Stockholmsvit ?
Sitter i en diskussion här hemma i detta nu om hur stockholmsvit ser ut, jag tror att det är "vanlig" vit medans min kompis säger att stockholmsvit är mer grå...`?
Någon som vet?
Sitter i en diskussion här hemma i detta nu om hur stockholmsvit ser ut, jag tror att det är "vanlig" vit medans min kompis säger att stockholmsvit är mer grå...`?
Någon som vet?
Jag har hört att Stockholmsvit är vit. Det är den vita färgen som målare använder till t.ex. tak eller golvsocklar å lister å sånt. Typ om man säger att man vill ha en vit ytterdörr så är den Stockholmsvit.
Jag borde veta det eftersom jag jobbar i färg affär. Den är allafall mer grå än antikvit. antikvit är mer gul.
Ok... då kanske jag har missuppfattat det.. jag har beställt stockholmsvitt på väggarna i vardagsrummet.. är det för grått då tro...
Det tror jag inte. Klart att det är gråare än antikvitt eftersom den är lite bruten. Men enligt den målare som jag pratade med så är Sthlmvitt vitt. Obruten vit.
Puh
Stockholmsvit kallas ofta den färg som heter S-0502-Y men det lär visst finnas en variant av Sthlmsvit till, som drar mer åt grått. Vi har S-0502-Y på alla snickerier, dörrar mm inomhus så kolla mina bilder om du vill.
Så här står det som svar på en fråga i tidningen Sköna hem...
Hej Stefan. Stockholmsvitt är ett annat namn för tonad vit NCS0502-Y.
Vitt brutet med gult och grått. Hälsningar Jessica Hultén
vet ej om det stämmer...
Nu känner jag mig lite förvirrad...Det jag har hört är att den kan se gul ut och inte vit. Men drar den åt grått nu alltså???
Har precis renoverat pojkens rum, har stockholmsvit på hälften av väggarna. Diskuterade med säljaren i färgaffären efter de färgprover som finns. Han sa att stockholmsvit KAN skilja sig aningen mellan olika tillverkare,(Alcro, Beckers mfl) vilken färg man kallar stockholmsvit, för recepten på färgerna enligt NCS systemet är lika.
Den färgen vi valde är en varm vit färg. Med liiiite gult i, Stockholmsvit...
MVH
Stockholmsvit är den brutna vita färgen (i lite gult) som dom har i vita IKEA möbler.
Vi har vad målaren kallade "Stockholmsvitt" i vårt kök och det är då vitt, inte en tillstymmelse till grått i.