• The Bumblebee

Hjälm till 1-åring på dagis...vilken?

Nu är det dags att köpa hjälm till dagis - det ska ju användas så fort det blir is på backen om jag förstått det rätt.

Min 2½-åring fick en hjälm förra vintern, hockeymodell. Hur stor och klumpig som helst - han kunde ju knappt röra sig i den eftersom huvudet blev så tungt med hjälmen på.

Finns det inga andra hjälmar som funkar i syftet att skydda huvudet, i pulkabacken och på isig dagisgård? Varför har man t.ex. inte cykelhjälmar på barnen?

Vad köper ni för hjälmar till era 1-åringar?
    (¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?. ♥Aron♥ & ♥Elmer♥ .?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?.¸.?°´¯)
  • Svar på tråden Hjälm till 1-åring på dagis...vilken?
  • Joico

Nu har ju inte jag nån ettåring men de första jag kom att tänka på var en skidhjälm, alltså typ slalomhjälm?

• Luddvar

Hjälm till dagis? Har jag aldrig hört om. Det används inte här i min lilla stad i alla fall.

• Maria med 3

cykelhjälm är bättre än ingen hjälm även om jag tycker att lekhjälm (hockeymodellen) verkar täcka större delar av huvudet om man jämför.

• jungfru76

Finns ju sk lekhjälmar. Dom påminner om skridskohjälmar men tror att det är spännet under hakan som gör skillnaden, det öppnas automatiskt om barnet tex fastnar nånstans.

• Who knows

Det ska vara lekhjälmar med grönt spänne. Det är de enda som är tillåtna på vår avd iaf.

• The Bumblebee

Tack för alla svar!

Luddvar skrev 2007-11-17 21:13:22 följande:
    Hjälm till dagis? Har jag aldrig hört om. Det används inte här i min lilla stad i alla fall.
    Kan ju vara så att er dagisgård inte har isiga backar... Eller så är vissa dagis mer rädda för skallskador än andra.
    Mina barn använder inte hjälm då de leker ute hemma - men här har jag koll på dem konstant och så funkar det ju inte riktigt på dagis.
    Joico skrev 2007-11-17 21:12:33 följande:
    Nu har ju inte jag nån ettåring men de första jag kom att tänka på var en skidhjälm, alltså typ slalomhjälm?
    Ja, men de är ju oxå rätt tunga och klumpiga. Känns som de skulle vara ännu större än hockeyhjälmarna...

jungfru76 & Who knows:

Det är just en sån lekhjälm som min 2-åring har. Men jag tycker att den är så klumpig. Och de här cykelhjälmarna (som kanske kallas lekhjälm de oxå)har ju oxå grönt spänne som ska "lösa ut sig" om barnet fastnar... Ska undersöka i saken - höra efter på NTF kanske.
  • Sicali

Skönt att jag inte är den enda som missat detta. Har aldrig hört talas om att det är krav på hjälm på dagis och då har jag barn själv plus att jag jobbat på en hel del olika dagis.

• Luddvar

Skallskador pga att man inte haft hjälm på dagis kan väl inte vara så vanligt ändå?

• The Bumblebee
    Sicali skrev 2007-11-18 19:29:48 följande:
    Skönt att jag inte är den enda som missat detta. Har aldrig hört talas om att det är krav på hjälm på dagis och då har jag barn själv plus att jag jobbat på en hel del olika dagis.
    Jag vet inte om man kan säga att det är direkt krav på hjälm på vårat dagis, med de rekommenderar det iaf. Sen får väl varje förälder ta ställning till om det  behövs eller ej.

Har oxå varit på dagis där hjälm inte använts (t.ex. där jag jobbade på Söder i Stockholm) men där hade de ju bara en liten bakgård att leka på - inga backar så långt ögat nådde.
Svar på tråden Hjälm till 1-åring på dagis...vilken?