dagarna känns så långa.. men samtidigt längtar jag till kvällen så jag kan få sova från detta elände i några timmar..
    jag har varken ork eller lust att göra något här hemma...

Det är tur att jag inte jobbar nu.. ska in o jobba om tio dagar.. jag hoppas verkligen det är bättre då.. hur ska jag kunna klara av en hel dag på jobbet..

• Anonym (MVC)

kan du inte få tips MVC hur du kan få bort dåkig smak i munnen ilamående 6 kräkningarna??

• Anonym

jag har redan kontaktat dem 2 ggr.. varit inne akut pga att jag verkligen mår dåligt.. jag fick ju lergigan... mot illamående..
    men vad skulle de ge mig för dålig smak..
    först var det ju att jag fick sura uppstötningar.. då fick jag såna äckliga tuggtabletter från de på apoteket.. men de kan jag inte ta.. för så fort jag får den tabletten i munnen så mår jag illa ... o så fort jag ska tugga blir det istället ett springande till toan... jag kräks av dem

jag har provat med det mesta här hemma... inget hjälper

• Aros

Det är lite som att läsa om mig själv. Mådde också fruktansvärt illa när jag var gravid med sonen, hela graviditeten förutom mellan v 22-30. Trodde inte man kunde må värre... men det kunde jag! Är gravid igen och har nu i v14 kräkts mer än jag gjorde sammanlagt hela förra graviditeten. Har också nästan alltid en äcklig bismak i munnen, driver mig till vansinne. Vad som hjälper lite är:
    - lergigan comp. Kolla så att du har dem och inte en svagare sort. Jag kör maxdosen annars börjar jag kräkas igen.
    - vanilj. Tydligen innehåller även lergigan vanilj. Har doftljus med vanilj (från ikea, dem är inte så starka och söta i lukten som en del andra) och dricker vaniljte och äter vaniljpudding ibland.
    - dricker även ett te från Friggs som innehåller citron och ingefära som hjälper lite.
    - har alltid minttabletter hemma.
    - borstar tänderna för många ggr om dagen.

Sen får du exprementera lite med vad du kan få i dig. Spelar ingen roll om det inte är så nyttigt, bara du får i dig något. För mig är det just nu: apelsinjuice, clementiner, chips (små mängder åt gången, typ 5 st) och gurka.

Om du kräks, kom ihåg att man INTE ska borsta tänderna omedelbart efteråt. Då borstar man in magsyran och det fräter ännu mera på tänderna. Ta istället en bra munskölj och borsta 20-30 minuter senare.

Hoppas att du snart mår bättre. Vet att du har det fruktansvärt jobbigt.

Aros - stolt mamma till ♥ Agaton ♥
  • Aros

Missade att skriva: när lergigan comp verkar som bäst är bismaken i munnen borta! Så kolla upp om du har rätt sort.

• Anonym

tack för dina råd..
    det är lergigan comp jag har fått... vad är maxdosen... enligt läkaren på gyn skulle jag ta 2 om dagen... men jag tar 3.. för jag klarar inte mig med 2 ...

ja inte blir det mycket nyttigt här..
    känns som jag mår illa bara jag tänker på vanilj.. jag känner nog att jag mår illa så fort jag tänker på något över huvudtaget.. inte ens mina favoriter kan jag tänka mig...

aaah hoppas jag slipper detta snart... man lever ju inte längre när man mår så.. jag känner mig riktigt nere...
    har inte det teet från friggs.. men min man hade köpt ett som också innehåller ingefära.. och sen är det kanel o två andra saker... orkar inte gå o kolla... kanske man skulle prova det.. med mycket socker.. för det verkar som att min kropp mår bra av det iallafall...

• Aros

På mina lergigan comp står det 1-3 tabletter om dagen, så jag kör på 3. Klarar mig inte heller på mindre.

Be mannen din köpa hem lite av varje, även sånt som du normalt inte äter. Själv har jag bytt ut mitt fullkornsbröd som jag alltid äter mot ljust, det känns lättare att få i sig. Har även bytt ut mitt vanliga smör Lätta mot Bregott. Tomatskivor äter jag också, det hjälper en hel del. Har det skivat på mackan bland annat. Jag får inte i mig några jättemängder mat om dagen, men jag klarar mig på det jag lyckas pilla i mig. Vill ju inte hamna på sjukhus med drop om jag kan slippa.

• Anonym

Skulle jag be honom köpa något så vill han nog ha reda på vad jag vill ha... inte lätt o veta när inte ens jag vet...
    Jag har verkligen ingen lust att gå ut ens.. jag tvingade mig själv ut till närbutiken för att köpa mjölk och piggelin..
    trodde jag skulle må bra av piggelin då jag vid de andra graviditeter alltid åt dem,,
    jag provade lite med tomatskivor.. det gick så där.. men sen tänkte jag det kanske går bra om jag saltar dem... så jag gjorde det.. blev lättare att äta det då...
    men så kommer ju den förbaskade smaken..

jo jag försöker få i mig det som går... hade ju lite vätskebrist .. så läkaren sa att det var viktig att jag iallafall drack,.. annars skulle jag ringa henne igen om det inte gick.. så jag skulle få dropp...
    men jag vill nog inte ligga där o få dropp.. hur roligt är det

• Anonym (beenthere)

Det är det tråkigaste jag varit med om i hela mitt liv. Att ligga med dropp. Prova att gräva in naglarna i en citron och sniffa på den. Prova nyponsoppa. Det och schweizernöt var det enda jag åt. Jag tycker så fruktansvärt synd om dej vet hur överjävligt det känns. Har tre barn och det har blivit värre för varje gång. Nu sist var jag helt sängliggande i fyra månader. Pest och pina. har du provat akupunktur?

• Anonym

javi får se hur detta slutar

Svar på tråden Äcklig smak i munnen