• Katja med skrutt

Förkrympa tyget eller ej??

Hej!

En fråga till er som är sykunniga! Jag har köpt lakansväv som jag ska sy korgklädsel och sänghimmel till bebisen utav. Det står att den maximalt ska krympa 4%. Ska även sy på bomullskantband..... min fråga är: bör jag absolut tvätta tyget innan för att undvika att det krymper efteråt, eller ska jag sy som det är (lägga på nån cm kanske)??

• Svar på tråden Förkrympa tyget eller ej??
  • Miffi

Tvätt tyget så vet du att det inte blir fel sen Lycka till.

• uniMog

Nej tvätta först! Annars kommer det krympa på konstigt sätt gentemot bomullsbandet!

• felician

Bomull är bäst att tvätta först, det kan bli väldigt konstigt annars.

• Katja med skrutt

tack för svaren.... jag puffar i hopp om fler erfarenheter (2 timmar kvar till tvättiden börjar, får motivera mig till att tvätta denna enorma mängd tyg)

• uniMog

du behöver inte fler erfarenheter tro mig!

• Sasson

Ja tvätta först! Dessutom får du ju då bort all överskottsfärg, medel för att förhindra skrynklor, andra människrors smutsiga fingrar och annat sånt som du inte vill att barnet ska ha intill kroppen.

• Katja med skrutt

Pejgan: låter bra!

sambon tycker absolut inte jag ska tvätta, han menar att tyget blir snett och svårsytt då, och han tror inte vi kommer att behöva tvätta korgklädseln under tiden vi använder den...... mina argument om att bebisar kräks biter inte, han säger att "de inte kräks i sängen"

Är det nån risk att tyget blir snett efter tvätt???

• Legally Blonde

Men tvatta bomullsbanden ocksa - dom kan ju ocksa krympa!! Lagg dem i en tvattpase och lat dem ga i samma tvatt.

Och sy inte med bomullstrad sedan, utan anvand polyestertrad som inte krymper!

• uniMog

Katja, OM det blir snett är det väl för tusan bättre att det blir det NU?? *skrattar*

Det brukar krympa ganska proportioneligt. Problemet att tvätta det sen är att banden + tyget kanske inte krymper lika mycket

• Katja med skrutt

Sen reagerade jag på att expediten på Åhléns sa att tyget skulle tvättas i 40 grader...... bomull.... jag tänkte sy babylakan av samma tyg, törs jag tvätta i 60??

• Legally Blonde

Om det ar ett bra tyg skall det inte bli snett...

• Katja med skrutt

Legally Blonde: det är ett billigt tyg.... så vette katten om det är SÅ bra

• Katja med skrutt

Hehe, jag inser att jag nog borde börja min sykarriär med något enklare..... typ, en näsduk eller nåt........

• Sasson

Ren bomull ska ju tåla 60 grader. Det är väl isf trycket som inte tål det, men det har jag svpårt att tro. Oftast "märker de ner" tyger och kläder för att gardera sig själva, fabrikanterna alltså. Så nästan alltid går det att tvätta ett steg varmare än det står.

• Signatur

Tvätta det!! Det är så förargligt när man ansträngt sig och sytt något som kryper sedan. Risken du tar om du inte tvättar det först är att du för göra om alltihop!

• Katja med skrutt

Puuuuuh...... himla tur att jag följde era kloka råd och tvättade tyget!!!

Tyget har inte krympt särskilt mycket verkar det som, och det verkar inte ha blivit snett heller..... däremot krympte ju bandet massor!!! Roligt det hade sett ut om jag inte inte hade förtvättat!

TACK!

• Solvända

Ooops, jag har sytt spjälskydd utan att krympa bandet och hur jag kämpat för att sy fast alla dessa metrar. Tyget har jag däremot krympt innan. Saken är den att det kantband jag skulle använda först tvättade jag och det blev typ inget kvar av det bara en massa trasiga trådar...så det var bara att köpa nytt.

Fast resultatet blev jättefint, bara hoppas att bebben inte spyr på det!

Svar på tråden Förkrympa tyget eller ej??